2016-07-22 06:00

2016-07-22 06:00

David och Erik Steijner exporterar varor till Kina

VECKANS FÖRETAG: Handelshuset Migyston blir bara större och större

Från ljusförsäljning med scouterna till export av livsmedel. Var bröderna Steijners företagsanda kommer ifrån är lite oklart, men de har haft med sig den hela vägen från barndomen till vuxna företagare.
Deras exportfirma har vuxit till ett helt handelshus.

När tvillingbröderna David och Erik Steijner var med i scoutkåren var de bäst av alla i kåren på att sälja ljus och sålde slut på lagret som kåren köpt in.

– Vi gick helt enkelt och knackade dörr hos alla i Filipstad tills vi inte kunde sälja mer, säger David Steijner.

Bröderna växte upp i Filipstad ihop med sina två äldre syskon och med föräldrarna som fortfarande bor kvar i stan.

– Våra föräldrar lät oss alltid göra det vi ville, säger Erik Steijner.

När de gick på Spångbergsgymnasiet var de intresserade av och ansökte om att få driva ett UF-företag, men eftersom de var ensamma om att söka det så kunde inte skolan genomföra det.

– Vi hade full förståelse för att de inte kunde ge en kurs i det när det bara var två elever som sökte. Men det är klart att det hade varit kul, säger Erik Steijner som nu glädjer sig åt att UF, Ung företagsamhet, erbjuds på nästan varje skola.

Bröderna gick i samma klass under hela skolgången och när det var dags att välja utbildning på universitetet valde båda två ekonomi.

– Som andraval hade vi båda två IT, tror jag. Det är ett ämne vi också varit intresserade av och försökt driva företag inom. Men det har vi lagt på hyllan så länge, berättar Erik Steijner.

Att bedriva företag med sin bror kan kanske verka som en påfrestande idé, men det tycker inte bröderna Steijner.

– Vi har alltid varit två, det är klart att vi gnabbar ibland och i början tog man ju allt lite mer personligt. Men nu har vi lärt oss att skilja mellan jobb och privatliv, säger David Steijner.

– Vi är som en dynamisk duo där vi vet var vi har varandra och vet hur den andre tänker. Det är rätt skönt faktiskt, säger Erik Steijner.

Under uppväxten spelade de fotboll och hockey men kom att hitta en roll som passade dem båda bättre. De började som hockeydomare, något som de fortsatt med och fortfarande ägnar sig åt på fritiden.

– För det mesta dömer vi division två-matcher och ibland dömer vi faktiskt Filipstad. Ibland är det svårt att hålla sig opartisk när man dömer laget från hemstaden, men jag gör mitt bästa, säger Erik Steijner.

– Det började som ett extrajobb samtidigt som det är bra träning, säger David Steijner.

– Ingen av oss tycker om att sitta still, fyller Erik Steijner i.

Direkt efter att bröderna tog sin Masterexamen i ekonomi vid Karlstads universitet våren 2012 startade de företaget Migyston med Yang Zhao som de lärde känna under universitetstiden.

Migyston har kommit att blir ett handelshus som innefattar sex företag med inriktning på just export till Kina. Genom Migyston agerar de som distributör för svenska varumärken på den kinesiska marknaden. De fokuserar på dagligvaror och livsmedel och arbetar enbart med kolonialvaror, alltså varken kyl- eller frysvaror.

– I början så gick vi in i en vanlig livsmedelsbutik och köpte direkt från hyllan det vi trodde att kunderna kunde vara intresserade av. Vi fick känna av marknaden och lärde oss vad som sålde bra från grunden, säger Erik Steijner.

Migyston har vuxit fort och under 2015 exporterade de ungefär 1 000 ton livsmedel till Kina och hade en omsättning på ungefär 55 miljoner kronor.

Genom sin e-butik säljer de dels direkt till konsumenter, men även till lokala distributörer.

– Vissa kunder hör av sig till oss och vill köpa vissa varor direkt från oss. När vi sen berättar att de kan köpa samma varor på plats och att det är vi som exporterat dem så vill kunden ibland ändå köpa direkt från oss. De tycker att det känns tryggt att köpa från svenska distributörer, berättar Erik Steijner.

Att det gått så bra att ta sig in på den kinesiska marknaden menar bröderna Steijner beror på att flera faktorer. Den växande medelklassen i Kina konsumerar som aldrig förr, e-handeln ökar explosionsartat och efter de senaste årens skandaler vad gäller den inhemska maten har kineser tappat förtroende för de inhemska leverantörerna.

Att vara verksam i Kina kan leda till vissa kulturkrockar, men bröderna Steijner har varit förskonade så här långt.

– Man får ta seden dit man kommer, den kinesiska kulturen är väldigt fascinerande. Människorna är mer resultatinriktade men det är ju bra, för det sporrar oss ännu mer, berättar David Steijner.

Under tiden de utvecklat sitt företag har bröderna haft flera rådgivare och mentorer som guidat dem i rätt riktning.

– Vi kommer inte alltid överens om hur vi ska utveckla företaget på bästa sätt, våra mentorer vill at vi ska smalna av verksamheten och fokusera mer. Men vi får se hur det blir med det, säger Erik Steijner.

Mentorskapet är något som de vill föra vidare och är numera bland de yngsta att erbjuda mentorskap inom UF.

– Vi vill dela med oss till de ungdomar som är intresserade av entreprenörskap. Det viktigaste är egentligen att göra det. Antagligen så blir det inte som du föreställt dig, men sitter du bara still och rullar tummarna så kommer inget att hända, säger David Steijner.

När tvillingbröderna David och Erik Steijner var med i scoutkåren var de bäst av alla i kåren på att sälja ljus och sålde slut på lagret som kåren köpt in.

– Vi gick helt enkelt och knackade dörr hos alla i Filipstad tills vi inte kunde sälja mer, säger David Steijner.

Bröderna växte upp i Filipstad ihop med sina två äldre syskon och med föräldrarna som fortfarande bor kvar i stan.

– Våra föräldrar lät oss alltid göra det vi ville, säger Erik Steijner.

När de gick på Spångbergsgymnasiet var de intresserade av och ansökte om att få driva ett UF-företag, men eftersom de var ensamma om att söka det så kunde inte skolan genomföra det.

– Vi hade full förståelse för att de inte kunde ge en kurs i det när det bara var två elever som sökte. Men det är klart att det hade varit kul, säger Erik Steijner som nu glädjer sig åt att UF, Ung företagsamhet, erbjuds på nästan varje skola.

Bröderna gick i samma klass under hela skolgången och när det var dags att välja utbildning på universitetet valde båda två ekonomi.

– Som andraval hade vi båda två IT, tror jag. Det är ett ämne vi också varit intresserade av och försökt driva företag inom. Men det har vi lagt på hyllan så länge, berättar Erik Steijner.

Att bedriva företag med sin bror kan kanske verka som en påfrestande idé, men det tycker inte bröderna Steijner.

– Vi har alltid varit två, det är klart att vi gnabbar ibland och i början tog man ju allt lite mer personligt. Men nu har vi lärt oss att skilja mellan jobb och privatliv, säger David Steijner.

– Vi är som en dynamisk duo där vi vet var vi har varandra och vet hur den andre tänker. Det är rätt skönt faktiskt, säger Erik Steijner.

Under uppväxten spelade de fotboll och hockey men kom att hitta en roll som passade dem båda bättre. De började som hockeydomare, något som de fortsatt med och fortfarande ägnar sig åt på fritiden.

– För det mesta dömer vi division två-matcher och ibland dömer vi faktiskt Filipstad. Ibland är det svårt att hålla sig opartisk när man dömer laget från hemstaden, men jag gör mitt bästa, säger Erik Steijner.

– Det började som ett extrajobb samtidigt som det är bra träning, säger David Steijner.

– Ingen av oss tycker om att sitta still, fyller Erik Steijner i.

Direkt efter att bröderna tog sin Masterexamen i ekonomi vid Karlstads universitet våren 2012 startade de företaget Migyston med Yang Zhao som de lärde känna under universitetstiden.

Migyston har kommit att blir ett handelshus som innefattar sex företag med inriktning på just export till Kina. Genom Migyston agerar de som distributör för svenska varumärken på den kinesiska marknaden. De fokuserar på dagligvaror och livsmedel och arbetar enbart med kolonialvaror, alltså varken kyl- eller frysvaror.

– I början så gick vi in i en vanlig livsmedelsbutik och köpte direkt från hyllan det vi trodde att kunderna kunde vara intresserade av. Vi fick känna av marknaden och lärde oss vad som sålde bra från grunden, säger Erik Steijner.

Migyston har vuxit fort och under 2015 exporterade de ungefär 1 000 ton livsmedel till Kina och hade en omsättning på ungefär 55 miljoner kronor.

Genom sin e-butik säljer de dels direkt till konsumenter, men även till lokala distributörer.

– Vissa kunder hör av sig till oss och vill köpa vissa varor direkt från oss. När vi sen berättar att de kan köpa samma varor på plats och att det är vi som exporterat dem så vill kunden ibland ändå köpa direkt från oss. De tycker att det känns tryggt att köpa från svenska distributörer, berättar Erik Steijner.

Att det gått så bra att ta sig in på den kinesiska marknaden menar bröderna Steijner beror på att flera faktorer. Den växande medelklassen i Kina konsumerar som aldrig förr, e-handeln ökar explosionsartat och efter de senaste årens skandaler vad gäller den inhemska maten har kineser tappat förtroende för de inhemska leverantörerna.

Att vara verksam i Kina kan leda till vissa kulturkrockar, men bröderna Steijner har varit förskonade så här långt.

– Man får ta seden dit man kommer, den kinesiska kulturen är väldigt fascinerande. Människorna är mer resultatinriktade men det är ju bra, för det sporrar oss ännu mer, berättar David Steijner.

Under tiden de utvecklat sitt företag har bröderna haft flera rådgivare och mentorer som guidat dem i rätt riktning.

– Vi kommer inte alltid överens om hur vi ska utveckla företaget på bästa sätt, våra mentorer vill at vi ska smalna av verksamheten och fokusera mer. Men vi får se hur det blir med det, säger Erik Steijner.

Mentorskapet är något som de vill föra vidare och är numera bland de yngsta att erbjuda mentorskap inom UF.

– Vi vill dela med oss till de ungdomar som är intresserade av entreprenörskap. Det viktigaste är egentligen att göra det. Antagligen så blir det inte som du föreställt dig, men sitter du bara still och rullar tummarna så kommer inget att hända, säger David Steijner.

  • Lotten Rönqvist