2016-06-24 06:00

2016-06-25 06:47

Spännande resa med speciellt företag

VECKANS FÖRETAG: 25 år sedan Sverigepremiären för självbetjäning på Systembolaget

Systembolaget säljer varor som ställer krav på både kunder och anställda.
– Vi har flera värdeord, men det jag tycker bäst om är omtanke. Det inriktar jag mig mycket på, säger Anna Larsson.
Hon är färsk tillförordnad butikschef på Systemet i Filipstad. FT träffade henne och kollegan Jeanette Hallor för att prata om företaget, regler och inte minst ett mycket speciellt jubileum.

Inte alla får handla där – åldersgräns råder, företaget får inte göra reklam för att öka sin försäljning och en reporter som hälsar på får strikta order om vad som får fotograferas och inte.

Systembolaget är inget vanligt företag.

Reglerna är många och det – förstås – av en orsak. Det handlar om alkoholpolitik; att sälja med ansvar, så att risken för alkoholskador minimeras, men också om reglerna kring monopolet. Exempelvis kan en butikschef inte stå med en flaska i handen på bild i tidningen – det skulle kunna gynna en enskild vinproducent, vilket strider mot den märkesneutralitet som ska råda inom Systembolaget.

Hur är det att jobba i ett företag med så pass mycket regler att förhålla sig till?

– Jag tycker det är fantastiskt. Jag har jobbat på många olika ställen och Systembolaget är där jag trivs bäst, säger Anna Larsson.

Kunden i fokus

Hon ser inga problem med det man inte får göra, utan tycker att det man inte gör snarare öppnar för andra, stimulerande uppgifter.

– Jag känner ett syfte med mitt arbete och vi jobbar inte med merförsäljning, vilket gör att vi kan fokusera fullständigt på kundservice, säger Anna.

– Det blir trygga kundmöten. Vi behöver inte känna att vi ska pracka på kunden något, säger Jeanette Hallor.

Att ge en villrådig kund goda råd om vilka viner som kan tänkas passa till den planerade middagen är sådant de gör dagligen. De upplever också att intresset för att kombinera mat och vin ökar, och även att intresset för alkoholfria alternativ är på uppåtgående.

Den som söker något som inte finns i butiken får hjälp att beställa och får ett sms när flaskan anlänt.

– Vi har större kundfokus i dag, säger Jeanette Hallor.

Röda mattan

Hon har att jämföra med. Hon har jobbat på Systembolaget sedan 1989, vilket inte minst gör att hon har egna minnen av en mycket speciell period i butikens historia.

Det är 25 år sedan nu i juni sedan Filipstad som första butik i Sverige införde självbetjäning. En nymodighet som uppmärksammades nationellt och ledde till att bussresor arrangerades till Filipstad – med Systembolaget som resmål!

– Jag kommer ihåg den röda mattan – vi fick en röd matta som vi skulle klistra fast utanför. Det var lite häftigt. Vi var först i Sverige, så det var stort, säger Jeanette Hallor.

Själva premiärdagen i juni 1991 missade hon faktist – hon var hemma och var barnledig då. Men visst minns hon både hur nytt det kändes och hur det var innan.

– Det var mycket mer tungrott. Att stå bakom disken och sedan springa och hämta och kunna alla artikelnummer i huvudet. Kunden sa ”jag ska ha en sån, en sån och fyra såna” och så sprang man. Jag kommer fortfarande ihåg vissa artikelnummer!

Väntetiderna kunde bli riktigt långa ibland. Uppemot fyra timmar kunde det bli vid riktiga toppar under året.

– Ibland kunde det vara fullt i butiken och fullt ute på gatan men man hörde ingen som klagade. Nu kan det stå tre i kö och så säger någon ”men öppna en kassa till då”, säger Jeanette med ett leende – kravbilden ändras!

Hon minns också de höga lagerhyllorna, som det skulle klättras i inte bara när de anställda skulle hämta flaskor. Hyllorna skulle ju fyllas på också.

– Man fick klättra, hålla i sig och sträcka sig. Då pratade vi inte om ergonomi; det gör vi i dag, konstaterar Jeanette.

Hon längtar inte tillbaka till den gamla tiden. Både kunder och anställda trivs bättre nu, är hennes slutsats.

– Och jag kan inte påstå att jag känner något sug att prova det gamla jag heller, säger Anna Larsson och skrattar.

Anna har jobbat på Systembolaget i två år och till Filipstad kom hon som tillförordnad butikschef nu i maj. Jeanette Hallor hör till de mer erfarna med sina 27 år i gemet – och oj, vad hon fått vara med om.

– Jag är glad att jag fått vara med om den här resan och att se vad mycket som har hänt.

Inte alla får handla där – åldersgräns råder, företaget får inte göra reklam för att öka sin försäljning och en reporter som hälsar på får strikta order om vad som får fotograferas och inte.

Systembolaget är inget vanligt företag.

Reglerna är många och det – förstås – av en orsak. Det handlar om alkoholpolitik; att sälja med ansvar, så att risken för alkoholskador minimeras, men också om reglerna kring monopolet. Exempelvis kan en butikschef inte stå med en flaska i handen på bild i tidningen – det skulle kunna gynna en enskild vinproducent, vilket strider mot den märkesneutralitet som ska råda inom Systembolaget.

Hur är det att jobba i ett företag med så pass mycket regler att förhålla sig till?

– Jag tycker det är fantastiskt. Jag har jobbat på många olika ställen och Systembolaget är där jag trivs bäst, säger Anna Larsson.

Kunden i fokus

Hon ser inga problem med det man inte får göra, utan tycker att det man inte gör snarare öppnar för andra, stimulerande uppgifter.

– Jag känner ett syfte med mitt arbete och vi jobbar inte med merförsäljning, vilket gör att vi kan fokusera fullständigt på kundservice, säger Anna.

– Det blir trygga kundmöten. Vi behöver inte känna att vi ska pracka på kunden något, säger Jeanette Hallor.

Att ge en villrådig kund goda råd om vilka viner som kan tänkas passa till den planerade middagen är sådant de gör dagligen. De upplever också att intresset för att kombinera mat och vin ökar, och även att intresset för alkoholfria alternativ är på uppåtgående.

Den som söker något som inte finns i butiken får hjälp att beställa och får ett sms när flaskan anlänt.

– Vi har större kundfokus i dag, säger Jeanette Hallor.

Röda mattan

Hon har att jämföra med. Hon har jobbat på Systembolaget sedan 1989, vilket inte minst gör att hon har egna minnen av en mycket speciell period i butikens historia.

Det är 25 år sedan nu i juni sedan Filipstad som första butik i Sverige införde självbetjäning. En nymodighet som uppmärksammades nationellt och ledde till att bussresor arrangerades till Filipstad – med Systembolaget som resmål!

– Jag kommer ihåg den röda mattan – vi fick en röd matta som vi skulle klistra fast utanför. Det var lite häftigt. Vi var först i Sverige, så det var stort, säger Jeanette Hallor.

Själva premiärdagen i juni 1991 missade hon faktist – hon var hemma och var barnledig då. Men visst minns hon både hur nytt det kändes och hur det var innan.

– Det var mycket mer tungrott. Att stå bakom disken och sedan springa och hämta och kunna alla artikelnummer i huvudet. Kunden sa ”jag ska ha en sån, en sån och fyra såna” och så sprang man. Jag kommer fortfarande ihåg vissa artikelnummer!

Väntetiderna kunde bli riktigt långa ibland. Uppemot fyra timmar kunde det bli vid riktiga toppar under året.

– Ibland kunde det vara fullt i butiken och fullt ute på gatan men man hörde ingen som klagade. Nu kan det stå tre i kö och så säger någon ”men öppna en kassa till då”, säger Jeanette med ett leende – kravbilden ändras!

Hon minns också de höga lagerhyllorna, som det skulle klättras i inte bara när de anställda skulle hämta flaskor. Hyllorna skulle ju fyllas på också.

– Man fick klättra, hålla i sig och sträcka sig. Då pratade vi inte om ergonomi; det gör vi i dag, konstaterar Jeanette.

Hon längtar inte tillbaka till den gamla tiden. Både kunder och anställda trivs bättre nu, är hennes slutsats.

– Och jag kan inte påstå att jag känner något sug att prova det gamla jag heller, säger Anna Larsson och skrattar.

Anna har jobbat på Systembolaget i två år och till Filipstad kom hon som tillförordnad butikschef nu i maj. Jeanette Hallor hör till de mer erfarna med sina 27 år i gemet – och oj, vad hon fått vara med om.

– Jag är glad att jag fått vara med om den här resan och att se vad mycket som har hänt.