2016-05-31 18:33

2016-05-31 18:33

Räkningen efter utflykten: fem kronor

FILIPSTAD: "De går ju back på att ens skicka ut fakturan"

När Bengt Petterson sprättat upp räkningskuvertet från Transportstyrelsen fick han en överraskning.
Kravet han fått var på den svindlande summan av – fem kronor.

– Det här ju helt vansinnigt. De går ju back 1,50 på att ens skicka ut en faktura, säger Bengt Petterson och påpekar att portokostnaden för ett inrikes brev i dag ligger på 6,50.

Därtill kan man förstås lägga kostnaden för kuvert, papper och inte minst hanteringen.

Räkningen är för att han passerade en bro i Motala på en resa nyligen. Där är det broavgift, en så kallad infrastrukturavgift som införts för att de som använder bron ska vara med och betala för bygget av bron.

Fem kronor per personbil, buss och lätt lastbil, elva för större fordon är avgiften.

För den som passerar bron ofta blir förstås också en liten avgift en lite mer rejäl summa med tiden, men för den som en enstaka gång passerar blir det i Bengts tycke närmast absurt att man ens får en räkning.

– I dessa moderna tider borde man väl kunna göra så att om man inte får ihop till en större summa än så här under till exempel en månad, så avskriver man kravet, säger han.

”Kostar 2,20”

Men Transportstyrelsen håller inte med utan hävdar att det visst lönar sig att kräva folk på femmor.

Bengt i Filipstad är uppenbarligen inte den första som funderar över nyttan av att skicka ut räkningar på ett så litet belopp. På sin hemsida skriver Transportstyrelsen under rubriken ”vanliga frågor” om hur man räknat:

”Transportstyrelsens kostnader för att trycka, kuvertera och skicka ut en pappersavi uppgår till cirka 2,20 kronor. Kostnaderna för porto är förhållandevis låga på grund av de stora volymer brev vi skickar ut”.

Transportstyrelsen skickar ut cirka 750 000 avgiftsbeslut via brev varje månad men snittkostnaden per beskattad passage är till och med lägre än vad brevutskicken kostar i genomsnitt. Det beror på att kostnaden hålls nere av att många avier skickas ut elektroniskt och att många företag valt att få en samlad räkning med alla avgifter på samma faktura.

En sak är i vart fall säker: även om man tycker att en räkning på fem kronor känns närmast fjantig är det bäst att betala. Missar man det blir det nämligen ett helt annat krav: förseningsavgiften är på hela 300 kronor. Missar man den avin också blir det en tilläggsavgift på 500.

– Det här ju helt vansinnigt. De går ju back 1,50 på att ens skicka ut en faktura, säger Bengt Petterson och påpekar att portokostnaden för ett inrikes brev i dag ligger på 6,50.

Därtill kan man förstås lägga kostnaden för kuvert, papper och inte minst hanteringen.

Räkningen är för att han passerade en bro i Motala på en resa nyligen. Där är det broavgift, en så kallad infrastrukturavgift som införts för att de som använder bron ska vara med och betala för bygget av bron.

Fem kronor per personbil, buss och lätt lastbil, elva för större fordon är avgiften.

För den som passerar bron ofta blir förstås också en liten avgift en lite mer rejäl summa med tiden, men för den som en enstaka gång passerar blir det i Bengts tycke närmast absurt att man ens får en räkning.

– I dessa moderna tider borde man väl kunna göra så att om man inte får ihop till en större summa än så här under till exempel en månad, så avskriver man kravet, säger han.

”Kostar 2,20”

Men Transportstyrelsen håller inte med utan hävdar att det visst lönar sig att kräva folk på femmor.

Bengt i Filipstad är uppenbarligen inte den första som funderar över nyttan av att skicka ut räkningar på ett så litet belopp. På sin hemsida skriver Transportstyrelsen under rubriken ”vanliga frågor” om hur man räknat:

”Transportstyrelsens kostnader för att trycka, kuvertera och skicka ut en pappersavi uppgår till cirka 2,20 kronor. Kostnaderna för porto är förhållandevis låga på grund av de stora volymer brev vi skickar ut”.

Transportstyrelsen skickar ut cirka 750 000 avgiftsbeslut via brev varje månad men snittkostnaden per beskattad passage är till och med lägre än vad brevutskicken kostar i genomsnitt. Det beror på att kostnaden hålls nere av att många avier skickas ut elektroniskt och att många företag valt att få en samlad räkning med alla avgifter på samma faktura.

En sak är i vart fall säker: även om man tycker att en räkning på fem kronor känns närmast fjantig är det bäst att betala. Missar man det blir det nämligen ett helt annat krav: förseningsavgiften är på hela 300 kronor. Missar man den avin också blir det en tilläggsavgift på 500.

Avgifter

Här finns trängselskatt eller infrastrukturavgifter:

Stockholm Förbifart Stockholm och regionala objekt (trängselskatt)

Göteborg –Västsvenska paketet (trängselskatt)

Sundsvall –bro över Sundsvallsfjärden (broavgift)

Motala –bro över Motalaviken (broavgift)

Nacka –Skurubron (broavgift och trängselskatt)

Källa: Transportstyrelsen