2016-05-23 17:39

2016-05-23 17:39

Långlialoppet blev trivsamt

HJULHÄLJA: Bra fart upp för backen i Storhöjden

Det var uppdukat för en riktig motorfest när Långlialoppet i lördags skulle genomföras tidigare än vanligt.
Och visst fungerade det nya konceptet också.

Loppet som ifjol kördes i mitten på augusti, hade till i år flyttats för att undvika kollisioner med andra sommarevenemang.

FT var på plats med timmen kvar till start för att känna på atmosfären och förväntningarna inför en av årets stora höjdpunkter för de motorintresserade - och i sanningens namn behöver man inte ens vara särskilt motorintresserad för att ryckas med i den charmiga stämning som omgav den årliga folkfesten vid Storhöjden.

Till racet som kördes på en bana som mätte exakt 402 meter, kom det deltagare utspridda i stora delar av landet.

Jari Sorvoja hade tagit sig från Uppsala med sin Studbaker GK, från 1962.

– Det är min lilla busbil som jag köpte i april, skrattar han.

Det lyser om Jari som berättar att detta blir hans tävlingsdebut.

– Jag fick syn om tävlingen i en biltidning, tidigare har jag bara varit och tittat på en tävling, säger han.

I mc-klassen ställde Svante Larsson från Säter upp. Han är en betydligt mer rutinerad tävlare.

Bra dag för Svante

– Jag har lyckats vinna några gånger, men lika ofta kommit sist.

I just Långlialoppet har han tävlat en gång tidigare, det var för tre år sedan. Inför dagens tävling muttrar han lite samtidigt som han gör de sista justeringarna på sin Husqvarna 250.

– Det ser dåligt ut just nu, den här brukar jag köra med i skogen, berättar han innan han får i gång på maskinen med ett högt vrål till hans stora förtjusning.

För Svante skulle det senare visa sig gå bra, då han lyckades knipa en fin andraplats, bakom vinnaren i klassen, Janne Öberg. Segraren körde en Jawa 500cc från 1966.

När väl tävlingen drog i gång så var det med bra fart i maskinerna de tävlande tog sig upp för backen.

En opel segrade

– Vi började förbereda redan i torsdags, vår banansvarige har kört med vält. Det är en otroligt fin backe, konstaterar Janne Qvist som är tävlingsledare för loppet.

I publiken satt Mikael och Helene Classon från Karlskoga och njöt i fulla drag.

– Det är alltid roligt att se de här ”gamla häckarna”, tyckte Mikael.

– Det är spektakulärt!

Och han var sannerligen inte ensam om denna uppfattning. Till publikens stora hejarop, sprutade det både grus och sten när ekipagen slingrade sig upp genom kurvorna.

Vilka förare fick då till slut kliva högst upp på pallen när dagen skulle summeras? I tävlingen som gick ut på att köra sina två heat på så lika tid som möjligt, så vann som tidigare nämnt alltså Janne Öberg mc-klassen

I Bil-49 kom segraren från Hova och heter Henrik Johansson. Han körde en Opel ratrod från 1929, han körde in i mål i andra heatet med bara sju hundradelars skillnad från sitt första heat.

Med samma marginal vann Martin Risberg från Forshaga klassen Bil -69, i en Chevrolet Camaro -72.

Loppet som ifjol kördes i mitten på augusti, hade till i år flyttats för att undvika kollisioner med andra sommarevenemang.

FT var på plats med timmen kvar till start för att känna på atmosfären och förväntningarna inför en av årets stora höjdpunkter för de motorintresserade - och i sanningens namn behöver man inte ens vara särskilt motorintresserad för att ryckas med i den charmiga stämning som omgav den årliga folkfesten vid Storhöjden.

Till racet som kördes på en bana som mätte exakt 402 meter, kom det deltagare utspridda i stora delar av landet.

Jari Sorvoja hade tagit sig från Uppsala med sin Studbaker GK, från 1962.

– Det är min lilla busbil som jag köpte i april, skrattar han.

Det lyser om Jari som berättar att detta blir hans tävlingsdebut.

– Jag fick syn om tävlingen i en biltidning, tidigare har jag bara varit och tittat på en tävling, säger han.

I mc-klassen ställde Svante Larsson från Säter upp. Han är en betydligt mer rutinerad tävlare.

Bra dag för Svante

– Jag har lyckats vinna några gånger, men lika ofta kommit sist.

I just Långlialoppet har han tävlat en gång tidigare, det var för tre år sedan. Inför dagens tävling muttrar han lite samtidigt som han gör de sista justeringarna på sin Husqvarna 250.

– Det ser dåligt ut just nu, den här brukar jag köra med i skogen, berättar han innan han får i gång på maskinen med ett högt vrål till hans stora förtjusning.

För Svante skulle det senare visa sig gå bra, då han lyckades knipa en fin andraplats, bakom vinnaren i klassen, Janne Öberg. Segraren körde en Jawa 500cc från 1966.

När väl tävlingen drog i gång så var det med bra fart i maskinerna de tävlande tog sig upp för backen.

En opel segrade

– Vi började förbereda redan i torsdags, vår banansvarige har kört med vält. Det är en otroligt fin backe, konstaterar Janne Qvist som är tävlingsledare för loppet.

I publiken satt Mikael och Helene Classon från Karlskoga och njöt i fulla drag.

– Det är alltid roligt att se de här ”gamla häckarna”, tyckte Mikael.

– Det är spektakulärt!

Och han var sannerligen inte ensam om denna uppfattning. Till publikens stora hejarop, sprutade det både grus och sten när ekipagen slingrade sig upp genom kurvorna.

Vilka förare fick då till slut kliva högst upp på pallen när dagen skulle summeras? I tävlingen som gick ut på att köra sina två heat på så lika tid som möjligt, så vann som tidigare nämnt alltså Janne Öberg mc-klassen

I Bil-49 kom segraren från Hova och heter Henrik Johansson. Han körde en Opel ratrod från 1929, han körde in i mål i andra heatet med bara sju hundradelars skillnad från sitt första heat.

Med samma marginal vann Martin Risberg från Forshaga klassen Bil -69, i en Chevrolet Camaro -72.

  • Mattias Karlsson