2016-05-20 06:00

2016-05-20 10:52

FIF bygger järnmän med tung träning

ISHOCKEY: Tungt, svettigt – och jättekul

FIF hockeys nya, tunga barmarksträning sätter både kondition och styrka på prov. Niklas Lindman har satt ihop ett strong man-inspirerat program som får svetten att flöda.
– Det kommer att märkas i tredje perioden vilka som orkar mest, och jag tror det är vi, säger Emil Jacobsson, sportchef

Det är långt till nästa ispass, men barmarksträningen är i gång och den här våren och sommaren kommer denna att erbjuda nya utmaningar för FIF-truppen.

Niklas Lindman på Vital gym har satt samman ett omväxlande, utmanande, svettframkallande och inte minst tungt program, som sätter hockeykillarna på prov.

– Det är strongman-inspirerad träning. Man tar riktigt slut i både muskler och puls och andningen är på topp hela tiden, berättar han. Tanken är att det ska vara en pulshöjande träning med mycket styrka.

Varje pass pågår i 30 sekunder med 20 sekunders vila emellan. Om du tycker 30 sekunder låter kort, är det bara att gå ut i garaget och kolla hur länge du orkar stå och lyfta ett av bilens vinterdäck upp och ned – från golvet och ända upp på raka armar över huvudet.

– Men målet är att kunna öka – i slutet av sommaren kanske vi kör en minut i stället för 30 sekunder, säger Niklas Lindman.

Jobbigt och kul

Att lyfta däck är en av övningarna killarna kör, men de ska också lyfta en träbalk, slå med tung slägga på stora däck, göra utfallssteg med en trästock i nävarna, de ska rycka i tjocka rep så att vågrörelse uppstår och välta ett stort traktordäck så många gånger de bara hinner. Lägg därtill bland annat spänsthopp och en prestigeladdad dragkamp – det blir en cirkel av träningsutmaningar som heter duga.

– Det är fruktansvärt jobbigt, intygar Niklas Lindman.

Han har komponerat träningsvarvet så att det blir en genomkörare för hela kroppen. Inte bara muskelgrupp för muskelgrupp ”betas av” utan han ser också till att trimma olika sorters egenskaper som en hockeyspelare behöver.

– Spänst, kondition och styrka, räknar han upp.

I styrkekategorin kan man räkna med både bålstyrka och starka handleder som bra hockeyegenskaper.

Och även om grimaserna blev många under kvällen, blev det också många leenden och glada peppningar.

– På skala ett till fem sätter jag en femma – men det känns bra, bättre än jag trodde, säger Jakob Knoph.

– Det är skitkul! Det är kul med varierad träning och det är bra hockeyanpassat. Hela kroppen jobbar vi med, säger Kasper Takalo.

Att träna på det här sättet tycker han ger bra resultat:

– Det ger mer om det är kul och man köttar på tillsammans, säger Kasper.

Men man måste inte redan vara en strongman för att orka med Niklas tuffa träningsvarv.

– Det funkar oavsett nivå. Man bestämmer själv vilket tempo man vill hålla och hur mycket man tar i, säger Niklas Lindman och lovar att när han utsätter gemene man för liknande träning, blir det olika tunga vikter att välja på.

Han kommer att köra allmänhetens träning efter hockeyns pass om torsdagarna. Upp till 27 personer kan han hålla i gång samtidigt och såväl killar som tjejer är välkomna.

– Det är mest tjejer som anmält sig hittills. Jag tror tjejer är lite tuffare än killar, de är snabbare med att våga prova något nytt.

I FIF hockey finns det dock idel modiga killar och för dem fanns inga lättare alternativ på cirkelvarvet. Tungt och snabbt är vad som gäller.

– De får de värsta, säger Niklas och ler.

– Målet är att de ska vara bäst på plan i vinter!

Det är långt till nästa ispass, men barmarksträningen är i gång och den här våren och sommaren kommer denna att erbjuda nya utmaningar för FIF-truppen.

Niklas Lindman på Vital gym har satt samman ett omväxlande, utmanande, svettframkallande och inte minst tungt program, som sätter hockeykillarna på prov.

– Det är strongman-inspirerad träning. Man tar riktigt slut i både muskler och puls och andningen är på topp hela tiden, berättar han. Tanken är att det ska vara en pulshöjande träning med mycket styrka.

Varje pass pågår i 30 sekunder med 20 sekunders vila emellan. Om du tycker 30 sekunder låter kort, är det bara att gå ut i garaget och kolla hur länge du orkar stå och lyfta ett av bilens vinterdäck upp och ned – från golvet och ända upp på raka armar över huvudet.

– Men målet är att kunna öka – i slutet av sommaren kanske vi kör en minut i stället för 30 sekunder, säger Niklas Lindman.

Jobbigt och kul

Att lyfta däck är en av övningarna killarna kör, men de ska också lyfta en träbalk, slå med tung slägga på stora däck, göra utfallssteg med en trästock i nävarna, de ska rycka i tjocka rep så att vågrörelse uppstår och välta ett stort traktordäck så många gånger de bara hinner. Lägg därtill bland annat spänsthopp och en prestigeladdad dragkamp – det blir en cirkel av träningsutmaningar som heter duga.

– Det är fruktansvärt jobbigt, intygar Niklas Lindman.

Han har komponerat träningsvarvet så att det blir en genomkörare för hela kroppen. Inte bara muskelgrupp för muskelgrupp ”betas av” utan han ser också till att trimma olika sorters egenskaper som en hockeyspelare behöver.

– Spänst, kondition och styrka, räknar han upp.

I styrkekategorin kan man räkna med både bålstyrka och starka handleder som bra hockeyegenskaper.

Och även om grimaserna blev många under kvällen, blev det också många leenden och glada peppningar.

– På skala ett till fem sätter jag en femma – men det känns bra, bättre än jag trodde, säger Jakob Knoph.

– Det är skitkul! Det är kul med varierad träning och det är bra hockeyanpassat. Hela kroppen jobbar vi med, säger Kasper Takalo.

Att träna på det här sättet tycker han ger bra resultat:

– Det ger mer om det är kul och man köttar på tillsammans, säger Kasper.

Men man måste inte redan vara en strongman för att orka med Niklas tuffa träningsvarv.

– Det funkar oavsett nivå. Man bestämmer själv vilket tempo man vill hålla och hur mycket man tar i, säger Niklas Lindman och lovar att när han utsätter gemene man för liknande träning, blir det olika tunga vikter att välja på.

Han kommer att köra allmänhetens träning efter hockeyns pass om torsdagarna. Upp till 27 personer kan han hålla i gång samtidigt och såväl killar som tjejer är välkomna.

– Det är mest tjejer som anmält sig hittills. Jag tror tjejer är lite tuffare än killar, de är snabbare med att våga prova något nytt.

I FIF hockey finns det dock idel modiga killar och för dem fanns inga lättare alternativ på cirkelvarvet. Tungt och snabbt är vad som gäller.

– De får de värsta, säger Niklas och ler.

– Målet är att de ska vara bäst på plan i vinter!