2016-04-19 06:00

2016-04-19 06:00

Järnvägen trädsäkras

FILIPSTAD/HÄLLEFORS: Satsning på Bergslagsbanan

Nu ska Trafikverket trädsäkra Bergslagsbanan som går mellan Gävle och Kil. En del av pengarna tas från de totalt 400 miljoner som Trafikverket satsar nationellt för att stärka möjligheter till kollektivt resande, samt förbättringar på de mindre trafikerade järnvägarna.

Regeringen har gett Trafikverket i uppdrag att stärka möjligheterna till kollektivt resande på landsbygden, samt ge förslag på underhållsåtgärder som snabbt kan förbättra de mindre trafikerade järnvägarna.

Trafikverket har lagt fram förslag på åtgärder för cirka 400 miljoner kronor över hela landet. Syftet är bland annat att främja den regionala tillväxten.

Avverkar träd

Totalt satsas 18 miljoner kronor på trädsäkring på Bergslagsbanan i Filipstads kommun, detta görs under år 2018. Även i Hällefors kommun görs trädsäkring för 5 miljoner kronor under år 2018.

Dessutom satsar Trafikverket 750 000 på trafikinformation i Hällefors kommun, samt 500 000 kronor på trafikinformation i Filipstads kommun.

Trädsäkringen efter Bergslagsbanan innebär att alla träd inom 20 meter på varje sida om järnvägen avverkas. Skulle en storm fälla träd så innebär det att träden inte kan skada kontaktledningen eller falla över rälsen.

Stormar stör

Bengt Ryhed är ställföreträdande regionchef, för region väst, på Trafikverket:

– Vi genomför trädsäkringsåtgärder längs Bergslagsbanan. Vi arbetar för att få ett robust järnvägsnät. De stormar vi haft tidigare har orsakat stora störningar i tågtrafiken. Nu kör vi ett trädsäkringsprogram längs huvudstråken för att nedfallna träd inte ska dra ner kontaktledningar, berättar Ryhed.

Enligt honom går det cirka 8-10 tåg per dag på Bergslagsbanan. När upprustningen är klar med fler mötesstationer så räknar han med många fler tåg per dag.

– Det bör gå cirka tio tåg till per dag när upprustningen är klar, eventuellt ännu fler på sikt.

Börjar i höst

Anders Berg, projektledare underhåll järnväg, arbetar vid underhållsområde väst på Trafikverket.

– Det kommer att göras trädsäkring på vissa delar av Bergslagsbanan. Man börjar troligen under hösten och håller säkert på året ut, eventuellt kommer arbetet att fortsätta under nästa år också, säger Berg.

När det gäller järnvägen till Filipstad så görs dock inga extra satsningar.

– Vi gör besiktning tre gånger per år på den sträckan, samt felavhjälpning. Vi lägger cirka två miljoner kronor per år på att underhålla den banan. Vi gör inget förebyggande arbete alls utan försöker hålla bandelen i den status som den är.

Samråd

Uppdraget som Trafikverket fått handlar om åren 2016-2019, det genomförs i samråd med bland andra regionala kollektivtrafikmyndigheter, branschorganisationer och tågoperatörer.

Åtgärderna som föreslås för i år påbörjar Trafikverket arbetet med nu. Åtgärdsförslagen för kommande år är ett förslag och görs om regeringen tar beslut om pengarna.

Regeringen har gett Trafikverket i uppdrag att stärka möjligheterna till kollektivt resande på landsbygden, samt ge förslag på underhållsåtgärder som snabbt kan förbättra de mindre trafikerade järnvägarna.

Trafikverket har lagt fram förslag på åtgärder för cirka 400 miljoner kronor över hela landet. Syftet är bland annat att främja den regionala tillväxten.

Avverkar träd

Totalt satsas 18 miljoner kronor på trädsäkring på Bergslagsbanan i Filipstads kommun, detta görs under år 2018. Även i Hällefors kommun görs trädsäkring för 5 miljoner kronor under år 2018.

Dessutom satsar Trafikverket 750 000 på trafikinformation i Hällefors kommun, samt 500 000 kronor på trafikinformation i Filipstads kommun.

Trädsäkringen efter Bergslagsbanan innebär att alla träd inom 20 meter på varje sida om järnvägen avverkas. Skulle en storm fälla träd så innebär det att träden inte kan skada kontaktledningen eller falla över rälsen.

Stormar stör

Bengt Ryhed är ställföreträdande regionchef, för region väst, på Trafikverket:

– Vi genomför trädsäkringsåtgärder längs Bergslagsbanan. Vi arbetar för att få ett robust järnvägsnät. De stormar vi haft tidigare har orsakat stora störningar i tågtrafiken. Nu kör vi ett trädsäkringsprogram längs huvudstråken för att nedfallna träd inte ska dra ner kontaktledningar, berättar Ryhed.

Enligt honom går det cirka 8-10 tåg per dag på Bergslagsbanan. När upprustningen är klar med fler mötesstationer så räknar han med många fler tåg per dag.

– Det bör gå cirka tio tåg till per dag när upprustningen är klar, eventuellt ännu fler på sikt.

Börjar i höst

Anders Berg, projektledare underhåll järnväg, arbetar vid underhållsområde väst på Trafikverket.

– Det kommer att göras trädsäkring på vissa delar av Bergslagsbanan. Man börjar troligen under hösten och håller säkert på året ut, eventuellt kommer arbetet att fortsätta under nästa år också, säger Berg.

När det gäller järnvägen till Filipstad så görs dock inga extra satsningar.

– Vi gör besiktning tre gånger per år på den sträckan, samt felavhjälpning. Vi lägger cirka två miljoner kronor per år på att underhålla den banan. Vi gör inget förebyggande arbete alls utan försöker hålla bandelen i den status som den är.

Samråd

Uppdraget som Trafikverket fått handlar om åren 2016-2019, det genomförs i samråd med bland andra regionala kollektivtrafikmyndigheter, branschorganisationer och tågoperatörer.

Åtgärderna som föreslås för i år påbörjar Trafikverket arbetet med nu. Åtgärdsförslagen för kommande år är ett förslag och görs om regeringen tar beslut om pengarna.