2016-04-14 06:00

2016-04-14 06:00

Isabelle utmanar sina gränser

TÄVLING: Laget La La Buchi ska ut i världen och tävla

Filipstadstjejen Isabelle Marttila och hennes lagkamrater befinner sig just nu ute i Europa på sitt livs största äventyr.
Laget kallar sig för La La Buchi och representerar sin skola i tävlingen ”Can you make it” arrangerad av Red Bull.

FT skrev i februari om Isabelle Marttila, Johanna Björk och Lilian Wretenfeldt och deras jakt på ett helt galet reseäventyr som energidryckstillverkaren Red Bull arrangerar den 12-19 april.

Från Sverige finns fyra lag som röstats fram på tävlingens hemsida med för att representera Sverige bland lag från hela landet, en omröstning som Isabelles lag La La Buchi vann i stor stil.

Samla poäng

Tävlingen som inleddes under tisdagen och avslutas kommande tisdag, går ut på att lagen ska samla så många poäng som möjligt genom tre olika kategorier, samtidigt som de ska resa från en stor europeisk stad till en annan.

Till sin hjälp på äventyret får de endast med sig ett flak med Red bull som valuta och en speciell mobiltelefon som bara har tillgång till en väderapplikation och deras blogg som de själva kommer att uppdatera under tävlingens gång.

Vill vinna

Kategorierna går ut på att samla ”checkpoints”, utföra så kallade ”adventures” samt fortsätta samla ”social points”, det vill säga röster på sin lagsida.

– Många är säkert med för äventyret, men vi känner att är vi med så ska vi fan vinna också, säger en taggad Isabelle.

Olika poäng

Det finns 45 olika checkpoints som lagen kan nå, det vill säga platser längs vägen som lagen kan besöka. De får olika poäng för de platser de hinner passera längs resan beroende på svårighetsgraden att nå dessa.

Samma poängsystem gäller också de 45 olika äventyren som är den andra kategorin där lagen kan samla poäng i.

– Det kan vara allt möjligt från att ta ett foto på en häst till att resa i ett privat jetplan, berättar Isabelle.

Den tredje kategorin är alltså de så kallade ”social points”, och där vill Isabelle och hennes lagkamrater väldigt gärna ha all den hjälp de kan få från så många som möjligt.

Hoppas på hjälp

– Det är viktigt att vi får hjälp hemifrån. Vi kommer gör allt vi kan där ute för att vinna men den sista kategorin kan vi inte påverka alls när tävlingen har startat. Vi kommer inte ha en aning om hur det går för oss.

Isabelle berättar att folk också kan gå in och rösta på deras lag genom lagmedlemmarnas personliga Facebook-sidor utöver deras personliga webbplats på tävlingens hemsida.

När FT pratar med Isabelle över telefon kvällen före tävlingen ska starta, befinner hon sig på ett slott i Prag, Tjeckien.

Det är också där hennes stora äventyr ska börja. Mobiltäckningen är dålig och hon berättar att slottet ligger mitt ute på vatten.

Isabelle beskriver slottet som stort och vackert, med stora takkronor, där deltagarna bjuds på lyxig mat och alla möjliga produkter från arrangören.

55 länder

I tävlingen som arrangören har döpt till ”Red bull can you make it”, deltar 165 lag från 55 olika nationer.

Lagen är utspridda i fem olika storstäder när tävlingen startar där målet är att nå till Paris.

På vägen till Paris finns det också ett minimikrav för de olika lagen att åtmintone klara av sex olika checkpoints.

Förutom Prag, startar det även lag ifrån Florens, Edinburgh, Barcelona och Berlin.

– Det känns som ett VM, lag från olika nationer går runt tillsammans och sjunger sina nationalsånger. Det är jättehäftigt att vara här!

Sänds i tv

De som vill följa tävlingen har alla möjligheter att göra det. Lagen kommer att bevakas av fem olika tv-team under veckan runt om i Europa.

På Red bulls egna tv-kanal kommer de sända en 30 minuter lång episod från tävlingen varje dag med klipp från de olika lagens vägar till slutmålet.

– Vi kommer få kliva ut från vår ”comforte zone” gånger 1000. Jag tror det här kommer bli helt sjukt, säger Isabelle om äventyret som väntar.

För att vara med i tävlingen krävs det för deltagarna att de är studerande. Isabelles lag La La Buchi, kommer att representera Handelshögskolan i Göteborg.

Vart kommer då namnet La La Buchi ifrån?

– Haha, det betyder inget speciellt. Vi har ett internt låtsasspråk som vi använder ibland. Så det är bara någonting vi slängde ur oss en gång och betyder egentligen ingenting.

FT skrev i februari om Isabelle Marttila, Johanna Björk och Lilian Wretenfeldt och deras jakt på ett helt galet reseäventyr som energidryckstillverkaren Red Bull arrangerar den 12-19 april.

Från Sverige finns fyra lag som röstats fram på tävlingens hemsida med för att representera Sverige bland lag från hela landet, en omröstning som Isabelles lag La La Buchi vann i stor stil.

Samla poäng

Tävlingen som inleddes under tisdagen och avslutas kommande tisdag, går ut på att lagen ska samla så många poäng som möjligt genom tre olika kategorier, samtidigt som de ska resa från en stor europeisk stad till en annan.

Till sin hjälp på äventyret får de endast med sig ett flak med Red bull som valuta och en speciell mobiltelefon som bara har tillgång till en väderapplikation och deras blogg som de själva kommer att uppdatera under tävlingens gång.

Vill vinna

Kategorierna går ut på att samla ”checkpoints”, utföra så kallade ”adventures” samt fortsätta samla ”social points”, det vill säga röster på sin lagsida.

– Många är säkert med för äventyret, men vi känner att är vi med så ska vi fan vinna också, säger en taggad Isabelle.

Olika poäng

Det finns 45 olika checkpoints som lagen kan nå, det vill säga platser längs vägen som lagen kan besöka. De får olika poäng för de platser de hinner passera längs resan beroende på svårighetsgraden att nå dessa.

Samma poängsystem gäller också de 45 olika äventyren som är den andra kategorin där lagen kan samla poäng i.

– Det kan vara allt möjligt från att ta ett foto på en häst till att resa i ett privat jetplan, berättar Isabelle.

Den tredje kategorin är alltså de så kallade ”social points”, och där vill Isabelle och hennes lagkamrater väldigt gärna ha all den hjälp de kan få från så många som möjligt.

Hoppas på hjälp

– Det är viktigt att vi får hjälp hemifrån. Vi kommer gör allt vi kan där ute för att vinna men den sista kategorin kan vi inte påverka alls när tävlingen har startat. Vi kommer inte ha en aning om hur det går för oss.

Isabelle berättar att folk också kan gå in och rösta på deras lag genom lagmedlemmarnas personliga Facebook-sidor utöver deras personliga webbplats på tävlingens hemsida.

När FT pratar med Isabelle över telefon kvällen före tävlingen ska starta, befinner hon sig på ett slott i Prag, Tjeckien.

Det är också där hennes stora äventyr ska börja. Mobiltäckningen är dålig och hon berättar att slottet ligger mitt ute på vatten.

Isabelle beskriver slottet som stort och vackert, med stora takkronor, där deltagarna bjuds på lyxig mat och alla möjliga produkter från arrangören.

55 länder

I tävlingen som arrangören har döpt till ”Red bull can you make it”, deltar 165 lag från 55 olika nationer.

Lagen är utspridda i fem olika storstäder när tävlingen startar där målet är att nå till Paris.

På vägen till Paris finns det också ett minimikrav för de olika lagen att åtmintone klara av sex olika checkpoints.

Förutom Prag, startar det även lag ifrån Florens, Edinburgh, Barcelona och Berlin.

– Det känns som ett VM, lag från olika nationer går runt tillsammans och sjunger sina nationalsånger. Det är jättehäftigt att vara här!

Sänds i tv

De som vill följa tävlingen har alla möjligheter att göra det. Lagen kommer att bevakas av fem olika tv-team under veckan runt om i Europa.

På Red bulls egna tv-kanal kommer de sända en 30 minuter lång episod från tävlingen varje dag med klipp från de olika lagens vägar till slutmålet.

– Vi kommer få kliva ut från vår ”comforte zone” gånger 1000. Jag tror det här kommer bli helt sjukt, säger Isabelle om äventyret som väntar.

För att vara med i tävlingen krävs det för deltagarna att de är studerande. Isabelles lag La La Buchi, kommer att representera Handelshögskolan i Göteborg.

Vart kommer då namnet La La Buchi ifrån?

– Haha, det betyder inget speciellt. Vi har ett internt låtsasspråk som vi använder ibland. Så det är bara någonting vi slängde ur oss en gång och betyder egentligen ingenting.

  • Mattias Karlsson