2016-02-18 06:00

2016-02-18 06:00

Hissas basturökeri har ambitionen att växa

FILIPSTAD: Wild chips kommer att bli paketerade i fabriken

Hissas basturökeri har tillverkat bland annat pålägg och korvar av olika slag sedan början av 1970-talet.
Produkterna är efterfrågade, men ägaren Harri Hissa driver företaget med varsamhet och ödmjukhet.
– Det går ganska bra faktiskt, svarar han blygsamt på frågan om rörelsens dagsstatus.

Det är med stolthet som Harri Hissa visar upp fabrikslokalen. Tillsammans med sin personal tillverkar han varje dag korvar och pålägg. I en del av fabriken får varmkorvarna sin smak i rökeriet, medan ett lass med skinkor får rulla runt i en skinktumlare – eller vakuumtumlare som den också kallas – i en annan del.

Känslan är att det händer någonting överallt och att Hissas basturökeri är ett välmående företag.

– Vi har en årstillverkning på 350 ton, säger Harri Hissa.

Det är väl en siffra du måste vara nöjd med?

– Om man lägger det på hög så ser det ut att vara mycket, men det blir inte fullt lika mycket om man fördelar det på alla dagar.

Harri Hissa säger det med ett leende. Ja, för även om han känner sig tacksam över att kunna leverera en så stor mängd produkter årligen vill han gärna utveckla företaget och öka volymen på sikt.

– Vi har en hyfsad omsättning i dag som ligger på 11-12 miljoner kronor per år, men ambitionen är att öka den till 15 miljoner kronor inom några år och sen närma oss 20 miljoner kronor i omsättning innan jag pensionerar mig – och dit är det 13 år kvar, säger han och spricker upp i ett nytt leende.

Att få till en ökning av omsättningen är ett måste för att företaget ska kunna drivas vidare. Konkurrensen på marknaden är tuff och kostnaderna ökar successivt för varje år. Därför är en höjning av omsättningen nödvändig.

Hur ska ni göra för att kunna öka omsättningen ytterligare?

– Genom att nå ut till fler nya kunder och sälja mer till de befintliga, det är det som är receptet. Man får aldrig glömma sina befintliga kunder, men det gäller att hela tiden också få in nya. Det jag kan känna är att jag skulle behöva få mer tid till kundbearbetning.

För att få in nya kunder och behålla de befintliga gäller det att leverera produkter som håller en hög kvalitet. Harri Hissa tycker därför att det är viktigt att vårda kontakterna med leverantörerna, så att de fortsätter att leverera bra råvaror.

– Om man visar att man betalar sina räkningar i tid är det inga problem även för ett litet företag att få tag på bra råvaror – för då finner de oss som en intressant partner, säger han.

Vilken av era produkter är det då som säljer bäst?

– Allt beror på säsongen. Vid jul är det mycket skinka och prinskorv, men även rökta korvar. Och till sommaren är det mycket grill- och kryddkorvar. Vår falukorv, som går under kategorin husmanskost, går året runt.

En annan produkt som tillverkas i fabriken är chips av älgkött, hjortkött och renkött som är lättrökta, lättsaltade och torkade. Men i det fallet är det inte Hissas varumärke som gäller, utan samarbetspartnern Wild Mans. Så kallad legotillverkning är viktig för Hissas basturökeri och för tillfället håller Wild Man på att få en paketeringsmaskin installerad i fabriken.

– Vi har funnits i 24 år och under 20 av dem har vi jobbat med Hissas. Som jag ser det är kvalitet, flexibilitet och pålitlighet ledorden för Hissas, säger Håkan Flink som driver Wild Man.

Framöver kommer Wild chips således att både tillverkas och paketeras i Filipstad, tidigare handlade det enbart om tillverkning.

– Hittills har vi fått våra produkter förpackade hos legoförpackare. Att vi kommer att kunna göra det här i Filipstad innebär att vi kommer att spara in på våra transporter. Vi kommer att få en högre kontroll i allt, vi kommer att få en större flexibilitet och kunna göra stora miljöbesparingar, säger Håkan Flink.

Det är med stolthet som Harri Hissa visar upp fabrikslokalen. Tillsammans med sin personal tillverkar han varje dag korvar och pålägg. I en del av fabriken får varmkorvarna sin smak i rökeriet, medan ett lass med skinkor får rulla runt i en skinktumlare – eller vakuumtumlare som den också kallas – i en annan del.

Känslan är att det händer någonting överallt och att Hissas basturökeri är ett välmående företag.

– Vi har en årstillverkning på 350 ton, säger Harri Hissa.

Det är väl en siffra du måste vara nöjd med?

– Om man lägger det på hög så ser det ut att vara mycket, men det blir inte fullt lika mycket om man fördelar det på alla dagar.

Harri Hissa säger det med ett leende. Ja, för även om han känner sig tacksam över att kunna leverera en så stor mängd produkter årligen vill han gärna utveckla företaget och öka volymen på sikt.

– Vi har en hyfsad omsättning i dag som ligger på 11-12 miljoner kronor per år, men ambitionen är att öka den till 15 miljoner kronor inom några år och sen närma oss 20 miljoner kronor i omsättning innan jag pensionerar mig – och dit är det 13 år kvar, säger han och spricker upp i ett nytt leende.

Att få till en ökning av omsättningen är ett måste för att företaget ska kunna drivas vidare. Konkurrensen på marknaden är tuff och kostnaderna ökar successivt för varje år. Därför är en höjning av omsättningen nödvändig.

Hur ska ni göra för att kunna öka omsättningen ytterligare?

– Genom att nå ut till fler nya kunder och sälja mer till de befintliga, det är det som är receptet. Man får aldrig glömma sina befintliga kunder, men det gäller att hela tiden också få in nya. Det jag kan känna är att jag skulle behöva få mer tid till kundbearbetning.

För att få in nya kunder och behålla de befintliga gäller det att leverera produkter som håller en hög kvalitet. Harri Hissa tycker därför att det är viktigt att vårda kontakterna med leverantörerna, så att de fortsätter att leverera bra råvaror.

– Om man visar att man betalar sina räkningar i tid är det inga problem även för ett litet företag att få tag på bra råvaror – för då finner de oss som en intressant partner, säger han.

Vilken av era produkter är det då som säljer bäst?

– Allt beror på säsongen. Vid jul är det mycket skinka och prinskorv, men även rökta korvar. Och till sommaren är det mycket grill- och kryddkorvar. Vår falukorv, som går under kategorin husmanskost, går året runt.

En annan produkt som tillverkas i fabriken är chips av älgkött, hjortkött och renkött som är lättrökta, lättsaltade och torkade. Men i det fallet är det inte Hissas varumärke som gäller, utan samarbetspartnern Wild Mans. Så kallad legotillverkning är viktig för Hissas basturökeri och för tillfället håller Wild Man på att få en paketeringsmaskin installerad i fabriken.

– Vi har funnits i 24 år och under 20 av dem har vi jobbat med Hissas. Som jag ser det är kvalitet, flexibilitet och pålitlighet ledorden för Hissas, säger Håkan Flink som driver Wild Man.

Framöver kommer Wild chips således att både tillverkas och paketeras i Filipstad, tidigare handlade det enbart om tillverkning.

– Hittills har vi fått våra produkter förpackade hos legoförpackare. Att vi kommer att kunna göra det här i Filipstad innebär att vi kommer att spara in på våra transporter. Vi kommer att få en högre kontroll i allt, vi kommer att få en större flexibilitet och kunna göra stora miljöbesparingar, säger Håkan Flink.