2016-02-10 12:03

2016-02-10 12:03

Nu byggs kajkanten om

FILIPSTAD: I första etappen renoveras 50 meter

Den här veckan startade arbetet med att bygga om kajkanten vid båthamnen i Kyrkviken. Arbetet beräknas ta cirka sex veckor.

– Det har rasat på några ställen och blivit sättningar i kanten så vi var tvungna att göra något, berättar Roger Danielsson, gatuchef i Filipstads kommun.

När FT hälsar på vid arbetsplatsen håller Per Nilsson och grävmaskinisten Thomas Jonasson på med att gräva bort asfalten och den gamla kajkanten.

Jan Arvidsson kör bort de gamla massorna till tippen i Eriksberg. Den gamla stensättningen tas bort bit för bit.

– Vi river bort det så vi ser vad som finns under, förklarar Per Nilsson.

Kajkanten höjs

De nya betongblocken som ska sättas ner vid kanten är cirka 1,60 meter höga. De kommer att sättas ner på ett djup av cirka 80 centimeter. Blocken har ett mönster som liknar stenar, vilket ger mer liv i ytan.

De nya fundamenten sätts på plats under sjöns bottennivå och sedan höjs kajkanten troligen cirka 15 centimeter, för att få en mindre lutning ut mot vattnet.

Två etapper

Det här är ett inplanerat jobb för vinterhalvåret eftersom det inte går att göra under båtsäsongen.

– Vi ska byta ut 50 meter kajkant till att börja med och det görs i etapper om tio meter, berättar Nilsson och förklarar att en vall byggs för att dämma upp vattnet utanför kajen. Vatten som ändå tränger sig innanför pumpas bort; därefter kan de nya fundamenten sättas på plats.

Sämsta partiet

Totalt handlar det om en sträcka på 100 meter som har den här äldre typen av kant ut mot vattnet. Men i denna första etapp är det kajkanten närmast kyrkan som renoveras.

– Kostnaden är beräknad till cirka 250 000 kronor. Det finns inga pengar avsatta ännu till den andra etappen. Det är det sämsta partiet vi gör nu, det ger med sig och det finns en risk att någon trampar igenom eftersom det är en gång- och cykelväg där, berättar Roger Danielsson och fortsätter:

– Vi vet inte riktigt vad vi har i kanten där än. Vi får se vad det är för kvalitet i den betongen, säger han.

När FT hälsar på vid arbetsplatsen håller Per Nilsson och grävmaskinisten Thomas Jonasson på med att gräva bort asfalten och den gamla kajkanten.

Jan Arvidsson kör bort de gamla massorna till tippen i Eriksberg. Den gamla stensättningen tas bort bit för bit.

– Vi river bort det så vi ser vad som finns under, förklarar Per Nilsson.

Kajkanten höjs

De nya betongblocken som ska sättas ner vid kanten är cirka 1,60 meter höga. De kommer att sättas ner på ett djup av cirka 80 centimeter. Blocken har ett mönster som liknar stenar, vilket ger mer liv i ytan.

De nya fundamenten sätts på plats under sjöns bottennivå och sedan höjs kajkanten troligen cirka 15 centimeter, för att få en mindre lutning ut mot vattnet.

Två etapper

Det här är ett inplanerat jobb för vinterhalvåret eftersom det inte går att göra under båtsäsongen.

– Vi ska byta ut 50 meter kajkant till att börja med och det görs i etapper om tio meter, berättar Nilsson och förklarar att en vall byggs för att dämma upp vattnet utanför kajen. Vatten som ändå tränger sig innanför pumpas bort; därefter kan de nya fundamenten sättas på plats.

Sämsta partiet

Totalt handlar det om en sträcka på 100 meter som har den här äldre typen av kant ut mot vattnet. Men i denna första etapp är det kajkanten närmast kyrkan som renoveras.

– Kostnaden är beräknad till cirka 250 000 kronor. Det finns inga pengar avsatta ännu till den andra etappen. Det är det sämsta partiet vi gör nu, det ger med sig och det finns en risk att någon trampar igenom eftersom det är en gång- och cykelväg där, berättar Roger Danielsson och fortsätter:

– Vi vet inte riktigt vad vi har i kanten där än. Vi får se vad det är för kvalitet i den betongen, säger han.