2016-01-29 15:15

2016-01-29 15:15

Trasslar ut företagsidéer

HELGPRAT: Sebastian Holm

Han är egenföretagarnen som vill inspirera och hjälpa andra att ta steget ut i entreprenörsvärlden.
På tisdag intar Sebastian Holm, idélots på Communicare, Filipstads bibliotek för att ge gratis coachning åt alla idébärare där ute.

1 Vad är det du ska göra på biblioteket egentligen?

– Jag kommer finnas där under två timmar för att ge gratis coachning till de som vill ta sina företagsidéer vidare. I stället för att boka tid kan man komma dit för att bolla lite tankar och få lite tips. Man behöver inte ha någon jättekonkret idé. Och man behöver inte stanna länge – fem minuter, en halvtimme, allt är okej.

2 Tror du det kommer många?

– Jag vet faktiskt inte, jag hoppas ju det. Det är första gången vi provar det här i Filipstad, vi har gjort det i Sunne en gång förut och det verkade riktigt uppskattat. Det är viktigt att vi syns och hörs.

3 Du jobbar ju på Communicare, vilka dagar finns du på plats i Filipstad?

– Varje tisdag är jag i Filipstad. Men jag finns alltid tillgänglig på telefon, måndagar, tisdagar och torsdagar.

4 Finns det några bra idéer i kommunen då?

– Ja, det skulle jag verkligen säga. Mest affärsidéer är det, men egentligen är det allt från handel till fastighetsbolag – riktigt gott och blandat! Men det behöver nödvändigtvis inte handla att starta ett företag på det sättet, det kan handla om att man vill utveckla sig själv eller en produkt på något sätt. Vi hjälper gärna till.

5 Du som är idélots måste ju ha hört många annorlunda tankar, kanske några knasiga idéer?

– Många unika idéer finns det, en del väldigt unika. Men vi dömer ingen! Det finns inga knäppa idéer. Man ska inte vara rädd för att komma och tala om vad man har för planer – vi finns ju där för att ta idén vidare. Ofta föder en idé en annan – folk som kommer till oss har en tanke men går kanske från mötet med tre till.

6 Drop-in-besöken på biblioteket, vilka riktar det sig till?

– Alla. Egentligen är vår målgrupp 18 till 35 år, men är man äldre och känner att man behöver vägledning är det helt okej, vi säger inte nej till någon.

7 Hur länge har du arbetat som idélots?

– Jag har varit i Filipstad i ett år nu.

8 Hur tycker du att jobbet som idélots är?

– Det är ett väldigt roligt jobb – man träffar så mycket olika människor som är drivna och vet vad de vill. Och det är roligt att få jobba med. På Communicare jobbar vi även med uppsökande verksamhet, vi letar alltså upp personer för att väcka en tanke hos dem. Något man märker väldigt väl när man jobbar så här är att steget till att göra det man verkligen vill inte behöver vara särskilt långt.

9 Vilket är ditt bästa tips till de som går och grunnar på de där företagsidéerna?

– Få struktur. Visualisera på ett papper, skriv ner vad det är du vill göra. Vad innebär det? Hur ska jag ta mig dit? När man är mitt uppe i den kreativa processen är det tankar överallt, då måste man få struktur.

10 Varför tycker du att man ska bli egenföretagare?

– För det är roligt. Och utmanande. Jag brukar säga att det är världens roligaste jobb. Jag är själv egenföretagare, jag driver en redovisningsbyrå i Storfors, och det som fick mig att ta steget var att jag ville vara min egen chef.

1 Vad är det du ska göra på biblioteket egentligen?

– Jag kommer finnas där under två timmar för att ge gratis coachning till de som vill ta sina företagsidéer vidare. I stället för att boka tid kan man komma dit för att bolla lite tankar och få lite tips. Man behöver inte ha någon jättekonkret idé. Och man behöver inte stanna länge – fem minuter, en halvtimme, allt är okej.

2 Tror du det kommer många?

– Jag vet faktiskt inte, jag hoppas ju det. Det är första gången vi provar det här i Filipstad, vi har gjort det i Sunne en gång förut och det verkade riktigt uppskattat. Det är viktigt att vi syns och hörs.

3 Du jobbar ju på Communicare, vilka dagar finns du på plats i Filipstad?

– Varje tisdag är jag i Filipstad. Men jag finns alltid tillgänglig på telefon, måndagar, tisdagar och torsdagar.

4 Finns det några bra idéer i kommunen då?

– Ja, det skulle jag verkligen säga. Mest affärsidéer är det, men egentligen är det allt från handel till fastighetsbolag – riktigt gott och blandat! Men det behöver nödvändigtvis inte handla att starta ett företag på det sättet, det kan handla om att man vill utveckla sig själv eller en produkt på något sätt. Vi hjälper gärna till.

5 Du som är idélots måste ju ha hört många annorlunda tankar, kanske några knasiga idéer?

– Många unika idéer finns det, en del väldigt unika. Men vi dömer ingen! Det finns inga knäppa idéer. Man ska inte vara rädd för att komma och tala om vad man har för planer – vi finns ju där för att ta idén vidare. Ofta föder en idé en annan – folk som kommer till oss har en tanke men går kanske från mötet med tre till.

6 Drop-in-besöken på biblioteket, vilka riktar det sig till?

– Alla. Egentligen är vår målgrupp 18 till 35 år, men är man äldre och känner att man behöver vägledning är det helt okej, vi säger inte nej till någon.

7 Hur länge har du arbetat som idélots?

– Jag har varit i Filipstad i ett år nu.

8 Hur tycker du att jobbet som idélots är?

– Det är ett väldigt roligt jobb – man träffar så mycket olika människor som är drivna och vet vad de vill. Och det är roligt att få jobba med. På Communicare jobbar vi även med uppsökande verksamhet, vi letar alltså upp personer för att väcka en tanke hos dem. Något man märker väldigt väl när man jobbar så här är att steget till att göra det man verkligen vill inte behöver vara särskilt långt.

9 Vilket är ditt bästa tips till de som går och grunnar på de där företagsidéerna?

– Få struktur. Visualisera på ett papper, skriv ner vad det är du vill göra. Vad innebär det? Hur ska jag ta mig dit? När man är mitt uppe i den kreativa processen är det tankar överallt, då måste man få struktur.

10 Varför tycker du att man ska bli egenföretagare?

– För det är roligt. Och utmanande. Jag brukar säga att det är världens roligaste jobb. Jag är själv egenföretagare, jag driver en redovisningsbyrå i Storfors, och det som fick mig att ta steget var att jag ville vara min egen chef.

Communicare och projektet Ung idé Värmland

Communicare jobbar med ett projekt som kallas Ung idé Värmland. Syftet är att stötta och hjälpa unga människor att konkretisera sina affärsidéer och ta tillvara på den drivkraft som finns bland ungdomarna i länet. Projektet ska leda till nya företag, vilket i sin tur leder till nya arbetstillfällen och tillväxt i Värmland.

Idélotsar finns i flertalet av länets kommuner, deras uppgift är att kostnadsfritt hjälpa idébäraren.