2016-01-08 15:00

2016-01-08 15:00

Snabbt växande klubb

FILIPSTAD: Succé för lokal kundklubb

Satsningen på en lokal kundklubb i Filipstad har blivit en succé. Efter drygt två månader har nästan samtliga butiker anslutit sig och målsättningen är att öka försäljningen i de lokala butikerna.

Totalt är det 19 företag i Filipstads kommun som anslutit sig till den här satsningen. I dag finns det omkring 35 sådana här kundklubbar runt om i hela landet. Men klubben i Filipstad växer alltså snabbast av dem alla.

Många kunder har anslutit sig.

– Den 14 december förra året var det 3 300 medlemmar, varje medlem är i genomsnitt med i 4,3 kundklubbar. Då hade det gått sju miljoner kronor genom klubb Filipstad, säger Åsa Karlsson, ordförande för Svensk Handel i Filipstad.

Öka handeln lokalt

Satsningen är ett led i att få fler att handla lokalt. Även Filipstads kommun deltar i projektet.

– Jag hoppas att det betyder att folk handlar mer lokalt genom att de blir gynnande med bland annat bonus, säger hon.

Men ännu är det för tidigt att säga om det skapat ökad försäljning lokalt, menar hon.

– För min del tycker jag det är för tidigt att säga det, vi har bara haft det under två månader. Men det jag märker är att de allra flesta är positiva till det här och tycker det är ett bra initiativ. Det är mycket lovord från kunderna, berättar hon och förklarar att en avstämning ska göras med företagen nästa månad.

Åsa fick tips om idén via en tidningsartikel, som hon fick från en kund. Sedan hörde hon sig för med andra företagare som tyckte att idén var bra.

Efter ett möte med företaget som ligger bakom satsningen så togs idén även upp i styrelsen för Svensk Handel lokalt.

Det gjordes en omfattande efterforskning hur det gått med satsningen på andra orter innan Svensk Handel beslutade att kalla till ett möte där företagen bjöds in.

Företagen var mycket positiva och det togs beslut om att starta satsningen i slutet av oktober förra året.

Efter bara drygt två månader har nästan alla butiker anslutit sig. Företagen som går med betalar en anslutningsavgift och en månadsavgift.

– Än så länge är alla företag positiva och det här har stärkt gemenskapen bland oss företagare.

Registrerar sin bricka

De konsumenter som väljer att gå med registrerar sin bricka på en hemsida. Sedan kan den enskilde konsumenten själv välja vilka butikers kundklubbar han/hon vill ansluta sig till. Kunderna som handlar lokalt får ta del av olika förmåner, bland annat bonus på lokala köp.

– Exempelvis så blir det en stämpel för varje 200 kronor som någon handlar hos mig, berättar Åsa Karlsson.

Den som fått tio stämplar hos henne får därmed en bonusrabatt vid nästa köp.

Positivt initiativ

Filipstads kommun har gått in och stödjer Klubb Filipstad projektet med 1 500 kronor per butik som ansluter sig, men max 20 butiker. Syftet har varit att få med så många företag som möjligt från början.

– Det här är ett jättepositivt initiativ från Svensk Handel, säger Maria Thiery Wase som är kommunens näringslivschef.

Får man i gång det snabbt med många deltagande butiker så blir det en större effekt.

Hon säger att det redan är butiker som ökat sin merförsäljning tack vare den nya kundklubben. Dessutom framhåller hon att de enskilda butikerna nu kan arbeta bland annat med riktad sms-reklam precis som de stora butikskedjorna gör.

Totalt är det 19 företag i Filipstads kommun som anslutit sig till den här satsningen. I dag finns det omkring 35 sådana här kundklubbar runt om i hela landet. Men klubben i Filipstad växer alltså snabbast av dem alla.

Många kunder har anslutit sig.

– Den 14 december förra året var det 3 300 medlemmar, varje medlem är i genomsnitt med i 4,3 kundklubbar. Då hade det gått sju miljoner kronor genom klubb Filipstad, säger Åsa Karlsson, ordförande för Svensk Handel i Filipstad.

Öka handeln lokalt

Satsningen är ett led i att få fler att handla lokalt. Även Filipstads kommun deltar i projektet.

– Jag hoppas att det betyder att folk handlar mer lokalt genom att de blir gynnande med bland annat bonus, säger hon.

Men ännu är det för tidigt att säga om det skapat ökad försäljning lokalt, menar hon.

– För min del tycker jag det är för tidigt att säga det, vi har bara haft det under två månader. Men det jag märker är att de allra flesta är positiva till det här och tycker det är ett bra initiativ. Det är mycket lovord från kunderna, berättar hon och förklarar att en avstämning ska göras med företagen nästa månad.

Åsa fick tips om idén via en tidningsartikel, som hon fick från en kund. Sedan hörde hon sig för med andra företagare som tyckte att idén var bra.

Efter ett möte med företaget som ligger bakom satsningen så togs idén även upp i styrelsen för Svensk Handel lokalt.

Det gjordes en omfattande efterforskning hur det gått med satsningen på andra orter innan Svensk Handel beslutade att kalla till ett möte där företagen bjöds in.

Företagen var mycket positiva och det togs beslut om att starta satsningen i slutet av oktober förra året.

Efter bara drygt två månader har nästan alla butiker anslutit sig. Företagen som går med betalar en anslutningsavgift och en månadsavgift.

– Än så länge är alla företag positiva och det här har stärkt gemenskapen bland oss företagare.

Registrerar sin bricka

De konsumenter som väljer att gå med registrerar sin bricka på en hemsida. Sedan kan den enskilde konsumenten själv välja vilka butikers kundklubbar han/hon vill ansluta sig till. Kunderna som handlar lokalt får ta del av olika förmåner, bland annat bonus på lokala köp.

– Exempelvis så blir det en stämpel för varje 200 kronor som någon handlar hos mig, berättar Åsa Karlsson.

Den som fått tio stämplar hos henne får därmed en bonusrabatt vid nästa köp.

Positivt initiativ

Filipstads kommun har gått in och stödjer Klubb Filipstad projektet med 1 500 kronor per butik som ansluter sig, men max 20 butiker. Syftet har varit att få med så många företag som möjligt från början.

– Det här är ett jättepositivt initiativ från Svensk Handel, säger Maria Thiery Wase som är kommunens näringslivschef.

Får man i gång det snabbt med många deltagande butiker så blir det en större effekt.

Hon säger att det redan är butiker som ökat sin merförsäljning tack vare den nya kundklubben. Dessutom framhåller hon att de enskilda butikerna nu kan arbeta bland annat med riktad sms-reklam precis som de stora butikskedjorna gör.