2015-12-31 06:00

2015-12-31 07:14

Mamma anmäler skola

FILIPSTAD: Skolinspektionen ska utreda vad som gjorts för utsatt elev

En mamma i Filipstad har anmält kommunen till Skolinspektionen, bland annat eftersom hon anser att ett av hennes barn inte får tillräckligt stöd i skolan.
Skolinspektionen har begärt svar på tretton frågor och av svaren framgår att skolans rektor tycker att man gjort ganska mycket.

I november fick en mamma nog. Hon valde att göra en anmälan till Skolinspektionen och av denna att döma är hon mycket missnöjd med skolan.

Det är en ledsen och arg förälder som skriver och förtvivlan syns mellan raderna när hon bland annat anklagar skolan för att ha bemött familjen på ett kränkande sätt när barnen började på en grundskola i kommunen.

Hon hävdar att barnen får ”konstiga frågor” om hur de har det hemma och tycker att skolan ägnar sig åt hetsjakt mot familjen. Trots att man inte hittat några fel i sak, vilket utretts av socialen efter en anmälan från skolan, har frågorna fortsatt, uppger hon bland annat i sin anmälan och använder till och med ordet ”häxjakt”.

Borde ha sagt förlåt

Hon tycker att de ansvariga på skolan snarast borde ha pratat ut med henne om de fel som begåtts från skolans sida och bett om ursäkt, men så har det inte blivit utan hon uppger att ”dumma frågor” fortfarande ställs.

Enligt mamman har de falska anklagelserna lett till att barnen tagit skada och inte litar på vuxna, och inte vill gå till skolan.

Mamman tycker också att det ena barnet inte får det stöd som behövs i skolan. Barnet borde enligt mamman ha en stödperson men får klara sig själv, med följd att barnet är helt uttröttat när skoldagen är slut.

13 frågor

Skolinspektionen listar i sitt brev till kommunen inte mindre än 13 frågor man vill ha svar på med anledning av anmälan. Det handlar om alltifrån ifall rektorn anser att den aktuella eleven är i behov av särskilt stöd, till vilken uppföljning som gjorts av tidigare vidtagna åtgärder. Däremot omfattar Skolinspektionens utredning inte huruvida skolans personal haft fog att göra en anmälan till socialen eller inte – det ligger utanför vad inspektionen arbetar med.

I mitten av december skickade Skolinspektionen ett brev till kommunen, där man begärde svar på hur kommunen ställer sig till de olika frågor som tas upp i anmälan.

Nu har kommunen svarat.

Utredning på gång

Den berörda skolans rektor har skrivit brevet som skickades in till Skolinspektionen dagen före julafton. Rektorn svarar att skolans bedömning är att det fungerat bra kring klassen, och att det finns en resursperson knuten till den. Att eleven inte haft en egen resursperson förklarar rektorn med att man tyckt att det fungerat ändå.

Dock håller rektorn med om att ett av barnen blir väldigt trött och att man nu ska utreda vad som mer behöver göras. Än är något åtgärdsprogram dock inte upprättat, men enligt rektorn har man sett till att eleven ska få en stunds vila under dagen i skolan.

Nu ska Skolinspektionen ta ställning till om det finns brister och om det ska ställas krav på skolan.

I november fick en mamma nog. Hon valde att göra en anmälan till Skolinspektionen och av denna att döma är hon mycket missnöjd med skolan.

Det är en ledsen och arg förälder som skriver och förtvivlan syns mellan raderna när hon bland annat anklagar skolan för att ha bemött familjen på ett kränkande sätt när barnen började på en grundskola i kommunen.

Hon hävdar att barnen får ”konstiga frågor” om hur de har det hemma och tycker att skolan ägnar sig åt hetsjakt mot familjen. Trots att man inte hittat några fel i sak, vilket utretts av socialen efter en anmälan från skolan, har frågorna fortsatt, uppger hon bland annat i sin anmälan och använder till och med ordet ”häxjakt”.

Borde ha sagt förlåt

Hon tycker att de ansvariga på skolan snarast borde ha pratat ut med henne om de fel som begåtts från skolans sida och bett om ursäkt, men så har det inte blivit utan hon uppger att ”dumma frågor” fortfarande ställs.

Enligt mamman har de falska anklagelserna lett till att barnen tagit skada och inte litar på vuxna, och inte vill gå till skolan.

Mamman tycker också att det ena barnet inte får det stöd som behövs i skolan. Barnet borde enligt mamman ha en stödperson men får klara sig själv, med följd att barnet är helt uttröttat när skoldagen är slut.

13 frågor

Skolinspektionen listar i sitt brev till kommunen inte mindre än 13 frågor man vill ha svar på med anledning av anmälan. Det handlar om alltifrån ifall rektorn anser att den aktuella eleven är i behov av särskilt stöd, till vilken uppföljning som gjorts av tidigare vidtagna åtgärder. Däremot omfattar Skolinspektionens utredning inte huruvida skolans personal haft fog att göra en anmälan till socialen eller inte – det ligger utanför vad inspektionen arbetar med.

I mitten av december skickade Skolinspektionen ett brev till kommunen, där man begärde svar på hur kommunen ställer sig till de olika frågor som tas upp i anmälan.

Nu har kommunen svarat.

Utredning på gång

Den berörda skolans rektor har skrivit brevet som skickades in till Skolinspektionen dagen före julafton. Rektorn svarar att skolans bedömning är att det fungerat bra kring klassen, och att det finns en resursperson knuten till den. Att eleven inte haft en egen resursperson förklarar rektorn med att man tyckt att det fungerat ändå.

Dock håller rektorn med om att ett av barnen blir väldigt trött och att man nu ska utreda vad som mer behöver göras. Än är något åtgärdsprogram dock inte upprättat, men enligt rektorn har man sett till att eleven ska få en stunds vila under dagen i skolan.

Nu ska Skolinspektionen ta ställning till om det finns brister och om det ska ställas krav på skolan.