2015-12-17 14:09

2015-12-17 14:41

Priset blev till ny teknik

LESJÖFORS: John och Nils Eriksson-stipendiet kom till pass

I somras nominerade eleverna i 1-3 på Stålvallaskolan i Lesjöfors till årets John och Nils Ericsson-stipendium som delades ut i juli. Eleverna fick priset på 10 000 kronor och nu har två pedagoger från Värmlands museum varit på plats för förbättra deras kunskaper.

Eleverna i årskurs 1-3 och årskurs 4 fick teknikundervisning med pedagogerna Henrik Ramberg och Johan Rosén från Värmlands Museum i Karlstad. Det var ett av sätten att sätta sprätt på de 10 000 kronor som eleverna fick i stipendium i somras.

– Jag och Helen Zaring hade teknik med eleverna i årskurs 1-3 förra året och vi nominerade sedan klasserna till stipendiet, säger Kerstin Svensson. Och glädjen blev stor när vi fick det och vi hade skrivit det i elevernas namn. Nu har vi tagit hit pedagoger från Värmlands museum som ska jobba med teknik under dagen. Nu är det eleverna i 2-4 som får ta del av det här.

Ljusmaskiner

– Eleverna i årskurs 3 har fått skapa ljusmaskiner med sumrar och klassiska signaler, säger Henrik Ramberg. Sedan har de lärt sig att göra ett språk med kort. Det vill säga att sumrarna skickar ut olika signaler och som betyder hjärter, klöver, spader och ruter. Sedan har några fått gå ut och lyssnat med de som var inne skickade signalerna. De klarade det bra med väldigt lite hjälp. Eleverna i årskurs 3 har fått jobba med lysdioder som de sedan monterat i pappersgranar.

Lådkamera

Årskurs 4-eleverna fick göra en lådkamera av en kaffemugg i papp något de klarade galant. Med svart tejp klistrades muggarna igen och i botten på muggen gjordes ett litet hål som skulle släppa in ljuset och belysa fotopapperet som satt i locket.

Fredrik Ernetoft och Gabriel Hübbert var först klara med sin lådkamera och sprang ut.

– Jag lägger ner kameran och du tar tiden som hålet ska var öppet, säger Fredrik till Gabriel. 30 sekunder ska det vara öppet och sedan blir det mörkrummet.

Experimentet lyckades och killarna blev överlyckliga.

Eleverna i årskurs 1-3 och årskurs 4 fick teknikundervisning med pedagogerna Henrik Ramberg och Johan Rosén från Värmlands Museum i Karlstad. Det var ett av sätten att sätta sprätt på de 10 000 kronor som eleverna fick i stipendium i somras.

– Jag och Helen Zaring hade teknik med eleverna i årskurs 1-3 förra året och vi nominerade sedan klasserna till stipendiet, säger Kerstin Svensson. Och glädjen blev stor när vi fick det och vi hade skrivit det i elevernas namn. Nu har vi tagit hit pedagoger från Värmlands museum som ska jobba med teknik under dagen. Nu är det eleverna i 2-4 som får ta del av det här.

Ljusmaskiner

– Eleverna i årskurs 3 har fått skapa ljusmaskiner med sumrar och klassiska signaler, säger Henrik Ramberg. Sedan har de lärt sig att göra ett språk med kort. Det vill säga att sumrarna skickar ut olika signaler och som betyder hjärter, klöver, spader och ruter. Sedan har några fått gå ut och lyssnat med de som var inne skickade signalerna. De klarade det bra med väldigt lite hjälp. Eleverna i årskurs 3 har fått jobba med lysdioder som de sedan monterat i pappersgranar.

Lådkamera

Årskurs 4-eleverna fick göra en lådkamera av en kaffemugg i papp något de klarade galant. Med svart tejp klistrades muggarna igen och i botten på muggen gjordes ett litet hål som skulle släppa in ljuset och belysa fotopapperet som satt i locket.

Fredrik Ernetoft och Gabriel Hübbert var först klara med sin lådkamera och sprang ut.

– Jag lägger ner kameran och du tar tiden som hålet ska var öppet, säger Fredrik till Gabriel. 30 sekunder ska det vara öppet och sedan blir det mörkrummet.

Experimentet lyckades och killarna blev överlyckliga.