2015-10-27 06:00

2015-10-27 06:00

De vill skapa klubbkänsla

FILIPSTAD: Lokala företagare gör gemensam satsning

Många stora kedjor har kundklubbar – nu har strax även flera av Filipstads många småföretagare det.
I satsningen Klubb Filipstad gör 17 företagare gemensam sak för att öka den lokala handeln.
Premiärdagen blir under Kvällsöppet-torsdagen.

Den som vill vara med i de lokala butikernas kundklubb skaffar sig en liten bricka, som finns att få i de anslutna butikerna, och så registrerar man sig på plats i butiken eller via nätet. Sedan är det bara att ”blippa” med brickan varje gång man handlar i butiken.

Man kan bli medlem i alla 17 klubbföretagen eller bara i några – det är bara att kryssa i när man registrerar sig.

”Klubb FIlipstad” är det övergripande namnet och grundtanken med satsningen är att locka fler Filipstadsbor att vara köptrogna på hemmaplan.

– De ska tjäna på att handla lokalt i Filipstad. De ska känna att de blir belönade för att de handlar i våra butiker, säger Helena Kjellberg, som driver Leksaksaffärn i Gallerian.

Kanske upptäcker några rent av att det finns ett större lokalt utbud än de trott?

– Ja, det hoppas jag att de gör – så att man tittar här först i alla fall, säger Åsa Karlsson, som driver Kajs kläder och även är lokal ordförande i Svensk handel.

”Ett aktivt steg”

Bland de anslutna finns såväl butiker som pizzeria och frisörer och alla de 17 betalar för att få vara med. Satsningen stöds också av kommunen och av Ica Kvantum, som båda ger ett större bidrag för att satsningen ska bli av.

– Butikerna i Filipstad som är anslutna till Klubb Filipstad tar ett aktivt steg i att vara med i den teknikutveckling som idag krävs idag för att få köptrogna kunder, säger Roland Levin, ägare till Kvantum, som även är med i klubbsatsningen.

På plussidan för klubbföretagen finns nya möjligheter:

– Vi får statistik och kan göra riktad reklam, säger Åsa Karlsson.

– Och vi kan belöna kunder som handlar ofta, säger Helena Kjellberg.

Färdigt system

Den riktade reklamen utgår från de uppgifter kunderna registrerar om sig, men en butik kan också skicka ut reklam till alla som handlat ett visst antal gånger.

– Men Fillit säljer inte vidare kunduppgifterna till andra, betonar Åsa Karlsson.

Fillit är företaget som säljer konceptet, som redan finns i några andra städer. Det de lokala företagen betalar för är att få ett färdigt system för kundklubbar.

– Jag tror på det här. Det är kul att vi kan jobba som de stora kedjorna med sms-utskick och erbjudanden. Vi har ingen möjlighet att göra det här som butik annars på ett enkelt sätt, säger Katarina Olofsson som driver parfymeriet Magnolia.

Den som vill vara med i de lokala butikernas kundklubb skaffar sig en liten bricka, som finns att få i de anslutna butikerna, och så registrerar man sig på plats i butiken eller via nätet. Sedan är det bara att ”blippa” med brickan varje gång man handlar i butiken.

Man kan bli medlem i alla 17 klubbföretagen eller bara i några – det är bara att kryssa i när man registrerar sig.

”Klubb FIlipstad” är det övergripande namnet och grundtanken med satsningen är att locka fler Filipstadsbor att vara köptrogna på hemmaplan.

– De ska tjäna på att handla lokalt i Filipstad. De ska känna att de blir belönade för att de handlar i våra butiker, säger Helena Kjellberg, som driver Leksaksaffärn i Gallerian.

Kanske upptäcker några rent av att det finns ett större lokalt utbud än de trott?

– Ja, det hoppas jag att de gör – så att man tittar här först i alla fall, säger Åsa Karlsson, som driver Kajs kläder och även är lokal ordförande i Svensk handel.

”Ett aktivt steg”

Bland de anslutna finns såväl butiker som pizzeria och frisörer och alla de 17 betalar för att få vara med. Satsningen stöds också av kommunen och av Ica Kvantum, som båda ger ett större bidrag för att satsningen ska bli av.

– Butikerna i Filipstad som är anslutna till Klubb Filipstad tar ett aktivt steg i att vara med i den teknikutveckling som idag krävs idag för att få köptrogna kunder, säger Roland Levin, ägare till Kvantum, som även är med i klubbsatsningen.

På plussidan för klubbföretagen finns nya möjligheter:

– Vi får statistik och kan göra riktad reklam, säger Åsa Karlsson.

– Och vi kan belöna kunder som handlar ofta, säger Helena Kjellberg.

Färdigt system

Den riktade reklamen utgår från de uppgifter kunderna registrerar om sig, men en butik kan också skicka ut reklam till alla som handlat ett visst antal gånger.

– Men Fillit säljer inte vidare kunduppgifterna till andra, betonar Åsa Karlsson.

Fillit är företaget som säljer konceptet, som redan finns i några andra städer. Det de lokala företagen betalar för är att få ett färdigt system för kundklubbar.

– Jag tror på det här. Det är kul att vi kan jobba som de stora kedjorna med sms-utskick och erbjudanden. Vi har ingen möjlighet att göra det här som butik annars på ett enkelt sätt, säger Katarina Olofsson som driver parfymeriet Magnolia.