2015-09-18 14:50

2015-09-18 14:51

Här bärgas olycksplanet

BRATTFORSHEDEN: Svenska Tungdykargruppen AB på plats i Alstern

Flygplanet som för två veckor sedan kraschade i sjön Alstern på Brattforsheden har nu bärgats.
Svenska Tungdykargruppen AB fick uppdraget i slutet på förra veckan och var redan i måndags på plats och började planeringen.
Strax efter 12 på torsdagen lyckades Svenska Tungdykargruppen få upp det kraschade planet till ytan och kunde bogsera in det till strandkanten för att plockas upp på fredagen.

– Det här var ett akutuppdrag som företaget fick i slutet av förra veckan och vi har varit här sedan i måndags, säger Emil som är en av 30 dykare hos Svenska Tungdykargruppen. Vi får order från chefen och vi får inte säga så mycket när det handlar om sådana här omständigheter.

– Vi får en handlingsplan och den följer vi till det är bärgat, säger Emil. I de flesta fall använder vi oss av luftkuddar för att lyfta när det är tyngre saker. I det här fallet handlade det om ett flygplan som låg på 20 meters djup.

Många uppdrag

Johan Eriksson är produktionsansvarig för hela Sverige.

– När det är sådana här akuta uppdrag får vi plocka i hop det material vi har och starta arbetet på en gång, säger Johan Eriksson. Vi har 30 dykare i företaget och har uppdrag över hela landet. Vi har otroligt många uppdrag.

Under fredagen kunde sedan planet lyftas upp ur vattnet.

– Det ska transporteras bort på en lastbil, säger Johan Eriksson. Vart det ska vet jag inte. Vi utför bara uppdraget som i det här fallet var att bärga ett flygplan som kraschat.

Olyckan inträffade lördagen den 5 september och vad som orsakade kraschen är inte klart. Statens haverikommission kommer inte att göra någon haveriutredning och polisen har lagt ner förundersökningen.

– Det här var ett akutuppdrag som företaget fick i slutet av förra veckan och vi har varit här sedan i måndags, säger Emil som är en av 30 dykare hos Svenska Tungdykargruppen. Vi får order från chefen och vi får inte säga så mycket när det handlar om sådana här omständigheter.

– Vi får en handlingsplan och den följer vi till det är bärgat, säger Emil. I de flesta fall använder vi oss av luftkuddar för att lyfta när det är tyngre saker. I det här fallet handlade det om ett flygplan som låg på 20 meters djup.

Många uppdrag

Johan Eriksson är produktionsansvarig för hela Sverige.

– När det är sådana här akuta uppdrag får vi plocka i hop det material vi har och starta arbetet på en gång, säger Johan Eriksson. Vi har 30 dykare i företaget och har uppdrag över hela landet. Vi har otroligt många uppdrag.

Under fredagen kunde sedan planet lyftas upp ur vattnet.

– Det ska transporteras bort på en lastbil, säger Johan Eriksson. Vart det ska vet jag inte. Vi utför bara uppdraget som i det här fallet var att bärga ett flygplan som kraschat.

Olyckan inträffade lördagen den 5 september och vad som orsakade kraschen är inte klart. Statens haverikommission kommer inte att göra någon haveriutredning och polisen har lagt ner förundersökningen.