2017-09-12 06:00

2017-09-12 06:00

Agneta hämtar sina kunder med buss

DEJE: En överlevnadsfråga för butiken

Vad gör man som butiksägare på bruksorten när flera grannbutiker läggs ned och service försvinner? Då gör man som Agneta Haglund Ericsson, Deje, ägare av Boutique Duo, som köpte en buss och efter kontakt hämtar nya kunder.

– Det måste till nya grepp om en butik av det slag jag driver på sikt skall kunna överleva. Jag kom att tänka på köptåget mellan Karlstad och Sunne som blev en lyckad satsning. Nu drar jag igång min egen lilla satsning för att få fler kunder att hitta till butiken i Deje.

En konstnär i Deje, CG Design, har målat bussen i glada färger. Duo-bussen, som den kallas, kommer garanterat att synas där den drar fram.

– Den första kundresan sker i dagarna med utgångspunkt Karlstad. Jag räknar med att hämta mina kunder inom en radie av tre-fem mil. Kanske också längre bort om satsningen blir lyckad.

Hon kommer inte att ta betalt av resenärerna.

– Det får inte bli taxitrafik.

Så går det till

Hur skall du få kontakt med de nya kunderna?

– Mun mot mun-metoden fungerar i snart sagt alla sammanhang. Kvinnor möts i olika sammanhang. Träffar som har olika teman. Mode är ofta ett återkommande tema. Det finns bokklubbar, syjuntor och det finns kompisgäng som träffas under gemytliga förhållanden. Det är dessa grupperingar jag satsar på.

Det kan också tänkas att det blir fika och kanske något gott att dricka vid besöket hos Boutique Duo.

– Vi får se vad som händer när kunderna är på plats i butiken, säger Agneta Haglund Ericsson.

Hur är det då med köptroheten i Deje?

– Dejeborna ställer upp, men det räcker inte för att butiken långsiktigt skall kunna överleva. Jag måste få folk utanför Deje att upptäcka att vi finns till.

41 år

Butiken startade för 41 år sedan och har haft olika ägare. 2011 förvärvade Agneta Haglund Ericsson verksamheten.

– Jag jobbade från och till med mode i både butiker och golfshoppar, men från början var jag förskollärare.

Lill-Babs kommer

Hon berättar också att det sker rätt många arrangemang i Deje.

– Den 30 september anordnas Deje-kalaset. Då kommer bland andra Lill-Babs till Deje. Räkna med mycket folk.

Stor attraktion

Gamla kraftstationen vid Dejefors har blivit en stor attraktion.

– Den verksamheten innebär också att många besöker butikerna i Deje.

Hon glädjer sig också åt att det finns kunder som åker långa vägar för att komma till hennes butik. I dag har hon enstaka kunder i Askersund, Söderköping, Stockholm och Göteborg, för att nu nämna några exempel.

Långsiktigt

Finns butiken kvar om fem år?

– Det hoppas jag, men då måste satsningar av det slag jag nu gör ge resultat.

Du är vad jag förstår rejält taggad av den nya satsningen?

– Så är det. Kolla i bakrutan på bussen; ”alltid först med det senaste”.

– Det måste till nya grepp om en butik av det slag jag driver på sikt skall kunna överleva. Jag kom att tänka på köptåget mellan Karlstad och Sunne som blev en lyckad satsning. Nu drar jag igång min egen lilla satsning för att få fler kunder att hitta till butiken i Deje.

En konstnär i Deje, CG Design, har målat bussen i glada färger. Duo-bussen, som den kallas, kommer garanterat att synas där den drar fram.

– Den första kundresan sker i dagarna med utgångspunkt Karlstad. Jag räknar med att hämta mina kunder inom en radie av tre-fem mil. Kanske också längre bort om satsningen blir lyckad.

Hon kommer inte att ta betalt av resenärerna.

– Det får inte bli taxitrafik.

Så går det till

Hur skall du få kontakt med de nya kunderna?

– Mun mot mun-metoden fungerar i snart sagt alla sammanhang. Kvinnor möts i olika sammanhang. Träffar som har olika teman. Mode är ofta ett återkommande tema. Det finns bokklubbar, syjuntor och det finns kompisgäng som träffas under gemytliga förhållanden. Det är dessa grupperingar jag satsar på.

Det kan också tänkas att det blir fika och kanske något gott att dricka vid besöket hos Boutique Duo.

– Vi får se vad som händer när kunderna är på plats i butiken, säger Agneta Haglund Ericsson.

Hur är det då med köptroheten i Deje?

– Dejeborna ställer upp, men det räcker inte för att butiken långsiktigt skall kunna överleva. Jag måste få folk utanför Deje att upptäcka att vi finns till.

41 år

Butiken startade för 41 år sedan och har haft olika ägare. 2011 förvärvade Agneta Haglund Ericsson verksamheten.

– Jag jobbade från och till med mode i både butiker och golfshoppar, men från början var jag förskollärare.

Lill-Babs kommer

Hon berättar också att det sker rätt många arrangemang i Deje.

– Den 30 september anordnas Deje-kalaset. Då kommer bland andra Lill-Babs till Deje. Räkna med mycket folk.

Stor attraktion

Gamla kraftstationen vid Dejefors har blivit en stor attraktion.

– Den verksamheten innebär också att många besöker butikerna i Deje.

Hon glädjer sig också åt att det finns kunder som åker långa vägar för att komma till hennes butik. I dag har hon enstaka kunder i Askersund, Söderköping, Stockholm och Göteborg, för att nu nämna några exempel.

Långsiktigt

Finns butiken kvar om fem år?

– Det hoppas jag, men då måste satsningar av det slag jag nu gör ge resultat.

Du är vad jag förstår rejält taggad av den nya satsningen?

– Så är det. Kolla i bakrutan på bussen; ”alltid först med det senaste”.