2016-08-24 06:00

2016-08-24 06:00

Femte upplagan av Mörmo Classic Car Show

HAMMARÖ: Blandad kompott på bilutställning

Några företagare på Mörmons industriområde i Skoghall väckte tanken om en bilutställning för fem år sedan. Det blev en succé och i år deltog omkring 200 bilar

– Jag och en kompis var i USA några gånger och vi hamnade på ett industriområde en söndag där de hade lite bilar uppställda, berättar Jerry Westlund.

– Jag tänkte att det här måste funka hemma också. De andra företagarna runt omkring här är också bilintresserade, så det är vi som dragit igång det här. Det har blivit så populärt att folk som kommer till verkstaden frågar långt i förväg, det har växt mer och mer, fortsätter Jerry.

Denna soliga söndag i slutet av augusti är området fullt av bilar från 1920-talet och framåt. Det är tyngdpunkt på amerikanare, original och hot-rodbyggen men även en hel del annat. Man kan se europeiska bilar från femtiotalet, en del sportbilar och lie annat mera udda, såväl som några motorcyklar. Deltagarna får anmäla sig och sedan är det publiken som röstar fram vinnarna i de två klasserna, en USA-bilar och en övrig. Det finns inga regler för vilka som får delta, men det ska väl vara fordon med lite mer tjong än vad som finns på Bergviksparkeringen.

Original och Hot Rod

Thomas Wallmenius har en svart Chevrolet Impala cabriolet från 1965. Under sextiotalet blev USA-bilarna fullvuxna och V8-motorerna mullrade som allra gladast. Varför har man en sådan med dagens mått mätt stor bil?

– Av intresse, första amerikanska bilen köpte jag 1977 och har haft ett tiotal. Det är inte så dyrt, säger Thomas, de är skattebefriad och det blir inte så många mil man kör.

Längre ner på gatan står en ombyggd brun Ford Roadster från 1932, en klassisk modell om man vill bygga en Hot Rod med gammalt stuk. Bilen har en Oldsmobile Rocket V8-motor från 1954, ett bra val, det var en av de första med toppventiler som gick att få till rimligt pris under femtiotalet. Bilen har en smakfull inredning i läder och massor av fina detaljer enligt Hot Rod-kulturens tio budord. Det är Stefan Uhlén som byggt och äger bilen.

– Det blev den motorn för jag tyckte om namnet. Jag har byggt den själv med hjälp av två killar i Amerika som byggt chassit, berättar Stefan.

Bygget har tagit fem år och blev klart nu 2016. Man undrar om det inte blev dyrt?

– Ja, för dyrt, det spårade ur totalt, men att ha en Ford 32 är en dröm jag haft sedan jag var liten, säger Stefan och ser lika glad ut ändå.

Älskad och hatad

På andra ändan av skalan finner vi Jonas Gunnarssons Trabant från 1984. Den lilla bilen med sin tvåtaktsmotor och karosseri i duroplast har kommit att symbolisera det gamla DDR och hela kommunistsystemet. Trabant har en tvåcylindrig luftkyld tvåtaktsmotor på 600 cc och är en superlätt konstruktion, den väger mindre än 700 kg.

– Någon måste ju ta hand om de här utskällda och bespottade bilarna också. Det finns några samlare här i Värmland som håller igång fina Trabant och Wartburg säger Jonas.

– Kommunisterna slog samman den bilindustri som fanns i östra Tyskland efter kriget till IFA som senare blev Trabant, fortsätter han.

Väntetiden för att få köpa en i DDR var flera år och lycklig var den som äntligen fick sin.

– Det är en jätterolig bil, det är som att köra gokart, den drar ögonen till sig och är lätt att hålla på med själv. Det finns bälten till fyra, men den går inte så fort om man är mer än en. Trevlig marschfart är runt 75 km/tim, men de toppar 100 om man trycker på.

Blandad kompott på utställningen alltså. Publiken valde följande vinnare i de två klasserna: Bosse Gustavsson med en Chevrolet Camaro och Per-Anders Ottosson med en Porsche 911.

Lars-Eric Sundin.

– Jag och en kompis var i USA några gånger och vi hamnade på ett industriområde en söndag där de hade lite bilar uppställda, berättar Jerry Westlund.

– Jag tänkte att det här måste funka hemma också. De andra företagarna runt omkring här är också bilintresserade, så det är vi som dragit igång det här. Det har blivit så populärt att folk som kommer till verkstaden frågar långt i förväg, det har växt mer och mer, fortsätter Jerry.

Denna soliga söndag i slutet av augusti är området fullt av bilar från 1920-talet och framåt. Det är tyngdpunkt på amerikanare, original och hot-rodbyggen men även en hel del annat. Man kan se europeiska bilar från femtiotalet, en del sportbilar och lie annat mera udda, såväl som några motorcyklar. Deltagarna får anmäla sig och sedan är det publiken som röstar fram vinnarna i de två klasserna, en USA-bilar och en övrig. Det finns inga regler för vilka som får delta, men det ska väl vara fordon med lite mer tjong än vad som finns på Bergviksparkeringen.

Original och Hot Rod

Thomas Wallmenius har en svart Chevrolet Impala cabriolet från 1965. Under sextiotalet blev USA-bilarna fullvuxna och V8-motorerna mullrade som allra gladast. Varför har man en sådan med dagens mått mätt stor bil?

– Av intresse, första amerikanska bilen köpte jag 1977 och har haft ett tiotal. Det är inte så dyrt, säger Thomas, de är skattebefriad och det blir inte så många mil man kör.

Längre ner på gatan står en ombyggd brun Ford Roadster från 1932, en klassisk modell om man vill bygga en Hot Rod med gammalt stuk. Bilen har en Oldsmobile Rocket V8-motor från 1954, ett bra val, det var en av de första med toppventiler som gick att få till rimligt pris under femtiotalet. Bilen har en smakfull inredning i läder och massor av fina detaljer enligt Hot Rod-kulturens tio budord. Det är Stefan Uhlén som byggt och äger bilen.

– Det blev den motorn för jag tyckte om namnet. Jag har byggt den själv med hjälp av två killar i Amerika som byggt chassit, berättar Stefan.

Bygget har tagit fem år och blev klart nu 2016. Man undrar om det inte blev dyrt?

– Ja, för dyrt, det spårade ur totalt, men att ha en Ford 32 är en dröm jag haft sedan jag var liten, säger Stefan och ser lika glad ut ändå.

Älskad och hatad

På andra ändan av skalan finner vi Jonas Gunnarssons Trabant från 1984. Den lilla bilen med sin tvåtaktsmotor och karosseri i duroplast har kommit att symbolisera det gamla DDR och hela kommunistsystemet. Trabant har en tvåcylindrig luftkyld tvåtaktsmotor på 600 cc och är en superlätt konstruktion, den väger mindre än 700 kg.

– Någon måste ju ta hand om de här utskällda och bespottade bilarna också. Det finns några samlare här i Värmland som håller igång fina Trabant och Wartburg säger Jonas.

– Kommunisterna slog samman den bilindustri som fanns i östra Tyskland efter kriget till IFA som senare blev Trabant, fortsätter han.

Väntetiden för att få köpa en i DDR var flera år och lycklig var den som äntligen fick sin.

– Det är en jätterolig bil, det är som att köra gokart, den drar ögonen till sig och är lätt att hålla på med själv. Det finns bälten till fyra, men den går inte så fort om man är mer än en. Trevlig marschfart är runt 75 km/tim, men de toppar 100 om man trycker på.

Blandad kompott på utställningen alltså. Publiken valde följande vinnare i de två klasserna: Bosse Gustavsson med en Chevrolet Camaro och Per-Anders Ottosson med en Porsche 911.

Lars-Eric Sundin.