2016-04-22 06:00

2016-04-22 21:43

Drar sig tillbaka efter fler än 60 000 uppdrag

Anders Hanson har varit fotograf på NWT i 43 år

Efter 43 år och fler än 60 000 uppdrag slutar Anders Hanson som fotograf på NWT.
Det gör han med ålderns rätt.
Men eftersom denne kände och prisbelönade NWT-fotograf har kropp och själ i trim så blir det återkomster framöver.
Framför allt med det som gjort Anders Hanson till en journalistikens rikskändis: Hans djur- och natursidor i NWT.

Anders Hanson började som vikarie på NWT i Karlstad i februari 1973.

De båda ordinarie fotograferna Gösta Rosén och Gunnar Johansson var sjukskrivna.

Någon hade tipsat den dåvarande redaktionschefen Sture Stålfors om ynglingen Anders Hanson.

Ett kort möte följde, och Anders Hanson var plötsligt fotografvikarie.

– Jag hade aldrig tidigare varit på en tidningsredaktion. Det var någonting helt nytt, allting var nytt för mig. Och jag var faktiskt ensam på fotoavdelningen och skötte allt arbete där, berättar han.

Legendariska fotografer

Anders kom inte okunnig om fotokonsten till NWT.

Hans pappa Sven hade i många år varit en driven och duktig amatörfotograf.

Och undrar somrarna hade Anders haft jobb på dåvarande Fotomagasinet på Järnvägsgatan i Karlstad.

Det var under dessa sommarjobb han träffade några av de legendariska fotograferna i Karlstad: Bertil Ludvigsson, Svante Norder och flera andra, kunder i butiken, medlemmar i fotografgruppen Camus.

Fågelintresse

Fotointresset under de tidiga åren utvecklades samtidigt med ett växande naturintresse.

I synnerhet intresset för fåglar.

Han hade under flera år sysslat med fågelfotograferande.

Numera - och sedan många år - är Anders Hanson en känd fågelfotograf inom svensk dagspress.

Eriksgata och ubåt

På hösten 1974 blev han fast anställd fotograf på NWT i Karlstad.

Vikarietiden var över, han knöts till NWT som den tredje av redaktionens fotografer: Gunnar Johansson var veteranen och Anders Hanson och Bengt Björk var de båda yngre.

Gösta Rosén, en legendarisk pressfotograf, hade gått i pension. Det var hans jobb som Anders Hanson tog över.

Under de där första åren på NWT, ja, det var mycket som hände.

– Jag följde kung Carl Gustafs Eriksgata genom Värmland och tog massvis med bilder, berättar han.

Något tidigare hade Anders följt med den första ubåt som gått in i Vänern, ubåten Hajen.

– Vi fick äta mat på 42 meters djup. Det var ett verkligen häftigt jobb som jag gärna minns...

Årets bild

Varje arbetsdag innebar rutinjobb och överraskningar.

Anders Hanson fotograferade toppolitiker - som Olof Palme - och kungligheter, kända idrottare, skådespelare och konstnärer, invigningar och politiska möten, industrinedläggningar och olyckor, polisingripanden och ...ja, allt!

En försiktig beräkning säger att han under drygt 43 år klarat av minst 60 000 uppdrag som resulterat i flera miljoner bilder av vilka naturligtvis aldrig hamnat i tidningen.

Men några av de bilder som publicerades väckte alldeles särskild uppmärksamhet.

För några få år sedan belönades Anders Hanson för en bild - från Norrstrand i Karlstad - av poliser som gripit en misstänkt rånare.

I samband med gripande försöker den misstänkte plötsligt få fram ett skjutvapen.

I exakt det ögonblicket knäpper Anders på sin kamera: Årets nyhetsbild år 2010!

En skygg poet

Ett helt annat fototillfälle.

Anders Hanson befinner sig i Oslo tillsammans med en journalist. Den utomordentligt skygge och numera avlidne poeten Tor Ulven har - med största tvekan - låtit sig intervjuas.

Efter intervjun ska den norske poeten fotograferas.

Det var dock inte alls populärt, Tor Ulven var en man med mycket stor integritet. Han valde regelmässigt bort allt som andra kulturpersonligheter söker, nämligen uppmärksamhet.

Men Anders Hanson lyckades övertala honom att göra ett mycket sällsynt undantag.

Och resultatet blev några lysande porträttbilder av poeten under blommande äppelträd i en Osloträdgård.

Kameran som nyckel

Det trevligaste med jobbet som pressfotograf?

– Man får ju vara med om både de enkla och mycket vardagliga händelser. Men också om de där sakerna som gör att man drar på för fullt. Och man får så att säga vara med både vid ”fronten” och bakom ”kulisserna”. Kameran blir en sorts nyckel in till händelser och saker som de flesta andra inte får vara med om. Man får träffa spännande människor, säger Anders Hanson.

Och ”spännande människor” betyder inte att de är berömda.

Pressfotografen arbetar oftast med vanliga människor i deras vardag. Det är kanske bland det viktigaste med jobbet.

Att avstå

Svart och tragisk vardag, det är också något som Anders Hanson mött otaliga gånger under sin långa karriär.

– Då handlar det om hemska händelser. Olyckor och bränder, händelser där människor har skadats och allt är tragiskt.

Det är fotouppdrag som hör till jobbet. Och de uppdragen kräver respekt för de inblandade, de som drabbats av olyckor och våld.

Respekten och det goda omdömet har gjort att Anders Hanson på olycksplatser någon gång har sänkt sin kamera och avstått från att ta bilder...

 

 

Anders Hanson började som vikarie på NWT i Karlstad i februari 1973.

De båda ordinarie fotograferna Gösta Rosén och Gunnar Johansson var sjukskrivna.

Någon hade tipsat den dåvarande redaktionschefen Sture Stålfors om ynglingen Anders Hanson.

Ett kort möte följde, och Anders Hanson var plötsligt fotografvikarie.

– Jag hade aldrig tidigare varit på en tidningsredaktion. Det var någonting helt nytt, allting var nytt för mig. Och jag var faktiskt ensam på fotoavdelningen och skötte allt arbete där, berättar han.

Legendariska fotografer

Anders kom inte okunnig om fotokonsten till NWT.

Hans pappa Sven hade i många år varit en driven och duktig amatörfotograf.

Och undrar somrarna hade Anders haft jobb på dåvarande Fotomagasinet på Järnvägsgatan i Karlstad.

Det var under dessa sommarjobb han träffade några av de legendariska fotograferna i Karlstad: Bertil Ludvigsson, Svante Norder och flera andra, kunder i butiken, medlemmar i fotografgruppen Camus.

Fågelintresse

Fotointresset under de tidiga åren utvecklades samtidigt med ett växande naturintresse.

I synnerhet intresset för fåglar.

Han hade under flera år sysslat med fågelfotograferande.

Numera - och sedan många år - är Anders Hanson en känd fågelfotograf inom svensk dagspress.

Eriksgata och ubåt

På hösten 1974 blev han fast anställd fotograf på NWT i Karlstad.

Vikarietiden var över, han knöts till NWT som den tredje av redaktionens fotografer: Gunnar Johansson var veteranen och Anders Hanson och Bengt Björk var de båda yngre.

Gösta Rosén, en legendarisk pressfotograf, hade gått i pension. Det var hans jobb som Anders Hanson tog över.

Under de där första åren på NWT, ja, det var mycket som hände.

– Jag följde kung Carl Gustafs Eriksgata genom Värmland och tog massvis med bilder, berättar han.

Något tidigare hade Anders följt med den första ubåt som gått in i Vänern, ubåten Hajen.

– Vi fick äta mat på 42 meters djup. Det var ett verkligen häftigt jobb som jag gärna minns...

Årets bild

Varje arbetsdag innebar rutinjobb och överraskningar.

Anders Hanson fotograferade toppolitiker - som Olof Palme - och kungligheter, kända idrottare, skådespelare och konstnärer, invigningar och politiska möten, industrinedläggningar och olyckor, polisingripanden och ...ja, allt!

En försiktig beräkning säger att han under drygt 43 år klarat av minst 60 000 uppdrag som resulterat i flera miljoner bilder av vilka naturligtvis aldrig hamnat i tidningen.

Men några av de bilder som publicerades väckte alldeles särskild uppmärksamhet.

För några få år sedan belönades Anders Hanson för en bild - från Norrstrand i Karlstad - av poliser som gripit en misstänkt rånare.

I samband med gripande försöker den misstänkte plötsligt få fram ett skjutvapen.

I exakt det ögonblicket knäpper Anders på sin kamera: Årets nyhetsbild år 2010!

En skygg poet

Ett helt annat fototillfälle.

Anders Hanson befinner sig i Oslo tillsammans med en journalist. Den utomordentligt skygge och numera avlidne poeten Tor Ulven har - med största tvekan - låtit sig intervjuas.

Efter intervjun ska den norske poeten fotograferas.

Det var dock inte alls populärt, Tor Ulven var en man med mycket stor integritet. Han valde regelmässigt bort allt som andra kulturpersonligheter söker, nämligen uppmärksamhet.

Men Anders Hanson lyckades övertala honom att göra ett mycket sällsynt undantag.

Och resultatet blev några lysande porträttbilder av poeten under blommande äppelträd i en Osloträdgård.

Kameran som nyckel

Det trevligaste med jobbet som pressfotograf?

– Man får ju vara med om både de enkla och mycket vardagliga händelser. Men också om de där sakerna som gör att man drar på för fullt. Och man får så att säga vara med både vid ”fronten” och bakom ”kulisserna”. Kameran blir en sorts nyckel in till händelser och saker som de flesta andra inte får vara med om. Man får träffa spännande människor, säger Anders Hanson.

Och ”spännande människor” betyder inte att de är berömda.

Pressfotografen arbetar oftast med vanliga människor i deras vardag. Det är kanske bland det viktigaste med jobbet.

Att avstå

Svart och tragisk vardag, det är också något som Anders Hanson mött otaliga gånger under sin långa karriär.

– Då handlar det om hemska händelser. Olyckor och bränder, händelser där människor har skadats och allt är tragiskt.

Det är fotouppdrag som hör till jobbet. Och de uppdragen kräver respekt för de inblandade, de som drabbats av olyckor och våld.

Respekten och det goda omdömet har gjort att Anders Hanson på olycksplatser någon gång har sänkt sin kamera och avstått från att ta bilder...