2017-03-16 18:00

2017-03-16 18:00

Siktar på att arrangera tävling

MOTORSPORT: BMCC:s nye ordförande talar ut om framtidsplanerna

Under årsmötet för drygt två veckor sedan valdes en helt ny styrelse in med Hampus Eliasson som ny ordförande i BMCC efter att Daniel Karlsson sagt upp sig från posten.
– Jag har bara varit aktiv i ett år, men jag kände att när jag körde och var där ifjol ville jag ha i gång någonting. Det har varit väldigt lojt om man säger så, berättar Eliasson.

Hampus Eliasson har kommit in i klubben med ett nytt tänk som gillades av den nya styrelsen. 25-åringen vill återuppliva klubben i sitt hjärta, Bengtsfors motorcykelclub, och sätta Bengtsfors på kartan igen.

– Syns du inte så finns du inte. Vi måste kämpa för att överleva, säger Eliasson.

Utan el och vatten

Motocross- och endurobanan i Bengtsfors är körbara och är även godkända att tävla på.

Problemet ligger dock i ekonomin och de tekniska förutsättningarna.

Anläggningen är nog den enda i Sverige som saknar el och vatten.

Dessutom finns inte de pengar som krävs för att klubben ska kunna anordna tävlingar.

– Vi måste ta det steg för steg. Det är såklart tufft som liten klubb men vi ska försöka få ett uppsving. Det kostar ju med allt runt omkring, till exempel ambulans vid tävlingar och så vidare. Vi har inte den ekonomin just nu, säger Hampus Eliasson.

Antalet medlemmar i klubben har sjunkit från 2005. De har tappat många bra förare till andra klubbar på grund av att klubben har stått still i utvecklingen. Då var det mellan 120 och 130 stycken medlemmar och 50 aktiva. Nu är siffran nere på 35 aktiva och 90 medlemmar.

Men det börjar ljusna.

– Ifjol kom det mycket yngre folk, 25 år och nedåt. Det var riktigt roligt att se eftersom vi fick en bra gemenskap då vi är i samma åldrar. Vi åkte runt och jämförde banor i området och insåg hur långt efter vi egentligen är.

Vill arrangera tävling

Klubben som fyller 40 nästa år har haft flera representanter i stora mästerskap genom åren, till exempel junior-SM i motocross. Under de sista tio åren har det dock gått sakta nedåt.

Senast klubben arrangerade en motocrosstävling var 2012. Nu vill styrelsen se ytterligare tävlingar i Bengtsfors, men denna gång både i motocross och enduro.

– Jag som själv kör enduro vet att vår bana är i bra skick, den skulle vi kunna ha tävling på och det siktar vi faktiskt på att ha i år. Vi ska försöka att ha åtminstone en tävling på vår endurobanan, säger Eliasson.

Har dispens

Det finns vissa regler när det kommer till banor. Dels att den ska vara minst 1200 meter lång.

BMCC:s bana mäter endast 960 meter och har därför fått dispens. Nu har de fått klartecken att få bygga ut den, annars får klubben inte behålla licensen för att köra tävlingar på.

Klubben har till nästa år på sig att bli klara med bygget.

– Eftersom att det inte finns pengar har det gått trögt. Vi har fått ned lite skog och planerat hur vi vill att en utbyggnad ska se ut. Men det har tagit stopp finansiellt. Planerna är att vi ska söka lite bidrag hos allmänna arvsfonden och idrottsstödet, alla sponsorer är välkomna att hoppa in. Nu hoppas vi också på att mer barn kommer, vi har en liten motocrossbana samt enduroslinga för dem också.

Känns det som ett genomförbart projekt?

– Ja, jag är hoppfull. Vi har dock inte haft någon som har lagt anbud på det ännu eftersom vi vet att vi inte kan betala de priserna. Men vi misstänker att det kostar 200 000–500 000 kronor att bygga ut banan.

Vill förnya sig

När det gäller just enduron vill Hampus Eliasson förnya klubben med tanke på utvecklingen av sporten.

– Vi ska gå ett steg längre och börja med att bygga en extremenduro sektion som består av konstgjorda hinder i en teknisk mindre bana. Då blir det någonting nytt att komma och titta eller köra på. Det är ett sätt att locka mer folk till oss, säger Eliasson.

Skulle ni kunna tänka er ett samarbete med motorklubben?

– Absolut. Jag är öppen för alla förslag.

Hampus Eliasson har kommit in i klubben med ett nytt tänk som gillades av den nya styrelsen. 25-åringen vill återuppliva klubben i sitt hjärta, Bengtsfors motorcykelclub, och sätta Bengtsfors på kartan igen.

– Syns du inte så finns du inte. Vi måste kämpa för att överleva, säger Eliasson.

Utan el och vatten

Motocross- och endurobanan i Bengtsfors är körbara och är även godkända att tävla på.

Problemet ligger dock i ekonomin och de tekniska förutsättningarna.

Anläggningen är nog den enda i Sverige som saknar el och vatten.

Dessutom finns inte de pengar som krävs för att klubben ska kunna anordna tävlingar.

– Vi måste ta det steg för steg. Det är såklart tufft som liten klubb men vi ska försöka få ett uppsving. Det kostar ju med allt runt omkring, till exempel ambulans vid tävlingar och så vidare. Vi har inte den ekonomin just nu, säger Hampus Eliasson.

Antalet medlemmar i klubben har sjunkit från 2005. De har tappat många bra förare till andra klubbar på grund av att klubben har stått still i utvecklingen. Då var det mellan 120 och 130 stycken medlemmar och 50 aktiva. Nu är siffran nere på 35 aktiva och 90 medlemmar.

Men det börjar ljusna.

– Ifjol kom det mycket yngre folk, 25 år och nedåt. Det var riktigt roligt att se eftersom vi fick en bra gemenskap då vi är i samma åldrar. Vi åkte runt och jämförde banor i området och insåg hur långt efter vi egentligen är.

Vill arrangera tävling

Klubben som fyller 40 nästa år har haft flera representanter i stora mästerskap genom åren, till exempel junior-SM i motocross. Under de sista tio åren har det dock gått sakta nedåt.

Senast klubben arrangerade en motocrosstävling var 2012. Nu vill styrelsen se ytterligare tävlingar i Bengtsfors, men denna gång både i motocross och enduro.

– Jag som själv kör enduro vet att vår bana är i bra skick, den skulle vi kunna ha tävling på och det siktar vi faktiskt på att ha i år. Vi ska försöka att ha åtminstone en tävling på vår endurobanan, säger Eliasson.

Har dispens

Det finns vissa regler när det kommer till banor. Dels att den ska vara minst 1200 meter lång.

BMCC:s bana mäter endast 960 meter och har därför fått dispens. Nu har de fått klartecken att få bygga ut den, annars får klubben inte behålla licensen för att köra tävlingar på.

Klubben har till nästa år på sig att bli klara med bygget.

– Eftersom att det inte finns pengar har det gått trögt. Vi har fått ned lite skog och planerat hur vi vill att en utbyggnad ska se ut. Men det har tagit stopp finansiellt. Planerna är att vi ska söka lite bidrag hos allmänna arvsfonden och idrottsstödet, alla sponsorer är välkomna att hoppa in. Nu hoppas vi också på att mer barn kommer, vi har en liten motocrossbana samt enduroslinga för dem också.

Känns det som ett genomförbart projekt?

– Ja, jag är hoppfull. Vi har dock inte haft någon som har lagt anbud på det ännu eftersom vi vet att vi inte kan betala de priserna. Men vi misstänker att det kostar 200 000–500 000 kronor att bygga ut banan.

Vill förnya sig

När det gäller just enduron vill Hampus Eliasson förnya klubben med tanke på utvecklingen av sporten.

– Vi ska gå ett steg längre och börja med att bygga en extremenduro sektion som består av konstgjorda hinder i en teknisk mindre bana. Då blir det någonting nytt att komma och titta eller köra på. Det är ett sätt att locka mer folk till oss, säger Eliasson.

Skulle ni kunna tänka er ett samarbete med motorklubben?

– Absolut. Jag är öppen för alla förslag.

  • Jonas Griberg