2017-03-21 09:05

2017-03-21 09:05

Lokal handel och e-handel

LEDARE

Handelsmönster. Små landsortskommuner kämpar för att behålla handel och attraktiva centrum.

I Dalsland håller snart sagt varje kommun på med någon form av aktiviteter för att främja lokal handel. Centrumföreningar och kommuner är engagerade eller så sker det i form av samarbeten.

Målet är att få folk att handla på hemmaplan, något som inte varit helt lätt under flera decennier då människor gärna givit sig av till större köpcentrum för att shoppa. Följden har blivit att befintlig handel tunnats ut och förlorat i attraktionskraft. Handel föder handel och som bekant ger minskad handel återverkningar för alla enligt en ond spiral.

Men är ett trendbrott möjligen i sikte, och kan ökad e-handel då till och med gagna landsorten?

Det är inte bara i Sverige som en del handelscentra har svårigheter för närvarande. I USA står stora och tämligen nybyggda malls övergivna och inför rivning. Ökad e-handel anges som en av orsakerna. Stora kedjor som J.C. Penney och Macys stänger sina butiker. Det ger återverkningar på detaljistkedjor som dras med när attraktionskraft och bredd minskar.

Det går att se liknande tendenser för köpcentrum i Sverige just nu.

Däremot är det inte säkert att effekten blir likadan för handeln i stadskärnor, och små landsortscentrum.

Om människor på landsorten väljer viss e-handel när det är något de inte kan få tag i lokalt, i stället för att sätta sig i bilen och köra 10-12 mil till ett handelscentrum, kan effekten bli att de istället handlar det som finns på hemmaplan. Shopping kan vara ett nöje, men måste man köra 10-12 mil för att köpa en apparat som inte finns på ens hemort, och då även lägger hela dagen på att vandra runt och köpa saker som ändå finns hemma, utarmar det givetvis lokal handel.

I Bengtsfors visas just nu stor framtidstro när inte mindre än två modebutiker slår upp portarna under ett par veckor. Viktiga centrumfastigheter rustas och ortens hotell har fått en framtidsorienterad ny ägare. Det är något av exempel på ett trendbrott för en mindre ort. Kanske kan attraktionskraften hos ett levande centrum bli så stark att det i sig blir något av en turistmagnet. Sådana fenomen finns på olika håll i världen, där folk söker lite av den genuina charmiga småstadskänslan som storstädernas köplador och malls aldrig kan erbjuda. Detta i ett läge när stormarknaderna går kräftgång.

I Dalsland håller snart sagt varje kommun på med någon form av aktiviteter för att främja lokal handel. Centrumföreningar och kommuner är engagerade eller så sker det i form av samarbeten.

Målet är att få folk att handla på hemmaplan, något som inte varit helt lätt under flera decennier då människor gärna givit sig av till större köpcentrum för att shoppa. Följden har blivit att befintlig handel tunnats ut och förlorat i attraktionskraft. Handel föder handel och som bekant ger minskad handel återverkningar för alla enligt en ond spiral.

Men är ett trendbrott möjligen i sikte, och kan ökad e-handel då till och med gagna landsorten?

Det är inte bara i Sverige som en del handelscentra har svårigheter för närvarande. I USA står stora och tämligen nybyggda malls övergivna och inför rivning. Ökad e-handel anges som en av orsakerna. Stora kedjor som J.C. Penney och Macys stänger sina butiker. Det ger återverkningar på detaljistkedjor som dras med när attraktionskraft och bredd minskar.

Det går att se liknande tendenser för köpcentrum i Sverige just nu.

Däremot är det inte säkert att effekten blir likadan för handeln i stadskärnor, och små landsortscentrum.

Om människor på landsorten väljer viss e-handel när det är något de inte kan få tag i lokalt, i stället för att sätta sig i bilen och köra 10-12 mil till ett handelscentrum, kan effekten bli att de istället handlar det som finns på hemmaplan. Shopping kan vara ett nöje, men måste man köra 10-12 mil för att köpa en apparat som inte finns på ens hemort, och då även lägger hela dagen på att vandra runt och köpa saker som ändå finns hemma, utarmar det givetvis lokal handel.

I Bengtsfors visas just nu stor framtidstro när inte mindre än två modebutiker slår upp portarna under ett par veckor. Viktiga centrumfastigheter rustas och ortens hotell har fått en framtidsorienterad ny ägare. Det är något av exempel på ett trendbrott för en mindre ort. Kanske kan attraktionskraften hos ett levande centrum bli så stark att det i sig blir något av en turistmagnet. Sådana fenomen finns på olika håll i världen, där folk söker lite av den genuina charmiga småstadskänslan som storstädernas köplador och malls aldrig kan erbjuda. Detta i ett läge när stormarknaderna går kräftgång.

  • Thomas Wallin