Ed behöver läromedel

Utbildning: Alla elever har rätt till kunskap

I en liten kommun som Dals-Ed är det svårt att driva skolan. Enligt Sveriges Kommuner och Landsting SKL får 18 procent av eleverna i kommunen inte tillräckliga betyg för att gå vidare till gymnasiet.

För Dals-Ed är det därför viktigare än någonsin att slå vakt om den jämlikhet som är grunden för höga kunskapsresultat.

Den grunden skapas av att lärare får förutsättningar att undervisa och elever att lära. En viktig förutsättning är läromedel: lärarhandledningar, läroböcker, övningsböcker och digitala material som följer läroplanen och är utvecklade av författare och förlag.

Läromedlen ger lärare en grund för undervisningen och sparar dyrbar tid som eleverna kan få i stället. Eleverna får struktur och sammanhang som bara blir viktigare när samhället är snuttifierat.

Det bekymrar mig därför att Dals-Ed i sin budget för 2018 anger att läromedelsbudgeten ska användas till datorer och teknik. Eleverna ska självfallet få datorer men till dessa måste det skaffas digitala läromedel. Elever kan inte surfa sig till kunskap.

Läromedel säkrar att läroplanens innehåll finns till varje lektion. Att lärare får kopiera och sätta ihop eget material och elever hålla tillgodo med stenciler är ingen hållbar lösning.

Jag uppmanar Dals-Ed att satsa på både läromedel och teknik. Nu har lärarna på Snörrumskolan och Hagaskolan börjat att planera läsåret för sina förväntansfulla elever. Se till att de alla får både tryckta läroböcker och datorer med digitala läromedel och ändra budgeten för 2018.

Med en riktig läromedelstillgång får de professionella lärarna professionella verktyg för att ge alla elever större möjligheter att gå på gymnasiet vidare ut i livet med en stark grund.

Rickard Vinde

VD Svenska Läromedel

2017-09-12 13:41

2017-09-12 13:41