2017-03-31 08:06

2017-03-31 08:06

SEB:s kontorsstängning i Ed borde gått att undvika

Samhällsservice:

Att SEB stänger kontoret var ett väntat beslut som jag trodde skulle komma tidigare.

Ett tråkigt och för Dals-Eds kommun dåligt beslut som borde gått att undvika.

För oss invånare är det viktigt att behålla näringsverksamhet och service i Ed. När det gäller bankaffärer är det mycket bra för kunderna med konkurrens. Detta gäller både privatpersoner och företag.

I dag finns många aktörer på bankmarknaden som man kan komma i kontakt med via internet och telefon. Fungerar i de allra flesta fall väldigt bra men jag tror att många kunder också uppskattar att det finns lokala bankkontor i Ed.

SEB i Ed var under många år kommunens klart största bank med många privatkunder och en mycket stor andel av kommunens företagskunder. Dals-Eds kommun var också en stor kund i banken. Vi var som mest 10 till 12 medarbetare på kontoret.

Åren 2008/2009 slutade de flesta av kontorets medarbetare, även jag efter 25 år. Bankledningen verkade nöjd med detta då man ansåg att förnyelse behövdes. Det försvann mycket kunnande och kundkännedom från kontoret. Nya duktiga medarbetare anställdes, men de var för få för att kunna behålla kontorets många kunder. Om bankledningen 2008/2009 valt att lyssna lite mer på sina ”gamla” medarbetare tror jag SEB kontoret i Ed hade funnits kvar även efter 30 juni 2017.

Fick själv förmånen att avsluta mina 35 år i olika banker med 3 år hos Dalslands Sparbank i Bäckefors och Ed.

Klas Kronlid

 

Ett tråkigt och för Dals-Eds kommun dåligt beslut som borde gått att undvika.

För oss invånare är det viktigt att behålla näringsverksamhet och service i Ed. När det gäller bankaffärer är det mycket bra för kunderna med konkurrens. Detta gäller både privatpersoner och företag.

I dag finns många aktörer på bankmarknaden som man kan komma i kontakt med via internet och telefon. Fungerar i de allra flesta fall väldigt bra men jag tror att många kunder också uppskattar att det finns lokala bankkontor i Ed.

SEB i Ed var under många år kommunens klart största bank med många privatkunder och en mycket stor andel av kommunens företagskunder. Dals-Eds kommun var också en stor kund i banken. Vi var som mest 10 till 12 medarbetare på kontoret.

Åren 2008/2009 slutade de flesta av kontorets medarbetare, även jag efter 25 år. Bankledningen verkade nöjd med detta då man ansåg att förnyelse behövdes. Det försvann mycket kunnande och kundkännedom från kontoret. Nya duktiga medarbetare anställdes, men de var för få för att kunna behålla kontorets många kunder. Om bankledningen 2008/2009 valt att lyssna lite mer på sina ”gamla” medarbetare tror jag SEB kontoret i Ed hade funnits kvar även efter 30 juni 2017.

Fick själv förmånen att avsluta mina 35 år i olika banker med 3 år hos Dalslands Sparbank i Bäckefors och Ed.

Klas Kronlid

 

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.