2016-07-27 09:58

2016-07-27 09:58

Ett populärt gratisnöje

FÄRGELANDA: Torget fylldes av fina veteraner

Torget i Färgelanda var fullt av bilar och det myllrade av folk på på torsdags kvällen.

Veteran Classic Dalsland hade bjudit in till veteranbilsutställning. Föreningen närmar sig 20-årsjubileum.­

– Det blev 75 bilar på torget till sist, det är jag mycket nöjd med, det känns bra att det uppskattas när vi gör något. Dessutom hade vi tur med vädret, bara några mil bort vräkte det ner regn, berättar Jan Erik Andersson.

Det är Jan Erik som tagit initiativet till arrangemanget, och bland de 75 bilarna fanns det stor bredd. Eftersom det är en veteranbilsutställning är det veteranbilsbegreppet 30 år gammal som gäller. Det är dessutom ett gratis nöje för både utställare och besökare.

– Vi tar även emot en och annan bil som är nyare men då ska det vara en speciell bil, i år hade vi någon sportbil och en riktigt speciell Jeep, berättar Jan Erik.

Tvåtakt från 1964

Hans egen bil, Saab 92 årsmodell 1964, klarar åldersgränsen med marginal. Bilen med tvåtaktsmotor är helt i original. Den har förvarats så att tidens tand inte kunnat sätta sina spår på den.

Original var även en Opel Kadett från 1965, den har dock inte fått samma omvårdnad som Jan Eriks Saab. Kadetten var i originalskick med takräcke och allt. Dock kunde man se att åren gått, på lacken och skidorna på takräcket såg ut att vara från samma epok som bilen.

USA-bilar

På ena sidan torget stod det en lång räcka mycket snygga USA-bilar med ett brett utbud på årsmodeller. Alla hade det gemensamt att de var i verkligt toppskick.

I bortre änden av torget stod det en mycket speciell bil, inte så att lacken glänste i solskenet. Om det fanns någon del av bilen som inte var skrynklig får vara osagt. Den var i det skick som en folkracebil kan förväntas vara i efter att ha varit ute i stridens hetta på en folkracebana.

Det speciella med den här bilen var att den skulle målas av utställningsbesökarna under kvällen. Det var ett samarbetsprojekt mellan kulturförvaltningen och ungdomsverksamheten. Mitt emot de stora jänkebilarna stod en rad med europeiska bilar. Där stod Jan Eriks Saab, och där stod flera snygga Volvo PV från 1950- och 1960-talet.

Välputsad Volvo

Kjell Johannesson från Färgelanda kom sin välputsade Volvo PV 444 från 1957. Motorrummet med Volvos B4B-motor hade inte ett dammkorn att uppvisa. Intill Kjell hade Lars-Erik Nilsson från Trollhättan parkerat sin Volvo PV 544 sport från 1965. När Lars-Erik startade sin B18 med dubbla SU-förgasare spann den som en nöjd katt.

– Farsan köpte de ny 1965, den har varit i familjen hela tiden. När jag tog över den efter farsans död började jag renovera bilen. Det blev mycket jobb och många timmar innan jag var klar. Motorn har jag fått totalt genomgången och renoverad, jag köpte även nya SU-förgasare, berättar Lars-Erik när han stolt visar resultatet av allt sitt arbete. Han konstaterar också att det krävs en förstående hustru som accepterar all tid i garaget.

Veteran Classic Dalsland hade bjudit in till veteranbilsutställning. Föreningen närmar sig 20-årsjubileum.­

– Det blev 75 bilar på torget till sist, det är jag mycket nöjd med, det känns bra att det uppskattas när vi gör något. Dessutom hade vi tur med vädret, bara några mil bort vräkte det ner regn, berättar Jan Erik Andersson.

Det är Jan Erik som tagit initiativet till arrangemanget, och bland de 75 bilarna fanns det stor bredd. Eftersom det är en veteranbilsutställning är det veteranbilsbegreppet 30 år gammal som gäller. Det är dessutom ett gratis nöje för både utställare och besökare.

– Vi tar även emot en och annan bil som är nyare men då ska det vara en speciell bil, i år hade vi någon sportbil och en riktigt speciell Jeep, berättar Jan Erik.

Tvåtakt från 1964

Hans egen bil, Saab 92 årsmodell 1964, klarar åldersgränsen med marginal. Bilen med tvåtaktsmotor är helt i original. Den har förvarats så att tidens tand inte kunnat sätta sina spår på den.

Original var även en Opel Kadett från 1965, den har dock inte fått samma omvårdnad som Jan Eriks Saab. Kadetten var i originalskick med takräcke och allt. Dock kunde man se att åren gått, på lacken och skidorna på takräcket såg ut att vara från samma epok som bilen.

USA-bilar

På ena sidan torget stod det en lång räcka mycket snygga USA-bilar med ett brett utbud på årsmodeller. Alla hade det gemensamt att de var i verkligt toppskick.

I bortre änden av torget stod det en mycket speciell bil, inte så att lacken glänste i solskenet. Om det fanns någon del av bilen som inte var skrynklig får vara osagt. Den var i det skick som en folkracebil kan förväntas vara i efter att ha varit ute i stridens hetta på en folkracebana.

Det speciella med den här bilen var att den skulle målas av utställningsbesökarna under kvällen. Det var ett samarbetsprojekt mellan kulturförvaltningen och ungdomsverksamheten. Mitt emot de stora jänkebilarna stod en rad med europeiska bilar. Där stod Jan Eriks Saab, och där stod flera snygga Volvo PV från 1950- och 1960-talet.

Välputsad Volvo

Kjell Johannesson från Färgelanda kom sin välputsade Volvo PV 444 från 1957. Motorrummet med Volvos B4B-motor hade inte ett dammkorn att uppvisa. Intill Kjell hade Lars-Erik Nilsson från Trollhättan parkerat sin Volvo PV 544 sport från 1965. När Lars-Erik startade sin B18 med dubbla SU-förgasare spann den som en nöjd katt.

– Farsan köpte de ny 1965, den har varit i familjen hela tiden. När jag tog över den efter farsans död började jag renovera bilen. Det blev mycket jobb och många timmar innan jag var klar. Motorn har jag fått totalt genomgången och renoverad, jag köpte även nya SU-förgasare, berättar Lars-Erik när han stolt visar resultatet av allt sitt arbete. Han konstaterar också att det krävs en förstående hustru som accepterar all tid i garaget.

  • Göran Färnström