2016-06-10 06:00

2016-06-10 06:00

Var reportrar för en dag

ÖDEBORG: Femteklassarna på Brukskolan har producerat en egen tidning

Både kul och lite knepigt. Det konstaterar eleverna i årskurs fem på Bruksskolan i Ödeborg efter att ha testat på att vara reportrar och producerat en egen tidning.
Namnet blev Skolnytt.

Eleverna har under våren läst om media och kommunikation i samhällskunskapen.

– Vi gått lite närmare in på hur det bland annat fungerar att producera en tidning, vilka yrkesgrupper som finns, vad man ska tänkte på när man skriver en artikel och källkritik, säger läraren Inger König.

På schemat stod också att göra en egen tidning. Eleverna enades om att den skulle innehålla både nyheter samt mer lättsamma inslag.

– Det var inte brist på idéer, säger Inger König.

Vissa elever arbetade ensamma, andra i grupp. De har skrivit artiklar, notiser, insändare samt fotograferat.

Bland annat intervjuade en grupp elever rektorn om varför Färgelanda kommun gör dåligt resultat i SKL:s senaste undersökning om grundskolorna i Sverige. En annan grupp frågade kostchefen om skolmaten.

– Vi frågade bland annat om varför vi inte kan få vissa maträtter oftare och efterlyste andra rätter, säger en av eleverna.

– Det var lite jobbigt ibland med många ord som man annars inte är van att använda, sägen Sanna Emanuelsson.

Måste anpassa språket

Redaktionsarbetet påbörjades i april och förra veckan kunde tidningen gå till tryck.

Maja Billström är en av eleverna som uppskattade arbetet.

– Jag lärde mig mycket, bland annat att man måste anpassa sitt språk beroende på vad man skriver, säger hon.

I arbetet ingick också ett besök av en reporter från tidningen Dalslänningen som berättade hur en tidning produceras.

Eleverna har under våren läst om media och kommunikation i samhällskunskapen.

– Vi gått lite närmare in på hur det bland annat fungerar att producera en tidning, vilka yrkesgrupper som finns, vad man ska tänkte på när man skriver en artikel och källkritik, säger läraren Inger König.

På schemat stod också att göra en egen tidning. Eleverna enades om att den skulle innehålla både nyheter samt mer lättsamma inslag.

– Det var inte brist på idéer, säger Inger König.

Vissa elever arbetade ensamma, andra i grupp. De har skrivit artiklar, notiser, insändare samt fotograferat.

Bland annat intervjuade en grupp elever rektorn om varför Färgelanda kommun gör dåligt resultat i SKL:s senaste undersökning om grundskolorna i Sverige. En annan grupp frågade kostchefen om skolmaten.

– Vi frågade bland annat om varför vi inte kan få vissa maträtter oftare och efterlyste andra rätter, säger en av eleverna.

– Det var lite jobbigt ibland med många ord som man annars inte är van att använda, sägen Sanna Emanuelsson.

Måste anpassa språket

Redaktionsarbetet påbörjades i april och förra veckan kunde tidningen gå till tryck.

Maja Billström är en av eleverna som uppskattade arbetet.

– Jag lärde mig mycket, bland annat att man måste anpassa sitt språk beroende på vad man skriver, säger hon.

I arbetet ingick också ett besök av en reporter från tidningen Dalslänningen som berättade hur en tidning produceras.