2016-05-24 13:35

2016-05-24 13:35

"Undersök om DVVJ kan få persontrafik"

BENGTSFORS: Västra Götalandsregionen och kommunerna

Det kommer att behövas någon form av studie för att undersöka om det finns förutsättningar att köra persontrafik på DVVJ. Det verkar Västra Götalandsregionen och de berörda kommunerna vara överens om.

– Det har vi gjort på andra håll, till exempel på Karlsborgsbanan som är i mycket sämre skick, säger Ulf Eriksson (C), förste vice ordförande för regionutvecklingsnämnden efter måndagens framtidsmöte om DVVJ.

Dal Västra Värmlands Järnväg trafikeras i dag endast sommartid med rälsbuss sträckan Bengtsfors–Mellerud.

– Men det finns ett uppenbart intresse att gå vidare med att utveckla DVVJ och någon gång måste man komma fram till ett ställningstagande, säger Ulf Eriksson.

Underlag ska utredas

För tre år sedan var det riktig kris för DVVJ efter att Trafikverket meddelat att man avsåg att lägga ner järnvägsbanan. Men en lokal kraftsamling för DVVJ fick makthavarna att tänka om.

Trafikverket och Västra Götalandsregionen gick in med 65 miljoner kronor för att rusta upp banan.

Nästa steg blir nu alltså att undersöka om det finns möjlighet att kunna ha persontrafik året runt.

– Det måste först undersökas om det finns ett resandeunderlag för att kunna köra persontrafik på DVVJ innan det fattas något sådant beslut. Vi måste också utreda om banan kan vara en del i ett större järnvägssystem, säger Ulf Eriksson.

Han menar att ett sådant beslut måste fattas i samverkan mellan berörda kommuner och regionen.

Den avgående styrelseordföranden Bo Thorn (S) är lättad efter måndagens möte.

– Det känns bra att ha kunnat få till ett stormöte innan jag slutar som ordförande. Nu lyftes de här frågorna upp på en annan nivå och kom upp på bordet hur vi ska gå vidare. Det är viktigt att så många som möjligt blir informerade om vad vi gör och vad vi vill åstadkomma, säger Bo Thorn.

– Det har vi gjort på andra håll, till exempel på Karlsborgsbanan som är i mycket sämre skick, säger Ulf Eriksson (C), förste vice ordförande för regionutvecklingsnämnden efter måndagens framtidsmöte om DVVJ.

Dal Västra Värmlands Järnväg trafikeras i dag endast sommartid med rälsbuss sträckan Bengtsfors–Mellerud.

– Men det finns ett uppenbart intresse att gå vidare med att utveckla DVVJ och någon gång måste man komma fram till ett ställningstagande, säger Ulf Eriksson.

Underlag ska utredas

För tre år sedan var det riktig kris för DVVJ efter att Trafikverket meddelat att man avsåg att lägga ner järnvägsbanan. Men en lokal kraftsamling för DVVJ fick makthavarna att tänka om.

Trafikverket och Västra Götalandsregionen gick in med 65 miljoner kronor för att rusta upp banan.

Nästa steg blir nu alltså att undersöka om det finns möjlighet att kunna ha persontrafik året runt.

– Det måste först undersökas om det finns ett resandeunderlag för att kunna köra persontrafik på DVVJ innan det fattas något sådant beslut. Vi måste också utreda om banan kan vara en del i ett större järnvägssystem, säger Ulf Eriksson.

Han menar att ett sådant beslut måste fattas i samverkan mellan berörda kommuner och regionen.

Den avgående styrelseordföranden Bo Thorn (S) är lättad efter måndagens möte.

– Det känns bra att ha kunnat få till ett stormöte innan jag slutar som ordförande. Nu lyftes de här frågorna upp på en annan nivå och kom upp på bordet hur vi ska gå vidare. Det är viktigt att så många som möjligt blir informerade om vad vi gör och vad vi vill åstadkomma, säger Bo Thorn.