2016-04-29 12:00

2016-04-29 12:00

Insatserna räckte inte till bättre resultat

SKOLA

Linda Lehtinen är rektor på Valboskolan. Hon erkänner att det inte är roligt att få ett sådan här besked.
– Men vi vet att vi jobbar med eleverna för att höja resultaten.

Dalslänningen berättade tidigare i våras att skolresultaten i Färgelanda sjönk markant, och beskedet om att de hamnade sist på SKL:s rankning slog inte ner som någon bomb för Linda Lehtinen och hennes kollegor på Valboskolan i Färgelanda.

– Vi visste att det skulle bli så här. Det var en svag årskull som gick ut förra året. Vi försökte att vända på det med hjälp av olika stöd och insatser, men det räckte inte.

Valboskolan har bland annat infört mobilfria lektioner, infört rörelse på schemat och satsat extra på läsförståelse och matte för att hjälpa eleverna, men även Linda Lehtinen är inne på att insatserna måste börja tidigare.

– Det är viktigt att lägga en grund och titta på alla stadier i lärandet, säger hon, och berättar att de jobbat mycket med att göra eleverna medvetna om hur viktigt det är med utbildning.

Trots att hon vetat om att resultatet inte skulle bli bra tycker Linda Lehtinen att det var tråkigt när beskedet kom.

– Det är klart att det är tråkigt, men vi vet att vi gör allt vi kan för att försöka lyfta resultaten.

Dalslänningen berättade tidigare i våras att skolresultaten i Färgelanda sjönk markant, och beskedet om att de hamnade sist på SKL:s rankning slog inte ner som någon bomb för Linda Lehtinen och hennes kollegor på Valboskolan i Färgelanda.

– Vi visste att det skulle bli så här. Det var en svag årskull som gick ut förra året. Vi försökte att vända på det med hjälp av olika stöd och insatser, men det räckte inte.

Valboskolan har bland annat infört mobilfria lektioner, infört rörelse på schemat och satsat extra på läsförståelse och matte för att hjälpa eleverna, men även Linda Lehtinen är inne på att insatserna måste börja tidigare.

– Det är viktigt att lägga en grund och titta på alla stadier i lärandet, säger hon, och berättar att de jobbat mycket med att göra eleverna medvetna om hur viktigt det är med utbildning.

Trots att hon vetat om att resultatet inte skulle bli bra tycker Linda Lehtinen att det var tråkigt när beskedet kom.

– Det är klart att det är tråkigt, men vi vet att vi gör allt vi kan för att försöka lyfta resultaten.

  • Jessica Eriksson