2016-04-29 12:00

2016-04-29 12:00

Färgelanda är klart sämst i klassen

DALSLAND: SKL rankar grundskolan

Grundskolan i Färgelanda är sämst i landet. Dals-Ed och Bengtsfors klarar sig marginellt bättre. Det visar SKL:s nya jämförelse av grundskolan.

Varje år sedan 2007 granskar Sveriges Kommuner och Landsting, SKL, den svenska grundskolan. Resultaten för vår region har varierat genom åren, men 2015 är ett verkligt bottennapp för alla tre kommunerna.

Sämst är resultaten i Färgelanda kommun. Kommunen huserade på nedre halvan av rankningslistan även 2014 men har i år alltså tappat till sistaplatsen på rankningen.

En katastrof

Tobias Bernhardsson (C), oppositionsråd i Färgelanda kommun, tycker att resultatet är en katastrof och att kommunen måste ta tag i problemet.

– Vi måste satsa mer i unga år, på elever upp till tolv år, och se över hur vi arbetar i klassrummet, säger han, och menar att genom att inte sätta in insatser tidigare kommer man bara att skjuta problemet framför sig.

Satsa tidigare

Helena H Kronberg, barn- och utbildningschef i Färgelanda kommun, är inne på samma linje.

– Vi måste satsa tidigare, i yngre åldrar, och skapa ett lustfyllt lärande där eleverna inte känner sig misslyckade, säger hon.

Enligt Helena Kronberg var ingen förvånad över resultatet för 2015 eftersom de var medvetna om att de hade elever med stora resursbehov.

– Det är tråkigt, men tyvärr lyckades inte de insatser vi gjorde, säger hon, och påpekar att för att resultaten ska bli bättre måste hela samhället engagera sig i skolan:

– Det handlar inte bara om resurser, duktiga lärare har vi, eleverna måste vara här också.

Färgelanda kommun har satsat mer pengar på skolan kommande år och har även fått pengar från Folkhälsorådet för att skapa en bättre miljö i skolan och kunna motivera eleverna och få dem att förstå hur viktigt det är med utbildning.

Inte särskilt bättre

Men det är inte bara i Färgelanda som resultaten sjunker.

Dalslänningen berättade tidigare i år att resultaten sjunker i alla kommuner i vår region och Bengtsfors och Dals-Ed klarar sig inte mycket bättre i SKL:s rankning. Bengtsfors hamnar på plats 284, ett tapp på tolv placeringar, och Dals-Ed hamnar på 236, ett tapp på hela 155 platser.

Björn Lindeberg, fokuschef i Dals-Ed, vill inte lägga så stor vikt vid just den sammanvägda placeringen utan menar att man måste titta på den modellberäknade placeringen, som tar hänsyn till kommunens socioekonomiska förhållanden, där kommunen i stället hamnar på plats 70.

– Vi hade 41 9:or förra året, av dem var 8 nyanlända. Det ger stora utslag i statistiken, säger Björn Lindeberg, och jämför med den kommun som placerade sig näst på rankningen:

– De tog emot en nyanländ.

Enligt Björn Lindeberg kan en elev göra ett utslag på 2,5 procent i statistiken.

Ny prioritering

Skolan i Dals-Ed har på senare år prioriterat full måluppfyllelse i stället för bara höjda meritvärden. Satsningen har gett utslag på så sätt att meritvärdena sjönk kraftigt förra året, men enligt Björn Lindeberg är det viktigt att höja behörighetsgraden.

– Vi befarade att många inte skulle klara behörighetskraven, men det här årets nior ser lovande ut.

Varje år sedan 2007 granskar Sveriges Kommuner och Landsting, SKL, den svenska grundskolan. Resultaten för vår region har varierat genom åren, men 2015 är ett verkligt bottennapp för alla tre kommunerna.

Sämst är resultaten i Färgelanda kommun. Kommunen huserade på nedre halvan av rankningslistan även 2014 men har i år alltså tappat till sistaplatsen på rankningen.

En katastrof

Tobias Bernhardsson (C), oppositionsråd i Färgelanda kommun, tycker att resultatet är en katastrof och att kommunen måste ta tag i problemet.

– Vi måste satsa mer i unga år, på elever upp till tolv år, och se över hur vi arbetar i klassrummet, säger han, och menar att genom att inte sätta in insatser tidigare kommer man bara att skjuta problemet framför sig.

Satsa tidigare

Helena H Kronberg, barn- och utbildningschef i Färgelanda kommun, är inne på samma linje.

– Vi måste satsa tidigare, i yngre åldrar, och skapa ett lustfyllt lärande där eleverna inte känner sig misslyckade, säger hon.

Enligt Helena Kronberg var ingen förvånad över resultatet för 2015 eftersom de var medvetna om att de hade elever med stora resursbehov.

– Det är tråkigt, men tyvärr lyckades inte de insatser vi gjorde, säger hon, och påpekar att för att resultaten ska bli bättre måste hela samhället engagera sig i skolan:

– Det handlar inte bara om resurser, duktiga lärare har vi, eleverna måste vara här också.

Färgelanda kommun har satsat mer pengar på skolan kommande år och har även fått pengar från Folkhälsorådet för att skapa en bättre miljö i skolan och kunna motivera eleverna och få dem att förstå hur viktigt det är med utbildning.

Inte särskilt bättre

Men det är inte bara i Färgelanda som resultaten sjunker.

Dalslänningen berättade tidigare i år att resultaten sjunker i alla kommuner i vår region och Bengtsfors och Dals-Ed klarar sig inte mycket bättre i SKL:s rankning. Bengtsfors hamnar på plats 284, ett tapp på tolv placeringar, och Dals-Ed hamnar på 236, ett tapp på hela 155 platser.

Björn Lindeberg, fokuschef i Dals-Ed, vill inte lägga så stor vikt vid just den sammanvägda placeringen utan menar att man måste titta på den modellberäknade placeringen, som tar hänsyn till kommunens socioekonomiska förhållanden, där kommunen i stället hamnar på plats 70.

– Vi hade 41 9:or förra året, av dem var 8 nyanlända. Det ger stora utslag i statistiken, säger Björn Lindeberg, och jämför med den kommun som placerade sig näst på rankningen:

– De tog emot en nyanländ.

Enligt Björn Lindeberg kan en elev göra ett utslag på 2,5 procent i statistiken.

Ny prioritering

Skolan i Dals-Ed har på senare år prioriterat full måluppfyllelse i stället för bara höjda meritvärden. Satsningen har gett utslag på så sätt att meritvärdena sjönk kraftigt förra året, men enligt Björn Lindeberg är det viktigt att höja behörighetsgraden.

– Vi befarade att många inte skulle klara behörighetskraven, men det här årets nior ser lovande ut.

  • Jessica Eriksson

Rankning

2014 2015

Bengtsfors 232 284

Dals-Ed 81 236

Färgelanda 225 290

Mellerud 136 124

Åmål 138 25

Källa: Sveriges Kommuner och Landsting, SKL