2016-04-01 09:41

2016-04-01 13:30

55+ boende på Krutkällaren

BENGTSFORS: Bengtsfors satsar på linbaneförbindelse till centrum

Bengtsforshus lägger tills vidare planerna på ett 10-våningshus på Olympen på is, men satsar på ett minst lika spektakulärt projekt för att tillgodose det akuta behovet av boende för 55+ i centralorten.

Det blir ett höghus men begränsat till sju våningar, som kommer att byggas på de lediga tomterna på Krutkällaren.

– Vi har nått en uppgörelse om Krutkällaren som alla är nöjda med. Läget blir sjönära, men det som är helt unikt blir en förbindelse till centrum och Nygård där ytterligare våningsplan ska byggas på den befintliga fastigheten, berättar Bengtsforshus VD Pär Nilsson.

Linbana

Det är genom en linbana från hus till hus, rakt över Lelång som de boende utan besvär kan ta sig till centrum med handel och framförallt apotek och vårdcentral.

– Det kan låta avancerat, men idag är linbanorna såväl pålitliga som relativt billiga, så detta är inte något problem. Trollhättan har till exempel en linbana över älven, säger Pär Nilsson.

Sommartid väntas linbanan fungera som en turistattraktion av stora mått, men de boende har såklart företräde.

Johan Abenius, VD för Dalslands Turist AB, ser därför en stor potential i bygget:

– Sådant här som sticker ut lite har fantastisk betydelse för besöksnäringen. Vi kommer att sköta biljettförsäljning till turister under sommarsäsongen, och därtill vara behjälpliga med utbildning.

– Via våra turismorganisationer har vi tillgång till kompetens på detta område, även när det gäller besiktning och underhåll av linbanan, säger Abenius.

– Möjligheten för gamla att bo utanför centrum, naturskönt och tyst blir fullkomligt unik, säger Bengtsforshus VD Pär Nilsson.

I förlängningen finns även planer på att förverkliga den stora pir ut i vattnet som norska Conceptor skissade på. Då är tanken att linbanan som passerar denna plats ska få en station för mellanlandning. Kanske kan även Gammelgården och Halmens hus anslutas på sikt.

Totalkostnad 51 miljoner

Kostnaden för hela projektet rör sig om 26 miljoner kronor för Krutkällaren samt 19 miljoner kronor för Nygårdsbygget. Då ingår även en upprustning av den befintliga byggnaden.

– Vi håller nere kostnaderna genom att använda samma modell av hus som just nu byggs på Kunghällsplan, säger Pär Nilsson.

Linbanan går loss på 6 miljoner kronor och är den billigare delen av projektet:

– Det råkar vara gynnsamt att köpa en mindre linbana av det här slaget, eftersom det råder överkapacitet i produktionsledet framförallt i Tyskland, Österrike och Italien, berättar Pär Nilsson.

– Den tragiska sanningen är att det beror på klimatförändringarna som gör att alltfler skidbackar måste stänga av snöbrist. Det är förstås tråkigt, men gagnar oss, inflikar Johan Abenius med insikt i turismbranschen.

Än så länge har frågan politiskt enbart diskuterats i kommunstyrelsens tekniska utskott, och enligt vad Dalslänningen erfar är det endast Moderaterna som höjt ett varningens finger:

– Idén är givetvis tilltalande, men jag tror att det blir svårt att få ekonomi i det på en sådan här liten ort. Att Bengtsforshus bygger är kanske inte förvånande, men linbanan skulle kunna drivas kommersiellt, av någon annan aktör, säger moderaternas gruppledare Stig Bertilsson i en kommentar.

Det blir ett höghus men begränsat till sju våningar, som kommer att byggas på de lediga tomterna på Krutkällaren.

– Vi har nått en uppgörelse om Krutkällaren som alla är nöjda med. Läget blir sjönära, men det som är helt unikt blir en förbindelse till centrum och Nygård där ytterligare våningsplan ska byggas på den befintliga fastigheten, berättar Bengtsforshus VD Pär Nilsson.

Linbana

Det är genom en linbana från hus till hus, rakt över Lelång som de boende utan besvär kan ta sig till centrum med handel och framförallt apotek och vårdcentral.

– Det kan låta avancerat, men idag är linbanorna såväl pålitliga som relativt billiga, så detta är inte något problem. Trollhättan har till exempel en linbana över älven, säger Pär Nilsson.

Sommartid väntas linbanan fungera som en turistattraktion av stora mått, men de boende har såklart företräde.

Johan Abenius, VD för Dalslands Turist AB, ser därför en stor potential i bygget:

– Sådant här som sticker ut lite har fantastisk betydelse för besöksnäringen. Vi kommer att sköta biljettförsäljning till turister under sommarsäsongen, och därtill vara behjälpliga med utbildning.

– Via våra turismorganisationer har vi tillgång till kompetens på detta område, även när det gäller besiktning och underhåll av linbanan, säger Abenius.

– Möjligheten för gamla att bo utanför centrum, naturskönt och tyst blir fullkomligt unik, säger Bengtsforshus VD Pär Nilsson.

I förlängningen finns även planer på att förverkliga den stora pir ut i vattnet som norska Conceptor skissade på. Då är tanken att linbanan som passerar denna plats ska få en station för mellanlandning. Kanske kan även Gammelgården och Halmens hus anslutas på sikt.

Totalkostnad 51 miljoner

Kostnaden för hela projektet rör sig om 26 miljoner kronor för Krutkällaren samt 19 miljoner kronor för Nygårdsbygget. Då ingår även en upprustning av den befintliga byggnaden.

– Vi håller nere kostnaderna genom att använda samma modell av hus som just nu byggs på Kunghällsplan, säger Pär Nilsson.

Linbanan går loss på 6 miljoner kronor och är den billigare delen av projektet:

– Det råkar vara gynnsamt att köpa en mindre linbana av det här slaget, eftersom det råder överkapacitet i produktionsledet framförallt i Tyskland, Österrike och Italien, berättar Pär Nilsson.

– Den tragiska sanningen är att det beror på klimatförändringarna som gör att alltfler skidbackar måste stänga av snöbrist. Det är förstås tråkigt, men gagnar oss, inflikar Johan Abenius med insikt i turismbranschen.

Än så länge har frågan politiskt enbart diskuterats i kommunstyrelsens tekniska utskott, och enligt vad Dalslänningen erfar är det endast Moderaterna som höjt ett varningens finger:

– Idén är givetvis tilltalande, men jag tror att det blir svårt att få ekonomi i det på en sådan här liten ort. Att Bengtsforshus bygger är kanske inte förvånande, men linbanan skulle kunna drivas kommersiellt, av någon annan aktör, säger moderaternas gruppledare Stig Bertilsson i en kommentar.