2016-03-04 16:48

2016-03-04 16:49

Banvall kan bli cykelväg

BENGTSFORS/ÅRJÄNG: Årjängs kommun vill riva upp spåren

Politiker i Årjäng är återigen inne på att riva upp järnvägsspåren mellan Årjäng och Gustavsfors.

För två år sedan sa kommunstyrelsens arbetsutskott i Årjäng nej till att delta i bildandet av ett interkommunalt bolag tillsammans med Bengtsfors och Mellerud. Ett bolag som var tänkt som en fortsättning på stiftelsen Dal Västra Värmlands järnväg, DVVJ.

– Vi ser inte den framtiden för dressintrafiken och vill hellre satsa på gång- och cykelväg, sa dåvarande kommunalrådet i Årjäng, Katarina Johannesson (C), i en kommentar.

Åter aktuell

Nu är frågan återigen på tapeten och i förslaget som lades fram i kommunstyrelsens arbetsutskott vill man asfaltera banvallen för att kunna använda den som cykelbana, för inlines, skateboard och skidor.

KSAU i Årjäng har gett chefen för medborgarservice i uppdrag att utreda vilka möjligheter till EU-stöd som finns samt att titta på hur turistnäringen i kommunen ställer sig till ett förändrat användningssätt av banvallen.

Omgörningen, som även innefattar sträckan mellan Årjäng och Trättlanda, beräknas kosta omkring tolv miljoner kronor.

Bra trafik

DVVJ var kritiskt till förslaget redan för två år sedan och tyckte att idén var märklig.

Rälsen mellan Bengtsfors och Årjäng används för dressintrafik och enligt DVVJ var det över 2 000 personer som trampade dressin på sträckan 2015. Turister som genererar både boendenätter och inkomster för butikerna.

Peder Johansson, styrelseledamot i DVVJ, berättar att verksamheten i dag sysselsätter två personer i Årjängs kommun och att han ”ser fram emot ett fortsatt samarbete med Årjängs kommun”.

För två år sedan sa kommunstyrelsens arbetsutskott i Årjäng nej till att delta i bildandet av ett interkommunalt bolag tillsammans med Bengtsfors och Mellerud. Ett bolag som var tänkt som en fortsättning på stiftelsen Dal Västra Värmlands järnväg, DVVJ.

– Vi ser inte den framtiden för dressintrafiken och vill hellre satsa på gång- och cykelväg, sa dåvarande kommunalrådet i Årjäng, Katarina Johannesson (C), i en kommentar.

Åter aktuell

Nu är frågan återigen på tapeten och i förslaget som lades fram i kommunstyrelsens arbetsutskott vill man asfaltera banvallen för att kunna använda den som cykelbana, för inlines, skateboard och skidor.

KSAU i Årjäng har gett chefen för medborgarservice i uppdrag att utreda vilka möjligheter till EU-stöd som finns samt att titta på hur turistnäringen i kommunen ställer sig till ett förändrat användningssätt av banvallen.

Omgörningen, som även innefattar sträckan mellan Årjäng och Trättlanda, beräknas kosta omkring tolv miljoner kronor.

Bra trafik

DVVJ var kritiskt till förslaget redan för två år sedan och tyckte att idén var märklig.

Rälsen mellan Bengtsfors och Årjäng används för dressintrafik och enligt DVVJ var det över 2 000 personer som trampade dressin på sträckan 2015. Turister som genererar både boendenätter och inkomster för butikerna.

Peder Johansson, styrelseledamot i DVVJ, berättar att verksamheten i dag sysselsätter två personer i Årjängs kommun och att han ”ser fram emot ett fortsatt samarbete med Årjängs kommun”.

  • Jessica Eriksson