2016-02-02 06:00

2016-02-02 06:00

Befarar en fördubbling

BENGTSFORS: Kostnader för färdtjänst, särskoleskjutsar och andra taxiskolskjutsar riskerar att skjuta i höjden

Det kan bli en fördubbling av Bengtsfors kommuns kostnader för färdtjänst, särskoleskjutsar och andra taxiskolskjutsar under 2016. Detta eftersom Västtrafik har valt att avbryta avtalet med Laxarby Taxi för att i stället teckna ett avtal med Taxi Väst.

– Det nya timpriset i avtalet med Taxi Väst är dubbelt så högt som det Bengtsfors kommun hade under fjolåret med Laxarby Taxi, säger Sara Larsson, utredare på Bengtsfors kommun.

Finns inte i budgeten

– Det finns en oro för att det kan bli upp till dubbla kostnader och det finns det inte utrymme för i budgeten. Jag ville uppmärksamma politikerna i kommunstyrelsens allmänna utskott på det och det har jag nu gjort, säger Sara Larsson.

Bengtsfors kommun totalkostnad för färdtjänst, särskoleskjutsar och andra taxiskolskjutsar uppgick under 2015 till knappt 3,2 miljoner kronor.

Skulle svida kassan

En fördubbling av dessa kostnader skulle förstås svida i den kommunala kassan och Bengtsfors kommun ska nu ha en diskussion med Västtrafik i fråga för att se var det hela tar vägen.

Fler elever som reser

Politikerna i kommunstyrelsens allmänna utskott har inte fattat något beslut, utan bara tagit del av Sara Larssons utredning.

Till saken hör också att det under höstterminen 2015 har tillkommit fler elever som reser med taxi av olika anledningar.

Osäker prognos

Kostnaderna för dessa elever beräknas få ett större genomslag under 2016 jämfört med året innan på grund av att eleverna kommer att fortsätta åka under hela året.

Även resorna med färdtjänst har ökat under hösten 2015, en ökning som beräknas bestå under 2016.

Detta genererar också högre kostnader.

– Men var vi hamnar någonstans när året är slut vet vi ännu inte. Prognosen är osäker, säger Sara Larsson.

Bo Käll är seniorrådgivare på Västrafik. Han berättar att Västtrafik har avtal med 54 olika taxibolag och att det inte behöver bli något av Taxi Västs fordon som får ta alla körningar.

– Vi kommer att använda de närmaste fordon som är billigast, säger han.

Varför sades avtalet med Laxarby Taxi upp?

– Vi har sagt upp avtalet med Laxarby Taxi eftersom de numera saknar F-skattsedel och på grund av att bolaget har skulder hos det allmänna och är ett ärende hos kronofogden. Under sådana omständigheter har vi rätt att säga upp avtal.

Kommunen oroas över att kostnaderna ska öka rejält. Det talas om en fördubbling. Vad säger du om det?

– Vi hoppas inte att det ska bli så och det är därför vi skriver in i avtalet att vi kommer att välja det billigaste fordonet som finns i närheten. Men vi får avvakta och se var det här landar. Det kommer att ta ett kvartal innan vi kan göra en utvärdering och jag kommer att följa det hela månad för månad, säger Bo Käll.

Ärendet ska diskuteras på nästa kommunstyrelsemöte den 17 februari.

– Det nya timpriset i avtalet med Taxi Väst är dubbelt så högt som det Bengtsfors kommun hade under fjolåret med Laxarby Taxi, säger Sara Larsson, utredare på Bengtsfors kommun.

Finns inte i budgeten

– Det finns en oro för att det kan bli upp till dubbla kostnader och det finns det inte utrymme för i budgeten. Jag ville uppmärksamma politikerna i kommunstyrelsens allmänna utskott på det och det har jag nu gjort, säger Sara Larsson.

Bengtsfors kommun totalkostnad för färdtjänst, särskoleskjutsar och andra taxiskolskjutsar uppgick under 2015 till knappt 3,2 miljoner kronor.

Skulle svida kassan

En fördubbling av dessa kostnader skulle förstås svida i den kommunala kassan och Bengtsfors kommun ska nu ha en diskussion med Västtrafik i fråga för att se var det hela tar vägen.

Fler elever som reser

Politikerna i kommunstyrelsens allmänna utskott har inte fattat något beslut, utan bara tagit del av Sara Larssons utredning.

Till saken hör också att det under höstterminen 2015 har tillkommit fler elever som reser med taxi av olika anledningar.

Osäker prognos

Kostnaderna för dessa elever beräknas få ett större genomslag under 2016 jämfört med året innan på grund av att eleverna kommer att fortsätta åka under hela året.

Även resorna med färdtjänst har ökat under hösten 2015, en ökning som beräknas bestå under 2016.

Detta genererar också högre kostnader.

– Men var vi hamnar någonstans när året är slut vet vi ännu inte. Prognosen är osäker, säger Sara Larsson.

Bo Käll är seniorrådgivare på Västrafik. Han berättar att Västtrafik har avtal med 54 olika taxibolag och att det inte behöver bli något av Taxi Västs fordon som får ta alla körningar.

– Vi kommer att använda de närmaste fordon som är billigast, säger han.

Varför sades avtalet med Laxarby Taxi upp?

– Vi har sagt upp avtalet med Laxarby Taxi eftersom de numera saknar F-skattsedel och på grund av att bolaget har skulder hos det allmänna och är ett ärende hos kronofogden. Under sådana omständigheter har vi rätt att säga upp avtal.

Kommunen oroas över att kostnaderna ska öka rejält. Det talas om en fördubbling. Vad säger du om det?

– Vi hoppas inte att det ska bli så och det är därför vi skriver in i avtalet att vi kommer att välja det billigaste fordonet som finns i närheten. Men vi får avvakta och se var det här landar. Det kommer att ta ett kvartal innan vi kan göra en utvärdering och jag kommer att följa det hela månad för månad, säger Bo Käll.

Ärendet ska diskuteras på nästa kommunstyrelsemöte den 17 februari.