2015-12-01 06:00

2015-12-03 10:27

Grönt ljus för Högsbyns stugby

BENGTSFORS: Kommunfullmäktige säger ja

Det har tagit många år, men nu har Bengtsfors kommun antagit en detaljplan för en stugby i Högsbyn. Något som gladde exploatören som fanns på plats vid mötet.

Den holländske exploatören Frank B. Geers vill göra en stugbysatsning vid Högsbyn i Tisselskog.

Där vill han bygga 23 semesterhus och ett hotell med plats för 25 rum.

Tanken är att anläggningen ska vara en semesterby för bland annat handikappade och astmatiker.

– En väldigt bra och viktig satsning som vi välkomnar från kommunens sida.

Det menade både kommunstyrelsens ordförande Per Eriksson (S) och vice ordföranden Per Jonsson (C) innan man fattade beslut om att stödja detaljplanen.

Vägen fram har varit kantad av diverse frågetecken och diskussion.

– Det har inte varit okomplicerat med sommarstugeägare som tyckt att det inkräktat på deras idyll och har nu senast stött på patrull från Trafikverket som menar att det behövs en helt ny järnvägsövergång, summerade Per Eriksson.

Kommunens kostnad i sammanhanget blir en tredjedel av de 4,5 miljoner kronor som det kostar att bygga en ny infartsväg och för att förse befintlig järnvägskostning med en helbomsanläggning. Övriga kostnader för bommen ska verket och exploatören stå för. Alla kostnader för själva stugbyn står exploatören för.

Efter att fullmäktiges protokoll justerats har allmänheten tre veckor på sig att överklaga.

Tanken är att stugbyn ska börja byggas 2017 och stå klar året efter, till Dalslands kanal 150-årsjubileum.

Den holländske exploatören Frank B. Geers vill göra en stugbysatsning vid Högsbyn i Tisselskog.

Där vill han bygga 23 semesterhus och ett hotell med plats för 25 rum.

Tanken är att anläggningen ska vara en semesterby för bland annat handikappade och astmatiker.

– En väldigt bra och viktig satsning som vi välkomnar från kommunens sida.

Det menade både kommunstyrelsens ordförande Per Eriksson (S) och vice ordföranden Per Jonsson (C) innan man fattade beslut om att stödja detaljplanen.

Vägen fram har varit kantad av diverse frågetecken och diskussion.

– Det har inte varit okomplicerat med sommarstugeägare som tyckt att det inkräktat på deras idyll och har nu senast stött på patrull från Trafikverket som menar att det behövs en helt ny järnvägsövergång, summerade Per Eriksson.

Kommunens kostnad i sammanhanget blir en tredjedel av de 4,5 miljoner kronor som det kostar att bygga en ny infartsväg och för att förse befintlig järnvägskostning med en helbomsanläggning. Övriga kostnader för bommen ska verket och exploatören stå för. Alla kostnader för själva stugbyn står exploatören för.

Efter att fullmäktiges protokoll justerats har allmänheten tre veckor på sig att överklaga.

Tanken är att stugbyn ska börja byggas 2017 och stå klar året efter, till Dalslands kanal 150-årsjubileum.