2015-11-23 15:47

2015-11-23 15:47

Lärde sig värdskap

BENGTSFORS: Konsten att skaffa mycket nöjda gäster

Hur bemöter man besökare på bästa sätt, och vad krävs för att uppfylla deras förväntningar? Det var temat när Johan Davidsson föreläste för Bengtsfors företagare på First Hotel i fredags.

– Oavsett vad gästerna som kommer hit gör, om det är en aktivitet eller en affär, så säljer vi upplevelser, sa han i början av sitt föredrag. Målet måste vara att få mycket nöjda gäster. Inte okej, utan mycket nöjda.

Varför det då? Jo, den mycket nöjda gästen blir en ambassadör för stället den besökt, menade Johan Davidsson, och säljer det vidare till sina vänner. Det är effektivt, särskilt i det Facebooktidevarv som vi lever i nu.

Johan Davidsson har en gedigen erfarenhet av att skapa upplevelser, bland annat har han producerat invigningen av skid-VM i Falun tidigare i år.

Måste sitta

– Värdskap är som passningsspel i fotboll. Det måste sitta varje gång, så vi måste träna på det, sa han. Vi måste vilja bli riktigt bra på att ta emot dem.

Vad är då nyckeln till att få en mycket nöjd gäst? Att uppfylla hens förväntningar. Och nyckeln till det? Johan Davidsson har tre hållpunkter.

• Se alla

• Var lyhörd

• Var påläst

Lyhördhet

– När jag kom hit i går kväll så hörde jag ett bankande ljud och tänkte att nu bygger de nog om. Så öppnade en kille och tog emot oss och sa ”ursäkta ljudet, de håller på att banka ut schnitzeln i köket”, sa Johan Davidsson. Det är lyhört! Har ni rest långt? Ni kanske är hungriga?

Han menar att om man kan få någon att stanna till i stället för att gå direkt upp på rummet och ta en bit mat och en öl så har man ökat förtjänsten med kanske 15 procent. Detta utöver att gästen känner sig sedd och väl mottagen.

– Det här är inte raketforskning, sa Johan Davidsson. Men vi måste öva på det.

– Oavsett vad gästerna som kommer hit gör, om det är en aktivitet eller en affär, så säljer vi upplevelser, sa han i början av sitt föredrag. Målet måste vara att få mycket nöjda gäster. Inte okej, utan mycket nöjda.

Varför det då? Jo, den mycket nöjda gästen blir en ambassadör för stället den besökt, menade Johan Davidsson, och säljer det vidare till sina vänner. Det är effektivt, särskilt i det Facebooktidevarv som vi lever i nu.

Johan Davidsson har en gedigen erfarenhet av att skapa upplevelser, bland annat har han producerat invigningen av skid-VM i Falun tidigare i år.

Måste sitta

– Värdskap är som passningsspel i fotboll. Det måste sitta varje gång, så vi måste träna på det, sa han. Vi måste vilja bli riktigt bra på att ta emot dem.

Vad är då nyckeln till att få en mycket nöjd gäst? Att uppfylla hens förväntningar. Och nyckeln till det? Johan Davidsson har tre hållpunkter.

• Se alla

• Var lyhörd

• Var påläst

Lyhördhet

– När jag kom hit i går kväll så hörde jag ett bankande ljud och tänkte att nu bygger de nog om. Så öppnade en kille och tog emot oss och sa ”ursäkta ljudet, de håller på att banka ut schnitzeln i köket”, sa Johan Davidsson. Det är lyhört! Har ni rest långt? Ni kanske är hungriga?

Han menar att om man kan få någon att stanna till i stället för att gå direkt upp på rummet och ta en bit mat och en öl så har man ökat förtjänsten med kanske 15 procent. Detta utöver att gästen känner sig sedd och väl mottagen.

– Det här är inte raketforskning, sa Johan Davidsson. Men vi måste öva på det.