2015-10-20 06:00

2015-10-20 06:00

Telefonbluff vanligare

BENGTSFORS: Telefonbolag riktar in sig på äldre

Antalet anmälningar om telefonbolag som lurar kunder har ökat markant sedan augusti. Ett äldre par i Bengtsfors drabbades, och när de ville säga upp avtalen krävdes de på sammanlagt 30 000 kronor.

– Det är så otroligt snuskigt att behandla äldre människor på detta vis, säger en släkting till paret som hjälpt dem att driva frågan vidare.

Bolagen som är ute efter att luras riktar ofta in sig på äldre människor som helt eller delvis äger jordbruksfastigheter eller andra företag. Mannen i paret ärvde för ett antal år sedan en sådan fastighet, vilket gör att han räknas som näringsidkare, trots att ingen verksamhet förs i fastigheten. Det är något som flera bluffbolag väljer att utnyttja.

– Det har bara ett enda syfte och det är att sätta ångerveckan ur spel, säger släktingen.

Offentlig kritik

I fallet med paret i Bengtsfors tecknade frun först ett avtal med 4one Telekom, ett bolag som figurerat mycket i medierna och som telefonbolagens kundrågivarorganisation Telekområdgivarna gått ut offentligt och kritiserat. En åtgärd som är mycket ovanlig.

– De sticker ut. De har inte funnits så länge, men under sommaren har vi fått in en ansenlig mängd ärenden på dem, säger Camilla Brogren, kommunikationsansvarig på Telekområdgivarna. Det tillhör inte vanligheterna att vi sticker ut hakan. Det är för att vi ser att det här är ett stort problem.

När frun, som inte hade fullmakt att teckna något avtal på jordbruksfastigheterna och trodde att hon agerat som privatperson, ville avsluta abonnemanget krävde 4one telekom att hon skulle betala 13 500 kronor för den återstående bindningstiden på 36 månader.

Nytt avtal

I stället fick hon ett samtal från ännu ett bolag, Sveriges Telefoni, som lovade att hjälpa henne ur avtalet med 4one Telekom. Resultatet blev att ett nytt 36-månadersavtal, som också visade sig vara svårt att ta sig ur, skickades hem till paret.

När de ville ta sig ur det krävde bolaget 16 500 kronor.

– Det är kollosalt hur länge de kan hålla på. De tröttar ut dem, och mina släktingar tänkte: Vi har pengar, så vi kan klara oss. Vi får väl betala detta. Det är många som ger upp, säger släktingen till det drabbade paret.

Det finns exempel på beslut från Allmänna reklamationsnämnden som ger kunden rätt i liknande fall. Om man tidigare haft ett privatabonnemang som omvandlas till ett företagsabonnemang men fortfarande används privat, då ska man räknas som konsument. Det gäller även om man är näringsidkare, och då ska man alltså fortfarande ha ångerrätt – förutsatt att man inte med vilje valt att byta till ett företagsabonnemang.

Till slut lyckades släktingen ta paret ut ur båda avtalen.

Bra att tänka på

Det finns ett par saker man kan tänka på om man vill undvika att dras in liknande härvor som paret i Bengtsfors. Det första är att spärra sin telefon i Nix-registret, vilket både privatpersoner och näringsidkare som inte har aktiv verksamhet kan göra för fasta och mobila nummer.

– Sedan ska man alltid vara återhållsam när det gäller telefonförsäljning och verkligen lyssna på vad det är man tackar ja till och helst inte tacka ja direkt, utan be att få ett underlag som man kan läsa igenom innan, säger Camilla Brogren. Det händer att vi får in klagomål på operatörer som bara skickat upp en faktura utan avtal. Det kallas för negativ avtalsbindning och det är ogiltigt. Det är upp till operatören att bevisa att det finns ett avtal.

– Det är så otroligt snuskigt att behandla äldre människor på detta vis, säger en släkting till paret som hjälpt dem att driva frågan vidare.

Bolagen som är ute efter att luras riktar ofta in sig på äldre människor som helt eller delvis äger jordbruksfastigheter eller andra företag. Mannen i paret ärvde för ett antal år sedan en sådan fastighet, vilket gör att han räknas som näringsidkare, trots att ingen verksamhet förs i fastigheten. Det är något som flera bluffbolag väljer att utnyttja.

– Det har bara ett enda syfte och det är att sätta ångerveckan ur spel, säger släktingen.

Offentlig kritik

I fallet med paret i Bengtsfors tecknade frun först ett avtal med 4one Telekom, ett bolag som figurerat mycket i medierna och som telefonbolagens kundrågivarorganisation Telekområdgivarna gått ut offentligt och kritiserat. En åtgärd som är mycket ovanlig.

– De sticker ut. De har inte funnits så länge, men under sommaren har vi fått in en ansenlig mängd ärenden på dem, säger Camilla Brogren, kommunikationsansvarig på Telekområdgivarna. Det tillhör inte vanligheterna att vi sticker ut hakan. Det är för att vi ser att det här är ett stort problem.

När frun, som inte hade fullmakt att teckna något avtal på jordbruksfastigheterna och trodde att hon agerat som privatperson, ville avsluta abonnemanget krävde 4one telekom att hon skulle betala 13 500 kronor för den återstående bindningstiden på 36 månader.

Nytt avtal

I stället fick hon ett samtal från ännu ett bolag, Sveriges Telefoni, som lovade att hjälpa henne ur avtalet med 4one Telekom. Resultatet blev att ett nytt 36-månadersavtal, som också visade sig vara svårt att ta sig ur, skickades hem till paret.

När de ville ta sig ur det krävde bolaget 16 500 kronor.

– Det är kollosalt hur länge de kan hålla på. De tröttar ut dem, och mina släktingar tänkte: Vi har pengar, så vi kan klara oss. Vi får väl betala detta. Det är många som ger upp, säger släktingen till det drabbade paret.

Det finns exempel på beslut från Allmänna reklamationsnämnden som ger kunden rätt i liknande fall. Om man tidigare haft ett privatabonnemang som omvandlas till ett företagsabonnemang men fortfarande används privat, då ska man räknas som konsument. Det gäller även om man är näringsidkare, och då ska man alltså fortfarande ha ångerrätt – förutsatt att man inte med vilje valt att byta till ett företagsabonnemang.

Till slut lyckades släktingen ta paret ut ur båda avtalen.

Bra att tänka på

Det finns ett par saker man kan tänka på om man vill undvika att dras in liknande härvor som paret i Bengtsfors. Det första är att spärra sin telefon i Nix-registret, vilket både privatpersoner och näringsidkare som inte har aktiv verksamhet kan göra för fasta och mobila nummer.

– Sedan ska man alltid vara återhållsam när det gäller telefonförsäljning och verkligen lyssna på vad det är man tackar ja till och helst inte tacka ja direkt, utan be att få ett underlag som man kan läsa igenom innan, säger Camilla Brogren. Det händer att vi får in klagomål på operatörer som bara skickat upp en faktura utan avtal. Det kallas för negativ avtalsbindning och det är ogiltigt. Det är upp till operatören att bevisa att det finns ett avtal.