2015-10-19 17:00

2015-10-19 17:00

Bamford inspirerade

DALS LÅNGED: Visade upp verkstäderna på HDK- och Stenebydagen

Kreativiteten måste öka i undervisningen för att gynna inlärning. I stället minskar den. Det menar professorn Anne Bamford, som i fredags föreläste på HDK- och Stenebydagen, då också skolans utbildningar presenterades.

– Om vi hade valt att marknadsföra detta lite bättre hade vi nog varit tvungna att byta lokal.

Det sa biträdande rektor Per-Erik Bryntesson minuterna innan fredagens huvudgäst skulle inleda.

Anne Bamford är professor i pedagogik vid University of Arts London. Hon har inriktat sig på kulturens inverkan på inlärning och kreativitet i läroprocesser. Hon har bland annat skrivit rapporten The Wow factor, ett resultat av två års analyserande av material från 170 länder som visar att estetiska ämnen har en positiv inverkan på elevers lärande.

Från Gävle

Anne Bamford är en guru inom sitt område och lockar tusentals på sina föreläsningar världen över.

Även föreläsningen i Dals Långed lockade långväga gäster, bland annat från Gävle.

Hon berättade om när hon som liten flicka hade svårigheter med inlärningen, men att det vände när hon i femte klass fick en lärare som inspirerade att lära med kreativitet.

På 1970-talet utbildade hon sig till lärare i det dåvarande hemlandet Australien. Hon berättade att svenska lärare då var förebilder, bland annat på grund av den kreativitet som användes i utbildningen. Bild, musik och slöjd var fasta ämnen på schemat.

– Vi såg upp till Sverige. Men nu har ni tappat det, sa hon.

Hon menar att länder som Japan, Korea och Malta har gått om Sverige när det gäller kreativitet i undervisningen, vilket tydligt har visat sig på den internationella kunskapsutvärderingen Pisa.

– Dessa länder ligger numera i topp, sa Anne Bamford.

Hon gav ett exempel från Malta där alla skolor i hela landet har en anställd som ska inspirerar övriga lärare att arbeta mer kreativt.

– Skolan ser likadan ut i dag som för 100 år sedan, men samhället har ju förändrats. Varför har vi exempelvis slöjd på schemat och inte dans och drama, sa hon och gav besökarna en tankeställare.

170 studenter

Under dagen presenteras också skolans utbildningar inom konsthantverk och design på högskoleförberedande nivå samt universitetsnivå. Besökare hade också möjlighet att prata med lärare och elever.

Dagen riktade sig främst till lärare, verksamma inom estetområdet, samt studie- och yrkesvägledare.

I dag går det 170 studenter på HDK vid Steneby, Göteborgs universitet.

– Om vi hade valt att marknadsföra detta lite bättre hade vi nog varit tvungna att byta lokal.

Det sa biträdande rektor Per-Erik Bryntesson minuterna innan fredagens huvudgäst skulle inleda.

Anne Bamford är professor i pedagogik vid University of Arts London. Hon har inriktat sig på kulturens inverkan på inlärning och kreativitet i läroprocesser. Hon har bland annat skrivit rapporten The Wow factor, ett resultat av två års analyserande av material från 170 länder som visar att estetiska ämnen har en positiv inverkan på elevers lärande.

Från Gävle

Anne Bamford är en guru inom sitt område och lockar tusentals på sina föreläsningar världen över.

Även föreläsningen i Dals Långed lockade långväga gäster, bland annat från Gävle.

Hon berättade om när hon som liten flicka hade svårigheter med inlärningen, men att det vände när hon i femte klass fick en lärare som inspirerade att lära med kreativitet.

På 1970-talet utbildade hon sig till lärare i det dåvarande hemlandet Australien. Hon berättade att svenska lärare då var förebilder, bland annat på grund av den kreativitet som användes i utbildningen. Bild, musik och slöjd var fasta ämnen på schemat.

– Vi såg upp till Sverige. Men nu har ni tappat det, sa hon.

Hon menar att länder som Japan, Korea och Malta har gått om Sverige när det gäller kreativitet i undervisningen, vilket tydligt har visat sig på den internationella kunskapsutvärderingen Pisa.

– Dessa länder ligger numera i topp, sa Anne Bamford.

Hon gav ett exempel från Malta där alla skolor i hela landet har en anställd som ska inspirerar övriga lärare att arbeta mer kreativt.

– Skolan ser likadan ut i dag som för 100 år sedan, men samhället har ju förändrats. Varför har vi exempelvis slöjd på schemat och inte dans och drama, sa hon och gav besökarna en tankeställare.

170 studenter

Under dagen presenteras också skolans utbildningar inom konsthantverk och design på högskoleförberedande nivå samt universitetsnivå. Besökare hade också möjlighet att prata med lärare och elever.

Dagen riktade sig främst till lärare, verksamma inom estetområdet, samt studie- och yrkesvägledare.

I dag går det 170 studenter på HDK vid Steneby, Göteborgs universitet.