2016-09-10 06:01

2016-09-10 06:01

Hur körkortslån ska rädda världen

Signerat:

I teorin skulle körskolorna alltså kunna sätta priset till 40 000 kronor utan att kundgruppen krymper; de som redan är beredda att betala 15 000 ur egen ficka, är förmodligen beredda att göra det även i kombination med ett lån, skriver Blanche Jarn.

Regeringen vill införa studielån för körkort. Planen är, enligt förslagets förkämpe Jonas Sjöstedt (V), att minska ungdomsarbetslösheten. I en undersökning från Svenskt näringsliv uppgav nämligen sex av tio arbetsgivare att körkort är ett krav för anställning. ”Körkortslös = arbetslös”, som branschorganisationen Bil Sweden så illustrativt uttryckte det.

Här skulle man kunna påpeka att körkortsbristen egentligen inte är orsaken till ungdomsarbetslösheten. Att partierna till vänster slåss med näbbar och klor för att hålla folk utanför arbetsmarknaden med strikta turordningsregler och skyhöga skatter är en detalj som spelar in. Så fort den fick chansen fördubblade regeringen arbetsgivaravgiften för unga, vilket inte heller gör saken bättre.

Men låt oss inte dividera över orsaken till problemet, för nu har regeringen hittat lösningen. Har de inget jobb? Låt dem ta körkort!

Förmodligen kommer lånet att få priset på körkort att skjuta i höjden. Många är redan beredda att gräva djupt i plånboken för det eftertraktade körkortet. Enligt Handelns utredningsinstitut HUI kostar utbildningen på körskola 15 000 kronor. Vänsterpartiet vill erbjuda upp till 25 000 kronor i körkortslån. I teorin skulle körskolorna alltså kunna sätta priset till 40 000 kronor utan att kundgruppen krymper; de som redan är beredda att betala 15 000 ur egen ficka, är förmodligen beredda att göra det även i kombination med ett lån. I alla fall om regeringen trissar upp priserna till en punkt där de inte har något val.

Det kan ju verka trist för dem som inte vill skuldsätta sig. Tack och lov finns dock en beprövad statlig lösning även på detta statligt utformade problem. Har ni hört talas om vinstförbud förut?

Det är ett smart sätt att garantera att inga övervinster sker i körskoleverksamheten. Som statens utredare Ilmar Reepalu tidigare i veckan sade angående sin rekommendation att införa vinsttak på tio procent inom vanliga skolor: ”Det är inte rimligt i en sådan här sektor att så mycket av våra skattemedel ska gå till ett fåtal kapitalägare.”

Nu händer det tyvärr ofta att kvaliteten sjunker när incitamenten att göra bra ifrån sig sjunker. Ett företag som inte tillåts göra vinst har mindre motiv att anstränga sig. Och sämre kvalitet i körkortsutbildningen skulle kunna orsaka vissa bekymmer, såsom bilolyckor och tragiska dödsfall.

Vi behöver dock bara blicka över Atlanten för att finna lösningen på det problemet också. En fråga i det amerikanska presidentvalet är huruvida vapentillverkare bör hållas ansvariga för våld orsakat med vapen. Varför inte låta oss inspireras av detta, och hålla körskolorna ansvariga för dödsfall i trafiken?

Det är svårt att se hur en så vattentät plan skulle kunna gå fel. Men om så ändå sker har Miljöpartiet – som annars har varit så alarmerande tyst om sitt beslut att stödja en reform för ökad bilism – nog lösningen. Varför inte helt enkelt förbjuda bilar med en gång, och rädda världen på köpet?

Eller så skulle politikerna någon gång kunna sluta skapa problem åt sig själva att lösa. Lösningarna fungerar ändå aldrig, utan sitter där som ett gulligt dekorerat barnplåster på ett allvarligt benbrott. Ska unga ha en chans på arbetsmarknaden behöver regeringen sluta sätta käppar i hjulet för oss, inte ge oss 25 000 extra i skulder.

Blanche Jarn

Frihetlig skribent

Regeringen vill införa studielån för körkort. Planen är, enligt förslagets förkämpe Jonas Sjöstedt (V), att minska ungdomsarbetslösheten. I en undersökning från Svenskt näringsliv uppgav nämligen sex av tio arbetsgivare att körkort är ett krav för anställning. ”Körkortslös = arbetslös”, som branschorganisationen Bil Sweden så illustrativt uttryckte det.

Här skulle man kunna påpeka att körkortsbristen egentligen inte är orsaken till ungdomsarbetslösheten. Att partierna till vänster slåss med näbbar och klor för att hålla folk utanför arbetsmarknaden med strikta turordningsregler och skyhöga skatter är en detalj som spelar in. Så fort den fick chansen fördubblade regeringen arbetsgivaravgiften för unga, vilket inte heller gör saken bättre.

Men låt oss inte dividera över orsaken till problemet, för nu har regeringen hittat lösningen. Har de inget jobb? Låt dem ta körkort!

Förmodligen kommer lånet att få priset på körkort att skjuta i höjden. Många är redan beredda att gräva djupt i plånboken för det eftertraktade körkortet. Enligt Handelns utredningsinstitut HUI kostar utbildningen på körskola 15 000 kronor. Vänsterpartiet vill erbjuda upp till 25 000 kronor i körkortslån. I teorin skulle körskolorna alltså kunna sätta priset till 40 000 kronor utan att kundgruppen krymper; de som redan är beredda att betala 15 000 ur egen ficka, är förmodligen beredda att göra det även i kombination med ett lån. I alla fall om regeringen trissar upp priserna till en punkt där de inte har något val.

Det kan ju verka trist för dem som inte vill skuldsätta sig. Tack och lov finns dock en beprövad statlig lösning även på detta statligt utformade problem. Har ni hört talas om vinstförbud förut?

Det är ett smart sätt att garantera att inga övervinster sker i körskoleverksamheten. Som statens utredare Ilmar Reepalu tidigare i veckan sade angående sin rekommendation att införa vinsttak på tio procent inom vanliga skolor: ”Det är inte rimligt i en sådan här sektor att så mycket av våra skattemedel ska gå till ett fåtal kapitalägare.”

Nu händer det tyvärr ofta att kvaliteten sjunker när incitamenten att göra bra ifrån sig sjunker. Ett företag som inte tillåts göra vinst har mindre motiv att anstränga sig. Och sämre kvalitet i körkortsutbildningen skulle kunna orsaka vissa bekymmer, såsom bilolyckor och tragiska dödsfall.

Vi behöver dock bara blicka över Atlanten för att finna lösningen på det problemet också. En fråga i det amerikanska presidentvalet är huruvida vapentillverkare bör hållas ansvariga för våld orsakat med vapen. Varför inte låta oss inspireras av detta, och hålla körskolorna ansvariga för dödsfall i trafiken?

Det är svårt att se hur en så vattentät plan skulle kunna gå fel. Men om så ändå sker har Miljöpartiet – som annars har varit så alarmerande tyst om sitt beslut att stödja en reform för ökad bilism – nog lösningen. Varför inte helt enkelt förbjuda bilar med en gång, och rädda världen på köpet?

Eller så skulle politikerna någon gång kunna sluta skapa problem åt sig själva att lösa. Lösningarna fungerar ändå aldrig, utan sitter där som ett gulligt dekorerat barnplåster på ett allvarligt benbrott. Ska unga ha en chans på arbetsmarknaden behöver regeringen sluta sätta käppar i hjulet för oss, inte ge oss 25 000 extra i skulder.

Blanche Jarn

Frihetlig skribent