2016-03-19 06:00

2016-03-19 06:00

Högt flygande platschef

Det som började med hemliga och muntliga avtal med ett flygbolag har nu blivit omfattande avslöjanden om den förre flygplatschefen Peter Landmarks vidlyftiga användande av det företagskort han fått. Det går inte att frigöra sig från misstankarna om att han nu blivit utsedd till syndabock, men politikerna kan inte smita ifrån sitt ansvar.

Till att börja med måste konstateras att flyglinjen mellan Karlstad och Frankfurt är bra för Värmland, men den har sitt pris. Flygbolaget BMI Regional har krävt subventioner och förlustgarantier för att flyga och det har Karlstad och flygplatsen ställt upp med. Det är så det fungerar om mindre regionala flygplatser skall kunna locka till sig flygbolag och är alls inte unikt för Karlstad. Kommunen har genom ett särskilt bolag, vars konstruktion det går att sätta frågetecken kring, stått för en förlustgaranti. Nu när flyglinjen mellanlandar i Jönköping är det där som garantin finns numera.

Problemet är att man från politiskt håll inte varit tillräckligt öppna med vad som krävs och därför allt det här krumbuktandet. Visst måste affärssekretess råda men det borde inte hindra kommunen från att erkänna att det måste till olika former av subventioner för att få flygplatsen och flyglinjerna att fungera. Vi hymlar ju aldrig med att annan infrastruktur – vägar, järnvägar, hamnar – kräver olika sorters subventioner.

En annan del av detta har varit de rabatter på landningsavgifter och annat som flygplatschefen muntligt kom överens med BMI om. För utomstående utan insyn vad som krävs kan detta se skumt ut, men det är bara för att man inte varit öppna med vad som krävs. Nu fick Landmark bära hundhuvudet för det och lämna sin post. Men politikerna och flygplatsens styrelse hade utsett Landmark, men stor erfarenhet från näringslivet, just för att lyfta flygplatsen och utveckla verksamheten. Där verkar han närmast fått fria händer men nu tar man sin hand från honom,

Därmed inte sagt att han agerat omdömesgillt. Hans användande av företagets kreditkort reser oerhört många frågetecken men styrelsen verkar inte ha brytt sig eftersom de låtit honom hållas och till och med själv attestera fakturorna trots att det egentligen är styrelsens ordförande (Henrik Lindblom och senare Nina Larsson) som skall göra det. Det är först nu som de reagerar, när det hela avslöjats. En ny chans att ta sin hand från en chef de tidigare har gett i det närmaste carte blanche. Landmark lär inte bli långlivad på sin nya post som ”näringslivsutvecklare” i kommunen.

Landmark måste självklart granskas, men det måste också flygplatsens styrelse, som under många år smitit undan sitt ansvar, kanske i än högre grad. Och har revisorerna sovit under samma period? Kommunen har inlett en sådan granskning av styrelsen och den måste bli ordentligt genomlysande. Och kommunpolitikerna måste framöver bli betydligt mer öppna med vad som måste göras för att trygga framtiden för vår viktiga flygplats.

Till att börja med måste konstateras att flyglinjen mellan Karlstad och Frankfurt är bra för Värmland, men den har sitt pris. Flygbolaget BMI Regional har krävt subventioner och förlustgarantier för att flyga och det har Karlstad och flygplatsen ställt upp med. Det är så det fungerar om mindre regionala flygplatser skall kunna locka till sig flygbolag och är alls inte unikt för Karlstad. Kommunen har genom ett särskilt bolag, vars konstruktion det går att sätta frågetecken kring, stått för en förlustgaranti. Nu när flyglinjen mellanlandar i Jönköping är det där som garantin finns numera.

Problemet är att man från politiskt håll inte varit tillräckligt öppna med vad som krävs och därför allt det här krumbuktandet. Visst måste affärssekretess råda men det borde inte hindra kommunen från att erkänna att det måste till olika former av subventioner för att få flygplatsen och flyglinjerna att fungera. Vi hymlar ju aldrig med att annan infrastruktur – vägar, järnvägar, hamnar – kräver olika sorters subventioner.

En annan del av detta har varit de rabatter på landningsavgifter och annat som flygplatschefen muntligt kom överens med BMI om. För utomstående utan insyn vad som krävs kan detta se skumt ut, men det är bara för att man inte varit öppna med vad som krävs. Nu fick Landmark bära hundhuvudet för det och lämna sin post. Men politikerna och flygplatsens styrelse hade utsett Landmark, men stor erfarenhet från näringslivet, just för att lyfta flygplatsen och utveckla verksamheten. Där verkar han närmast fått fria händer men nu tar man sin hand från honom,

Därmed inte sagt att han agerat omdömesgillt. Hans användande av företagets kreditkort reser oerhört många frågetecken men styrelsen verkar inte ha brytt sig eftersom de låtit honom hållas och till och med själv attestera fakturorna trots att det egentligen är styrelsens ordförande (Henrik Lindblom och senare Nina Larsson) som skall göra det. Det är först nu som de reagerar, när det hela avslöjats. En ny chans att ta sin hand från en chef de tidigare har gett i det närmaste carte blanche. Landmark lär inte bli långlivad på sin nya post som ”näringslivsutvecklare” i kommunen.

Landmark måste självklart granskas, men det måste också flygplatsens styrelse, som under många år smitit undan sitt ansvar, kanske i än högre grad. Och har revisorerna sovit under samma period? Kommunen har inlett en sådan granskning av styrelsen och den måste bli ordentligt genomlysande. Och kommunpolitikerna måste framöver bli betydligt mer öppna med vad som måste göras för att trygga framtiden för vår viktiga flygplats.