2016-02-15 06:00

2016-02-15 06:00

Tryckfriheten kan gå upp i rök

LEDARE

Tobaksbolagens ekonomiska intressen är det väl få mer än aktieägarna som värnar om. Det är bara bra att rökningen minskar och att fler och fler stater stiftar lagar i akt och mening att minska rökandet. Dock måste lagstiftarna ta hänsyn till tryckfriheten.

Varje år insjuknar 100 000 svenskar i tobaksrelaterade sjukdomar och 12 000 dör på grund av rökning. Det finns ingen anledning att uppmuntra folk att börja röka, eller fortsätta röka för den delen. Samtidigt finns det anledning att fundera lite kring metoderna för att uppnå regeringens mål om ett rökfritt Sverige till år 2025.

EU:s tobaksdirektiv skall genomföras i Sverige precis som i alla andra EU-länder. Bland annat skall smaksatta cigaretter förbjudas och så kallade e-cigarretter eller elektroniska cigaretter regleras och varningstexterna på förpackningarna bli större. Allt för att minska rökningen inom unionen. Direktivet är tvingande för medlemsstaterna i vissa delar, medan andra delar lämnas mer åt medlemsstaterna att själva reglera. Exempelvis exponeringen i affärer och förpackningarnas utformning kan komma att skilja sig åt inom EU.

Enligt det nya direktivet skall minst 65 procent av förpackningens yta täckas av varningsbilder. Att visa sambandet mellan cigarettförpackningens innehåll och konsekvenserna för konsumentens lungor är naturligtvis föga smickrande för tobaksbolagen. Denna form av brutal konsumentupplysning, med bilder på lungor förstörda av rökning med mera, kommer att införas under våren. Direktivet skall vara implementerat, genomfört, i svensk lagstiftning den 20 maj i år. Riskdagen fattar beslut om lagändringarna i mars.

I mars väntas också tobaksutredningen presentera sin utredning av de tilläggsdirektiv som regeringen givit om neutrala förpackningar. Ett ytterligare sätt att minska rökningens attraktivitet är att tvinga tillverkarna att sälja sina cigaretter i helt neutrala paket. Det innebär att det blir meningslöst för tobaksbolagen att profilera och marknadsföra sina olika cigarettvarumärken eftersom konsumenten ändå inte ser varumärket på paketet.

Den här metoden att minska rökningen är juridiskt tveksam. Varför skulle ett företag inte har rätt att märka sin vara på förpackningen? Tobaksreklamen kommer ju inte att totalförbjudas, även om det givetvis blir ointressant att lägga pengar på att marknadsföra en produkt konsumenterna ändå inte kan skilja ut ur mängden. De som kommer ihåg Konsums blåvita sortiment kan säkert föreställa sig hur ett cigarettpaket skulle kunna komma att se ut.

Att minska rökningen är viktigt med hänsyn till de stora sjukvårdskostnader rökningen ger upphov till. Men att förbjuda en firma att sätta sitt varumärke på sin vara är att gå alldeles för långt. Man kan fråga sig om det är förenligt med den grundlagsskyddade tryckfriheten att på detta sätt censurera tryck på cigarettpaketen. En motsvarande regel för alkohol, vars folkhälsokonsekvenser är kända, skulle göra ett besök på systembolaget till ett märkligt smaklotteri. Det finns uppenbarligen många andra sätt att motverka rökningens skadeverkningar än att kringskära rätten till varumärken.

Varje år insjuknar 100 000 svenskar i tobaksrelaterade sjukdomar och 12 000 dör på grund av rökning. Det finns ingen anledning att uppmuntra folk att börja röka, eller fortsätta röka för den delen. Samtidigt finns det anledning att fundera lite kring metoderna för att uppnå regeringens mål om ett rökfritt Sverige till år 2025.

EU:s tobaksdirektiv skall genomföras i Sverige precis som i alla andra EU-länder. Bland annat skall smaksatta cigaretter förbjudas och så kallade e-cigarretter eller elektroniska cigaretter regleras och varningstexterna på förpackningarna bli större. Allt för att minska rökningen inom unionen. Direktivet är tvingande för medlemsstaterna i vissa delar, medan andra delar lämnas mer åt medlemsstaterna att själva reglera. Exempelvis exponeringen i affärer och förpackningarnas utformning kan komma att skilja sig åt inom EU.

Enligt det nya direktivet skall minst 65 procent av förpackningens yta täckas av varningsbilder. Att visa sambandet mellan cigarettförpackningens innehåll och konsekvenserna för konsumentens lungor är naturligtvis föga smickrande för tobaksbolagen. Denna form av brutal konsumentupplysning, med bilder på lungor förstörda av rökning med mera, kommer att införas under våren. Direktivet skall vara implementerat, genomfört, i svensk lagstiftning den 20 maj i år. Riskdagen fattar beslut om lagändringarna i mars.

I mars väntas också tobaksutredningen presentera sin utredning av de tilläggsdirektiv som regeringen givit om neutrala förpackningar. Ett ytterligare sätt att minska rökningens attraktivitet är att tvinga tillverkarna att sälja sina cigaretter i helt neutrala paket. Det innebär att det blir meningslöst för tobaksbolagen att profilera och marknadsföra sina olika cigarettvarumärken eftersom konsumenten ändå inte ser varumärket på paketet.

Den här metoden att minska rökningen är juridiskt tveksam. Varför skulle ett företag inte har rätt att märka sin vara på förpackningen? Tobaksreklamen kommer ju inte att totalförbjudas, även om det givetvis blir ointressant att lägga pengar på att marknadsföra en produkt konsumenterna ändå inte kan skilja ut ur mängden. De som kommer ihåg Konsums blåvita sortiment kan säkert föreställa sig hur ett cigarettpaket skulle kunna komma att se ut.

Att minska rökningen är viktigt med hänsyn till de stora sjukvårdskostnader rökningen ger upphov till. Men att förbjuda en firma att sätta sitt varumärke på sin vara är att gå alldeles för långt. Man kan fråga sig om det är förenligt med den grundlagsskyddade tryckfriheten att på detta sätt censurera tryck på cigarettpaketen. En motsvarande regel för alkohol, vars folkhälsokonsekvenser är kända, skulle göra ett besök på systembolaget till ett märkligt smaklotteri. Det finns uppenbarligen många andra sätt att motverka rökningens skadeverkningar än att kringskära rätten till varumärken.