2016-01-05 06:00

2016-01-05 06:00

Fler gränser kontrolleras

Det tog tolv timmar av svenska id-kontroller vid danska gränsen innan Danmark införde egna gränskontroller – mot Tyskland. Under en presskonferens presenterade den danske statsministern Lars Løkke Rasmussen det danska svaret på att alla som reser med buss och tåg till Sverige från Danmark måste kunna identifiera sig.

Infrastrukturminister Anna Johansson (S) sa under morgonen i går att syftet med ID-kontrollerna är att minska antalet flyktingar som söker sig till Sverige. Välbehövligt klarspråk.

Det är helt enkelt inte rimligt att Sverige tagit emot 163 000 flyktingar under förra året och Danmark endast 21 000. Danmark är förvisso ett mindre land men inte så mycket mindre. Det är uppenbart att Danmark, tillsammans med många andra EU-länder, gott kunde ha tagit ett större ansvar under flyktingkrisen.

De svenska id-kontrollerna har kritiserats mycket från både svenskt och danskt håll, med viss rätt. Att kräva id vid inresa till Sverige, om än under en begränsad tid, är att motverka den fria rörligheten som ska råda inom unionen. Om resorna för de många Öresunds-pendlarna tar 30–50 minuter längre tid varje dag påverkar det ekonomin i regionen, inte minst Köpenhamns ekonomi.

Id-kontrollerna ställer onekligen till en del problem och främjar knappast den fria rörligheten. Det betyder dock inte att det i rådande läge är fel av den svenska regeringen att införa kontrollerna, även om de inte är önskvärda.

Sverige har problem att hantera flyktingsituationen i nuläget. Migrationsverket har svårt att skaffa tak över huvudet åt flyktingarna och handläggningstiderna för asylärenden blir allt längre. Detta samtidigt som Danmark närmast fungerat som transitland för de som söker sig till Sverige.

Att så många sökt och alltjämt söker sig till Sverige, framför alla de länder som ligger mellan Sverige och Medelhavet, kan tillskrivas vår generösa flyktingpolitik. Den politiken är dock inte anpassad för det nuvarande inflödet av asylsökande. Vilket Socialdemokraterna och Miljöpartiet helt plötsligt insåg i november förra året.

Från att inte se någon övre gräns i mottagandet gick man snabbt över till att tala om signalpolitik och en restriktivare politik. Där är vi nu. Det råder ingen tvekan om att Danmark uppfattat signalen.

Om det blir svårare att ta sig till Sverige innebär det att många flyktingar som kommit till Danmark sannolikt blir kvar i Danmark. Något Løkke Rasmussen uppenbarligen vill undvika. Därför införs gränskontroller mot Tyskland.

Sverige har satt sitt hopp till att EU ska lösa den ojämna fördelningen av flyktingarna inom unionen, de förhoppningarna har hittills inte infriats. Förhoppningsvis kommer de svenska och danska gränskontrollerna leda till att EU-länderna tar sig samman och försöker hantera flyktingströmmen till unionen på ett mer kraftfullt sätt.

Det tog tolv timmar av svenska id-kontroller vid danska gränsen innan Danmark införde egna gränskontroller – mot Tyskland. Under en presskonferens presenterade den danske statsministern Lars Løkke Rasmussen det danska svaret på att alla som reser med buss och tåg till Sverige från Danmark måste kunna identifiera sig.

Infrastrukturminister Anna Johansson (S) sa under morgonen i går att syftet med ID-kontrollerna är att minska antalet flyktingar som söker sig till Sverige. Välbehövligt klarspråk.

Det är helt enkelt inte rimligt att Sverige tagit emot 163 000 flyktingar under förra året och Danmark endast 21 000. Danmark är förvisso ett mindre land men inte så mycket mindre. Det är uppenbart att Danmark, tillsammans med många andra EU-länder, gott kunde ha tagit ett större ansvar under flyktingkrisen.

De svenska id-kontrollerna har kritiserats mycket från både svenskt och danskt håll, med viss rätt. Att kräva id vid inresa till Sverige, om än under en begränsad tid, är att motverka den fria rörligheten som ska råda inom unionen. Om resorna för de många Öresunds-pendlarna tar 30–50 minuter längre tid varje dag påverkar det ekonomin i regionen, inte minst Köpenhamns ekonomi.

Id-kontrollerna ställer onekligen till en del problem och främjar knappast den fria rörligheten. Det betyder dock inte att det i rådande läge är fel av den svenska regeringen att införa kontrollerna, även om de inte är önskvärda.

Sverige har problem att hantera flyktingsituationen i nuläget. Migrationsverket har svårt att skaffa tak över huvudet åt flyktingarna och handläggningstiderna för asylärenden blir allt längre. Detta samtidigt som Danmark närmast fungerat som transitland för de som söker sig till Sverige.

Att så många sökt och alltjämt söker sig till Sverige, framför alla de länder som ligger mellan Sverige och Medelhavet, kan tillskrivas vår generösa flyktingpolitik. Den politiken är dock inte anpassad för det nuvarande inflödet av asylsökande. Vilket Socialdemokraterna och Miljöpartiet helt plötsligt insåg i november förra året.

Från att inte se någon övre gräns i mottagandet gick man snabbt över till att tala om signalpolitik och en restriktivare politik. Där är vi nu. Det råder ingen tvekan om att Danmark uppfattat signalen.

Om det blir svårare att ta sig till Sverige innebär det att många flyktingar som kommit till Danmark sannolikt blir kvar i Danmark. Något Løkke Rasmussen uppenbarligen vill undvika. Därför införs gränskontroller mot Tyskland.

Sverige har satt sitt hopp till att EU ska lösa den ojämna fördelningen av flyktingarna inom unionen, de förhoppningarna har hittills inte infriats. Förhoppningsvis kommer de svenska och danska gränskontrollerna leda till att EU-länderna tar sig samman och försöker hantera flyktingströmmen till unionen på ett mer kraftfullt sätt.