2015-12-08 19:42

2015-12-08 19:42

För snabbt och för sent

Efter stark kritik från lagrådet drar regeringen tillbaka förslaget om att vid behov snabbt kunna stänga Öresundsbron för att komma till rätta med den stora tillströmningen av migranter. Däremot tänker de gå vidare med kravet på id-kontroller av inresande.

Det finns mycket att anmärka på regeringens närmast panikartade hantering av migrationskrisen. Eftersom den agerat alldeles för sent så blir de föreslagna åtgärderna också därefter – snabba, ryckiga och utan eftertanke. Samtidigt så måste man ha förståelse för att något måste göras för att stävja den stora tillströmningen av migranter som vi inte längre har möjlighet att ta emot. Hade regeringen inte i det längsta blundat för problemen så hade det dock inte behövt gå så här långt.

Lågrådets kritik är svidande. Regeringens förslag har tagits fram i all hast, utan någon beredning att tala om. Därtill har remisstiden varit på tok för kort – två dagar. Bara två myndigheter hann inkomma med skriftliga synpunkter, medan andra fick dra det muntligen med regeringstjänstemän. Särskilt allvarligt är det enligt lagrådet eftersom det handlar om lagstiftning som har karaktären av undantagstillstånd. De delar inte heller uppfattningen att det nu råder en sådan allvarlig fara för allmän ordning och säkerhet som skulle kunna motivera lagförslagen.

Om det sista kan man dock ha delade meningar om. Nog har det larmats vitt och brett hela hösten om hur mottagningssystemet kollapsat och att kommuner och socialtjänst inte kan sköta sina uppgifter. Hur allvarligt måste det då bli för att göra lagrådet nöjda? Tanken är väl också att det skall finnas tillämpliga lagrum innan vi får en situation liknande den i Grekland.

Förslaget om att kunna stänga Öresundsbron för vägtrafik var dock att ta i för mycket. Just bristen på beredning avslöjas i att man inte tänkt igenom följderna för hela Öresundsregionen som är beroende av en fungerande förbindelse. Värdet av alla de människor och det gods som transporteras den vägen har livsavgörande betydelse inte bara för Skåne och Danmark utan faktiskt för hela landet. Men det tänkte man inte på i regeringskansliet när man försökte panikbromsa. Därför är det bra att den delen av förslaget dras tillbaka, även om inrikesminister Anders Ygeman (S) vill föra in möjligheten att stänga bron ändå, fast då först efter att ha hört riksdagen.

Däremot tänker regeringen gå vidare med kravet på id-kontroller på tåg och bussar på väg till Sverige, och det blir transportörernas ansvar, ungefär som på flyget. Detta kommer också att ställa till problem och skapa fördröjningar. Tanken är att låta passagerare gå av i Kastrup och där kontrolleras innan de får fortsätta sin resa. Danska järnvägsbolaget DSB har protesterat och sagt att de då kan komma att stoppa trafiken tillfälligt. Det är upplagt för praktiska problem som måste lösas, men vi måste få ordentlig koll på vilka som reser in i landet, och det har vi inte i dag.

Det sorgliga är att det inte hade behövt gå så här långt om regeringen bara hade agerat i tid för att dämma upp migrationsströmmarna. Istället fortsatte man en bra bit in på hösten med att snarast förstärka incitamenten för migranter att ta sig hit – ända tills vi gick in i väggen. Nu står vi där handfallna och vet inte riktigt hur vi skall agera. Men vi närmar oss allt mer en situation då vi kommer att få stänga gränsen helt för asylsökande. Regeringen, eller åtminstone dess socialdemokratiska del, verkar arbeta med det målet. Givet hur illa de skött de senaste lagförslagen kan man ju undra hur det skulle kunna gå till.

Det finns mycket att anmärka på regeringens närmast panikartade hantering av migrationskrisen. Eftersom den agerat alldeles för sent så blir de föreslagna åtgärderna också därefter – snabba, ryckiga och utan eftertanke. Samtidigt så måste man ha förståelse för att något måste göras för att stävja den stora tillströmningen av migranter som vi inte längre har möjlighet att ta emot. Hade regeringen inte i det längsta blundat för problemen så hade det dock inte behövt gå så här långt.

Lågrådets kritik är svidande. Regeringens förslag har tagits fram i all hast, utan någon beredning att tala om. Därtill har remisstiden varit på tok för kort – två dagar. Bara två myndigheter hann inkomma med skriftliga synpunkter, medan andra fick dra det muntligen med regeringstjänstemän. Särskilt allvarligt är det enligt lagrådet eftersom det handlar om lagstiftning som har karaktären av undantagstillstånd. De delar inte heller uppfattningen att det nu råder en sådan allvarlig fara för allmän ordning och säkerhet som skulle kunna motivera lagförslagen.

Om det sista kan man dock ha delade meningar om. Nog har det larmats vitt och brett hela hösten om hur mottagningssystemet kollapsat och att kommuner och socialtjänst inte kan sköta sina uppgifter. Hur allvarligt måste det då bli för att göra lagrådet nöjda? Tanken är väl också att det skall finnas tillämpliga lagrum innan vi får en situation liknande den i Grekland.

Förslaget om att kunna stänga Öresundsbron för vägtrafik var dock att ta i för mycket. Just bristen på beredning avslöjas i att man inte tänkt igenom följderna för hela Öresundsregionen som är beroende av en fungerande förbindelse. Värdet av alla de människor och det gods som transporteras den vägen har livsavgörande betydelse inte bara för Skåne och Danmark utan faktiskt för hela landet. Men det tänkte man inte på i regeringskansliet när man försökte panikbromsa. Därför är det bra att den delen av förslaget dras tillbaka, även om inrikesminister Anders Ygeman (S) vill föra in möjligheten att stänga bron ändå, fast då först efter att ha hört riksdagen.

Däremot tänker regeringen gå vidare med kravet på id-kontroller på tåg och bussar på väg till Sverige, och det blir transportörernas ansvar, ungefär som på flyget. Detta kommer också att ställa till problem och skapa fördröjningar. Tanken är att låta passagerare gå av i Kastrup och där kontrolleras innan de får fortsätta sin resa. Danska järnvägsbolaget DSB har protesterat och sagt att de då kan komma att stoppa trafiken tillfälligt. Det är upplagt för praktiska problem som måste lösas, men vi måste få ordentlig koll på vilka som reser in i landet, och det har vi inte i dag.

Det sorgliga är att det inte hade behövt gå så här långt om regeringen bara hade agerat i tid för att dämma upp migrationsströmmarna. Istället fortsatte man en bra bit in på hösten med att snarast förstärka incitamenten för migranter att ta sig hit – ända tills vi gick in i väggen. Nu står vi där handfallna och vet inte riktigt hur vi skall agera. Men vi närmar oss allt mer en situation då vi kommer att få stänga gränsen helt för asylsökande. Regeringen, eller åtminstone dess socialdemokratiska del, verkar arbeta med det målet. Givet hur illa de skött de senaste lagförslagen kan man ju undra hur det skulle kunna gå till.