2015-12-04 06:00

2015-12-04 06:00

Orättvis och olaglig kvinnopeng

Kvinnor som studerar IT ska få sina studieskulder avskrivna, till skillnad från män som läser samma ämnen, enligt ett förslag från den statliga Digitaliseringskommissionen. Cirka 200 000 kronor i avskrivna studielån per IT-kvinna skulle det kunna bli.

Under de senaste åren har diskrimineringslagstiftningen kommit att förbjuda alla prisskillnader, som taxibolagens tjejtaxor eller frisörernas dam- och herrpriser. Olika priser på inträden till krogar och nattklubbar är inte heller längre lagligt att ha. Att en statlig utredning kommer med ett förslag där kvinnor premieras ekonomiskt i jämförelse med män är därför häpnadsväckande. IT-minister Mehmet Kaplan (MP) tycker att förslaget är intressant, trots att det inte är någon tvekan om att förslaget innebär olaglig diskriminering. De juridiska kunskaperna är inte de bästa hos ministern.

Förslaget är inte bara olagligt, det är också orimligt. Det är fler kvinnor än män som studerar vid landets högskolor. Om man tänker sig att regeringen istället vill ge 200 000 kronor till alla män som väljer att studera till kvinnodominerande utbildningar som sjuksköterskor eller jurister förstår man hur märkligt kommittén resonerar. Att locka med ekonomiska medel till en underrepresenterad grupp är fel oavsett om pengarna går till kvinnor eller män. Det äventyrar rättssäkerheten och är en djupt orättvis behandling.

Motivet bakom förslaget är att det skall leda till en jämnare könsfördelning på IT-utbildningarna. Men förslaget handlar inte om att ge fler kvinnor möjlighet att prova på att studera IT, utan belönar bara dem som genomför sina utbildningar. Mycket tyder därför på att pengarna går till de som redan planerat att studera IT, och inte skulle göra någon skillnad i praktiken.

Det finns utbildningar som är kraftigt mansdominerande. För att fler kvinnor skall intressera sig för att gå dessa utbildningar måste man fråga sig varför de väljer bort utbildningarna. Är det för att de flesta kvinnorna tycker att det är mer intressant att studera psykologi eller juridik är det inget problem i sig. Om den ojämna representationen beror på machokulturer eller att få kvinnor kommit i kontakt med IT-utbildningens innehåll och har liten kunskap om utbildningarna finns det däremot något att ta tag i.

Moderaterna har föreslagit att programmering borde vara ett ämne i grundskolan, för att stärka intresset för datorer, men också för att stärka Sveriges konkurrenskraft internationellt. Genom ett sådant förslag skulle fler flickor få prova på programmering och veta om det är något för dem. Det skulle också minska synen på tekniska ämnen som områden för män.

Att ge fler möjlighet att prova på olika områden är ett bra sätt att ge ungdomar möjligheter att välja utbildning efter fallenhet och intresse. Ekonomiska kompensationer skall inte användas. Kommitténs förslag är förutom verkningslöst dessutom orättvist, dyrt och olagligt.

Under de senaste åren har diskrimineringslagstiftningen kommit att förbjuda alla prisskillnader, som taxibolagens tjejtaxor eller frisörernas dam- och herrpriser. Olika priser på inträden till krogar och nattklubbar är inte heller längre lagligt att ha. Att en statlig utredning kommer med ett förslag där kvinnor premieras ekonomiskt i jämförelse med män är därför häpnadsväckande. IT-minister Mehmet Kaplan (MP) tycker att förslaget är intressant, trots att det inte är någon tvekan om att förslaget innebär olaglig diskriminering. De juridiska kunskaperna är inte de bästa hos ministern.

Förslaget är inte bara olagligt, det är också orimligt. Det är fler kvinnor än män som studerar vid landets högskolor. Om man tänker sig att regeringen istället vill ge 200 000 kronor till alla män som väljer att studera till kvinnodominerande utbildningar som sjuksköterskor eller jurister förstår man hur märkligt kommittén resonerar. Att locka med ekonomiska medel till en underrepresenterad grupp är fel oavsett om pengarna går till kvinnor eller män. Det äventyrar rättssäkerheten och är en djupt orättvis behandling.

Motivet bakom förslaget är att det skall leda till en jämnare könsfördelning på IT-utbildningarna. Men förslaget handlar inte om att ge fler kvinnor möjlighet att prova på att studera IT, utan belönar bara dem som genomför sina utbildningar. Mycket tyder därför på att pengarna går till de som redan planerat att studera IT, och inte skulle göra någon skillnad i praktiken.

Det finns utbildningar som är kraftigt mansdominerande. För att fler kvinnor skall intressera sig för att gå dessa utbildningar måste man fråga sig varför de väljer bort utbildningarna. Är det för att de flesta kvinnorna tycker att det är mer intressant att studera psykologi eller juridik är det inget problem i sig. Om den ojämna representationen beror på machokulturer eller att få kvinnor kommit i kontakt med IT-utbildningens innehåll och har liten kunskap om utbildningarna finns det däremot något att ta tag i.

Moderaterna har föreslagit att programmering borde vara ett ämne i grundskolan, för att stärka intresset för datorer, men också för att stärka Sveriges konkurrenskraft internationellt. Genom ett sådant förslag skulle fler flickor få prova på programmering och veta om det är något för dem. Det skulle också minska synen på tekniska ämnen som områden för män.

Att ge fler möjlighet att prova på olika områden är ett bra sätt att ge ungdomar möjligheter att välja utbildning efter fallenhet och intresse. Ekonomiska kompensationer skall inte användas. Kommitténs förslag är förutom verkningslöst dessutom orättvist, dyrt och olagligt.