2017-10-07 06:00

2017-10-07 06:00

Trafikplanering utan verklighetsförankring

KARLSTAD: Vem styr egentligen?

Vem styr i Karlstad egentligen? Har Miljöpartiet egen majoritet? Man kan verkligen börja undra när man ser hur kommunen resonerar kring stads- och trafikplaneringen. Senast nu i artikeln angående byggplanerna på Orrholmen/Tullholmen/Kanikenäset i samband med att Coop avvecklar sin fabrik.

Många uttrycker sin oro för trafiksituationen i området som redan i dagsläget är besvärlig. Karlstad kommun kommenterar det med att man har en förhoppning om reducerad trafik genom åtgärder som bilpool, förbättrad kollektivtrafik och cykelvägar.

Förhoppning?

Karlstad och Hammarö växer kontinuerligt, det byggs nya bostäder och kontor så det knakar och då har Karlstad kommun en förhoppning om att biltrafiken ska reduceras! Det skulle vara väldigt intressant att få veta vad Karlstad kommun har för omfallsplanering om deras förhoppningar inte slår in. Hittills har nämligen trafiken inte reducerats någonstans med sådana åtgärder och de flesta vet att så inte kommer att ske i framtiden heller. Vi lever i ett glesbygdslän och kollektivtrafik och cykelvägar kommer aldrig kunna ersätta bilen. Får makthavare verkligen vara så här naiva och verklighetsfrånvända?

Men Karlstad kommun har ju offentliggjort att man för en medvetet bilfientlig politik. De minskar avsiktligt framkomlighet och parkeringsmöjligheter för bilar i centrum under parollen att det är mer ”hållbart”. Jag efterlyser återigen ett svar från Karlstad kommun om vem ni menar att det är hållbart för när centrumhandeln kämpar för sin överlevnad och nästan alla bilister uttrycker sin frustration över trafiksituationen och parkeringsproblematiken?

Om bara ett par decennier kommer de flesta bilar vara eldrivna och fossila bränslen förbjudna (eller slut). Då, när bilar inte längre producerar farliga avgaser, kan Karlstads kommun stå där med sitt handelsdöda centrum och slå sig för bröstet med sin ”hållbarhet”.

Tyvärr befarar jag att ni tror att ni är så PK med dessa mer eller mindre verkningslösa ”miljöåtgärder”.

Kund och bilist

 

Många uttrycker sin oro för trafiksituationen i området som redan i dagsläget är besvärlig. Karlstad kommun kommenterar det med att man har en förhoppning om reducerad trafik genom åtgärder som bilpool, förbättrad kollektivtrafik och cykelvägar.

Förhoppning?

Karlstad och Hammarö växer kontinuerligt, det byggs nya bostäder och kontor så det knakar och då har Karlstad kommun en förhoppning om att biltrafiken ska reduceras! Det skulle vara väldigt intressant att få veta vad Karlstad kommun har för omfallsplanering om deras förhoppningar inte slår in. Hittills har nämligen trafiken inte reducerats någonstans med sådana åtgärder och de flesta vet att så inte kommer att ske i framtiden heller. Vi lever i ett glesbygdslän och kollektivtrafik och cykelvägar kommer aldrig kunna ersätta bilen. Får makthavare verkligen vara så här naiva och verklighetsfrånvända?

Men Karlstad kommun har ju offentliggjort att man för en medvetet bilfientlig politik. De minskar avsiktligt framkomlighet och parkeringsmöjligheter för bilar i centrum under parollen att det är mer ”hållbart”. Jag efterlyser återigen ett svar från Karlstad kommun om vem ni menar att det är hållbart för när centrumhandeln kämpar för sin överlevnad och nästan alla bilister uttrycker sin frustration över trafiksituationen och parkeringsproblematiken?

Om bara ett par decennier kommer de flesta bilar vara eldrivna och fossila bränslen förbjudna (eller slut). Då, när bilar inte längre producerar farliga avgaser, kan Karlstads kommun stå där med sitt handelsdöda centrum och slå sig för bröstet med sin ”hållbarhet”.

Tyvärr befarar jag att ni tror att ni är så PK med dessa mer eller mindre verkningslösa ”miljöåtgärder”.

Kund och bilist

 

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.