2017-09-14 06:00

2017-09-14 06:00

Det blev fel och det ber Keolis om ursäkt för

: Replik till Björn Bäckström (NWT 12/9)

Vi beklagar att du inte hade en bra upplevelse under transporten från Hässleholm. När föraren märkte att han inte skulle hinna utföra hela transporten inom sitt arbetspass hörde han av sig till trafikledningen hos Keolis för att hitta en lösning.

För att föraren skulle få avsluta sitt arbetspass i rätt tid och för att vi inte skulle bryta mot gällande kör- och vilotidsregler behövde vi byta förare. Trafikledaren tillkallade därför en ny förare som skulle avsluta körningen och uppskattade er ankomsttid till Karlstad. Vid längre transporter som denna, en körning på nästan sex timmar, är det alltid svårt att beräkna ankomsttid. Tyvärr gjordes här en felaktig uppskattning, vilket gjorde att det uppstod en väntan på den nya föraren.

Inom Keolis är våra resenärers och medarbetares säkerhet den viktigaste prioriteringen. Här kan jag bara konstatera att vi inte lyckades kommunicera anledningen till varför det dröjde och att man hade vidtagit åtgärder för lösa transporten. Ett misstag som jag ber om ursäkt för.

Henrik Gustavsson

Områdeschef Värmland, Keolis

Vi beklagar att du inte hade en bra upplevelse under transporten från Hässleholm. När föraren märkte att han inte skulle hinna utföra hela transporten inom sitt arbetspass hörde han av sig till trafikledningen hos Keolis för att hitta en lösning.

För att föraren skulle få avsluta sitt arbetspass i rätt tid och för att vi inte skulle bryta mot gällande kör- och vilotidsregler behövde vi byta förare. Trafikledaren tillkallade därför en ny förare som skulle avsluta körningen och uppskattade er ankomsttid till Karlstad. Vid längre transporter som denna, en körning på nästan sex timmar, är det alltid svårt att beräkna ankomsttid. Tyvärr gjordes här en felaktig uppskattning, vilket gjorde att det uppstod en väntan på den nya föraren.

Inom Keolis är våra resenärers och medarbetares säkerhet den viktigaste prioriteringen. Här kan jag bara konstatera att vi inte lyckades kommunicera anledningen till varför det dröjde och att man hade vidtagit åtgärder för lösa transporten. Ett misstag som jag ber om ursäkt för.

Henrik Gustavsson

Områdeschef Värmland, Keolis

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.