2017-07-01 06:00

2017-07-05 15:57

Sämstelärare – igen

INSÄNDARE: Lärarlönelyftet

Domen har fallit. Jag har förärats den mindre smickrande titeln sämstelärare ett år till.

Lagom till semestern (En slump? Knappast.) skickade Hagfors kommun ut ett tämligen opersonligt mail och meddelade att ”nuvarande lärarlönelyft förlängs ett år till... samma medarbetare som förra gången... ingen ny person kommer att utses... om du har frågor kring bedömningen tar du kontakt med din närmaste chef”.

Om jag har frågor? I mängder! Eftersom jag inte fick någon förklaring alls förra gången till vad i min yrkesutövning som brister eller vad jag behöver förbättra, har jag åtskilliga frågor och funderingar. Tog följaktligen kontakt med min närmaste chef, allt enligt mailet. Fick nöja mig med att lämna ett meddelande eftersom det är semestertider.

När så rektor ringde upp mig efter en dryg vecka fick jag till min förvåning beskedet att ingen ny bedömning av medarbetarna gjorts, det fanns inget behov av det utan lärarlönelyftet fick bara ”rulla på” ett år till. Nyanställda och vi ”gamlingar” som hamnade utanför fick aldrig chansen kommande läsår. Svårt att motivera eller förklara eftersom förra årets skriftliga bedömningar hade setts som ett arbetsmaterial och hade strimlats, de finns inte längre kvar.

Känner mig uppgiven, ledsen och faktiskt lite arg. Får det verkligen gå till så här? Har inte arbetsgivaren någon skyldighet att kunna svara på varför några får högre lön och andra inte? I mitt tycke är detta mycket nära kränkande särbehandling som enligt AFS 15:4 inte får förekomma och uttryckligen ska motverkas på en arbetsplats. (Handlingar som riktas mot en eller flera arbetstagare på ett kränkande sätt och som kan leda till ohälsa eller att dessa ställs utanför arbetsplatsens gemenskap. Arbetsmiljöverkets definition.).

Trots min frustration anser jag att det hela är tämligen ironiskt med tanke på att vi arbetar inom skolan. Föreställ er scenariot att en elev tilldelas betyget F, utan någon som helst förklaring till vad som behöver förbättras. Vid nästa betygssättning får eleven behålla sitt F med motiveringen att ingen ny bedömning har gjorts, för det fanns inget behov av det.

 

Sämsteläraren

Lagom till semestern (En slump? Knappast.) skickade Hagfors kommun ut ett tämligen opersonligt mail och meddelade att ”nuvarande lärarlönelyft förlängs ett år till... samma medarbetare som förra gången... ingen ny person kommer att utses... om du har frågor kring bedömningen tar du kontakt med din närmaste chef”.

Om jag har frågor? I mängder! Eftersom jag inte fick någon förklaring alls förra gången till vad i min yrkesutövning som brister eller vad jag behöver förbättra, har jag åtskilliga frågor och funderingar. Tog följaktligen kontakt med min närmaste chef, allt enligt mailet. Fick nöja mig med att lämna ett meddelande eftersom det är semestertider.

När så rektor ringde upp mig efter en dryg vecka fick jag till min förvåning beskedet att ingen ny bedömning av medarbetarna gjorts, det fanns inget behov av det utan lärarlönelyftet fick bara ”rulla på” ett år till. Nyanställda och vi ”gamlingar” som hamnade utanför fick aldrig chansen kommande läsår. Svårt att motivera eller förklara eftersom förra årets skriftliga bedömningar hade setts som ett arbetsmaterial och hade strimlats, de finns inte längre kvar.

Känner mig uppgiven, ledsen och faktiskt lite arg. Får det verkligen gå till så här? Har inte arbetsgivaren någon skyldighet att kunna svara på varför några får högre lön och andra inte? I mitt tycke är detta mycket nära kränkande särbehandling som enligt AFS 15:4 inte får förekomma och uttryckligen ska motverkas på en arbetsplats. (Handlingar som riktas mot en eller flera arbetstagare på ett kränkande sätt och som kan leda till ohälsa eller att dessa ställs utanför arbetsplatsens gemenskap. Arbetsmiljöverkets definition.).

Trots min frustration anser jag att det hela är tämligen ironiskt med tanke på att vi arbetar inom skolan. Föreställ er scenariot att en elev tilldelas betyget F, utan någon som helst förklaring till vad som behöver förbättras. Vid nästa betygssättning får eleven behålla sitt F med motiveringen att ingen ny bedömning har gjorts, för det fanns inget behov av det.

 

Sämsteläraren

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.