2017-05-19 06:00

2017-05-19 06:00

Tveksamma reklaminslag i SVT:s morgonprogram

SVERIGE: Ett brott mot gällande regler?

ALKOHOL.

Att TV 4 har minskade reklamintäkter är inte konstigt, med tanke på att SVT låter artister och författare med flera få gratis reklamtid. Eftersom besökaren i soffan inte får gage för framträdandet eller presentationen av sitt alster, har SVT enligt min mening brutit mot reklamreglerna: SVT har ju köpt författarens sofftid genom att erbjuda möjligheten att göra reklam för sitt verk.

Denna reklamtid är värd mycket mer än ett gage och därför nöjer sig artisten/författaren med det. Att köpa sådan reklamtid hos TV 4 skulle kosta skjortan.

Systembolagets reklamplats varje fredagsmorgon med fem–sex vinflaskor i helbild och information om pris, artikelnummer och var de finns att köpa är ett annat märkligt inslag. Konstigt att annonser om alkohol i dagspressen måste innehålla varningstext, medan det i SVT uttrycks att ett visst vin är ett måste till en viss rätt...

Att göra reklam innebär nämligen att få konsumenten att köpa något annat för sina pengar än vad han hade tänkt sig.

Bengt Winner

Tyckolog

Att TV 4 har minskade reklamintäkter är inte konstigt, med tanke på att SVT låter artister och författare med flera få gratis reklamtid. Eftersom besökaren i soffan inte får gage för framträdandet eller presentationen av sitt alster, har SVT enligt min mening brutit mot reklamreglerna: SVT har ju köpt författarens sofftid genom att erbjuda möjligheten att göra reklam för sitt verk.

Denna reklamtid är värd mycket mer än ett gage och därför nöjer sig artisten/författaren med det. Att köpa sådan reklamtid hos TV 4 skulle kosta skjortan.

Systembolagets reklamplats varje fredagsmorgon med fem–sex vinflaskor i helbild och information om pris, artikelnummer och var de finns att köpa är ett annat märkligt inslag. Konstigt att annonser om alkohol i dagspressen måste innehålla varningstext, medan det i SVT uttrycks att ett visst vin är ett måste till en viss rätt...

Att göra reklam innebär nämligen att få konsumenten att köpa något annat för sina pengar än vad han hade tänkt sig.

Bengt Winner

Tyckolog

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.