2017-03-20 13:49

2017-03-20 13:49

Ordets makt över tanken

KARLSTAD/RESECENTRUM:

När politiker och stadsplanerare ser ordet resecentrum tindrar deras ögon som barns på julafton vilka hoppas få det de hetast önskar.

Karlstad har faktiskt en av Sveriges bästa busscentraler/terminaler, den på övre delen av Drottninggatan. Dit och därifrån är det smidigt för bussar att köra. De längre linjerna via Hertig Karls gata ut på E 18 och de till kranskommunerna via Drottninggatan, Järnvägsgatan, Residenstorget och Östra torggatan Stora torget ut ur stan. Värmlandstrafiks väntsal är ljus och trevlig med bra manuell och digital service. Synd att inte kafeterian inte lönade sig. Och synd att man stänger redan klockan 21.00, men man kan sitta i den yttre hallen väderskyddad i väntan på att bussen körs fram. Bussarna har gott om utrymme att manövreras och förarna kan ta den paus de enligt lag måste ta och då tillsammans med kollegor. Herrar planerare borde sätta sig en timme eller två för att få kontakt med verkligheten och då också notera att det krävs utrymme för en smidig trafik och resandeström. Nu finns detta mellan Drottninggatan och Hamngatan och det är svårt att tänka sig en annan belägenhet. Res till Västerås, Örebro eller Skövde så får ni en bild av hur det ser ut där bussar körs fram bakom varandra. Där får man gå upp till 400 meter utomhus från vänthallen till bussen. I Karlstad max 50 meter till långfärdsbussarna och 20 meter till länsbussarna och då inomhus. Utanför på Drottninggatan stannar lokaltrafiken och det är fem meter till vänthallen. För att nå lokalbuss i andra riktningen måste man över gatan där det förvånansvärt inte finns något övergångsställe, det finns övergångsställen men inte där de behövs. Alltså: behåll busscentralen där den finns i dag och behåll hållplatserna, särskilt den vid Åhléns där det nu finns digital trafikupplysning. Mycket bra! Cykelställen kunde flyttas för det rör sig många busspassagerare där och det kan bli trångt vid högtrafik. Men flytta inte hållplatsen, den ligger helt rätt.

Ett studiebesök vid centralstationen kommer att visa planerarna hur trafiken där ser ut. Jag har åkt buss till Centralen i drygt 20 år och ytterst sällan haft nån medresenär som ska fortsätta med tåg. Bussarna stannar på Hamngatan snett emot ingången till väntsalen på tågstationen. Hur kommer då resenärerna dit? Med tågtaxi och privatbil eller gående från närliggande hotell. När fjärrtågen kommer och går blir parallellgatan fylld av bilar som släpper av och hämtar resenärer med allt sitt bagage, bagage som är ohanterligt att ta med på en buss. Ska något göras åt detta resecentrum, som det faktiskt är, borde man underlätta för biltrafiken i stället för att ta bort möjligheten att lämna och hämta anhöriga som reser med tåg. Och kanske en förlängning av parallellgatan väster om stationen. Men bussarna då? Jo, men när ingen eller ytters få åker buss till tågen ligger busscentralen perfekt där den ligger liksom spåren på järnvägen. Släpp det tankebindande ordet Resecentrum och satsa de många miljoner det kommer att kosta att förstöra ett fungerande resande och satsa pengarna på viktigare saker. Ersätt inte det som fungerar med ett oöverskådligt kaos. Då kan man också få ett bättre affärscentrum på köpet. Vet ni förresten hur Värmlandstrafiks tjänstemän tar sig mellan Karlstad och Munkfors? De åker tjänstebil, inte buss. Och åker de till Stockholm med tåg tar de taxi eller tjänstebil till Centralstationen, inte buss. Åter igen, Karlstad har en av landets bästa busscentraler, det behövs inget nytt resecentrum eftersom det redan finns och fungerar utomordentligt bra. Senast jag reste och konstaterade allt detta var torsdag den 16 mars klockan 16.14 i ett nära nog fullsatt tåg 635. En del fortsatte med lokaltåg mot Kil. Huvuddelen in i väntande bilar och några till fots mot Åhléns och jag mot busscentralen eftersom det fanns tid att gå dit. Buss 602 hann smita iväg utan mig vid Åhléns. Och så har det sett ut varje gång jag rest från eller till Karlstad.

Sven-Åke Modin

Forshaga

När politiker och stadsplanerare ser ordet resecentrum tindrar deras ögon som barns på julafton vilka hoppas få det de hetast önskar.

Karlstad har faktiskt en av Sveriges bästa busscentraler/terminaler, den på övre delen av Drottninggatan. Dit och därifrån är det smidigt för bussar att köra. De längre linjerna via Hertig Karls gata ut på E 18 och de till kranskommunerna via Drottninggatan, Järnvägsgatan, Residenstorget och Östra torggatan Stora torget ut ur stan. Värmlandstrafiks väntsal är ljus och trevlig med bra manuell och digital service. Synd att inte kafeterian inte lönade sig. Och synd att man stänger redan klockan 21.00, men man kan sitta i den yttre hallen väderskyddad i väntan på att bussen körs fram. Bussarna har gott om utrymme att manövreras och förarna kan ta den paus de enligt lag måste ta och då tillsammans med kollegor. Herrar planerare borde sätta sig en timme eller två för att få kontakt med verkligheten och då också notera att det krävs utrymme för en smidig trafik och resandeström. Nu finns detta mellan Drottninggatan och Hamngatan och det är svårt att tänka sig en annan belägenhet. Res till Västerås, Örebro eller Skövde så får ni en bild av hur det ser ut där bussar körs fram bakom varandra. Där får man gå upp till 400 meter utomhus från vänthallen till bussen. I Karlstad max 50 meter till långfärdsbussarna och 20 meter till länsbussarna och då inomhus. Utanför på Drottninggatan stannar lokaltrafiken och det är fem meter till vänthallen. För att nå lokalbuss i andra riktningen måste man över gatan där det förvånansvärt inte finns något övergångsställe, det finns övergångsställen men inte där de behövs. Alltså: behåll busscentralen där den finns i dag och behåll hållplatserna, särskilt den vid Åhléns där det nu finns digital trafikupplysning. Mycket bra! Cykelställen kunde flyttas för det rör sig många busspassagerare där och det kan bli trångt vid högtrafik. Men flytta inte hållplatsen, den ligger helt rätt.

Ett studiebesök vid centralstationen kommer att visa planerarna hur trafiken där ser ut. Jag har åkt buss till Centralen i drygt 20 år och ytterst sällan haft nån medresenär som ska fortsätta med tåg. Bussarna stannar på Hamngatan snett emot ingången till väntsalen på tågstationen. Hur kommer då resenärerna dit? Med tågtaxi och privatbil eller gående från närliggande hotell. När fjärrtågen kommer och går blir parallellgatan fylld av bilar som släpper av och hämtar resenärer med allt sitt bagage, bagage som är ohanterligt att ta med på en buss. Ska något göras åt detta resecentrum, som det faktiskt är, borde man underlätta för biltrafiken i stället för att ta bort möjligheten att lämna och hämta anhöriga som reser med tåg. Och kanske en förlängning av parallellgatan väster om stationen. Men bussarna då? Jo, men när ingen eller ytters få åker buss till tågen ligger busscentralen perfekt där den ligger liksom spåren på järnvägen. Släpp det tankebindande ordet Resecentrum och satsa de många miljoner det kommer att kosta att förstöra ett fungerande resande och satsa pengarna på viktigare saker. Ersätt inte det som fungerar med ett oöverskådligt kaos. Då kan man också få ett bättre affärscentrum på köpet. Vet ni förresten hur Värmlandstrafiks tjänstemän tar sig mellan Karlstad och Munkfors? De åker tjänstebil, inte buss. Och åker de till Stockholm med tåg tar de taxi eller tjänstebil till Centralstationen, inte buss. Åter igen, Karlstad har en av landets bästa busscentraler, det behövs inget nytt resecentrum eftersom det redan finns och fungerar utomordentligt bra. Senast jag reste och konstaterade allt detta var torsdag den 16 mars klockan 16.14 i ett nära nog fullsatt tåg 635. En del fortsatte med lokaltåg mot Kil. Huvuddelen in i väntande bilar och några till fots mot Åhléns och jag mot busscentralen eftersom det fanns tid att gå dit. Buss 602 hann smita iväg utan mig vid Åhléns. Och så har det sett ut varje gång jag rest från eller till Karlstad.

Sven-Åke Modin

Forshaga

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.