2016-10-13 10:25

2016-10-13 10:25

Fatt rätt beslut för oss resenärer!

FRYKSDALSBANAN:

Öppet brev till Jessika Lundgren, tillträdande vd i Värmlandstrafik AB:

Hej och grattis till ditt nya jobb på Värmlandstrafik!

Jag läste en artikel i NWT den 3/10 om ditt nya uppdrag som vd och blev glad över att du skall få värmlänningarna att lämna bilen hemma, enligt artikeln. Men du har nog blivit lite felinformerad, tror jag.

Det är nämligen så att din föregångare har tagit bort möjligheten för många av oss varjedagspendlare att från årsskiftet kunna pendla från hemort till arbetsort. Från och med årsskiftet skall enligt alla rykten och även en högt uppsatt chef på Värmlandstrafik många tågstationer läggas ner, vilket alla som jag pratar och har pratat med håller med om, nämligen att stationerna måste vara kvar, så möjligheten finns för de som vill kunna pendla, eller för den delen handla, resa och så vidare. Tar ni bort den möjligheten, finns inget alternativ. För att kunna nyttja tågtrafiken krävs att tåget stannar vid stationen. Detta tar cirka en minut; jag har själv suttit på tåget och klockat stoppen.

Jag har fått höra från styrelsemedlemmar, och även den högt uppsatta chefen, att ett tågstopp tar cirka fyra minuter. Möjligen det stoppet som är i Bäckebron, om man har tur, men för det mesta så står tåget där längre och väntar på ett mötande tåg.

När jag frågade hur detta med fyra minuter kunde vara möjligt, fick jag som svar att det är den tid det tar för höghastighetstågen att stanna – höghastighetståg, vilka vi inte har några, i alla fall inte på Fryksdalsbanan som jag använder.

Du hänvisar till en enkätundersökning. När gjordes den? Jag har åkt från Kil till Rottneros i två år nu och inte varit med om någon undersökning. Därför frågade jag en medresenär som åkt där sedan 2005, och hen hade heller aldrig sett någon enkätundersökning. Till saken hör att vi åker varje vardag året runt, så när gjordes den där enkäten kan man undra...

Varför inte ha kvar möjligheten att kliva av eller kliva på tåget vid alla stationer som finns utmed banan? Står det inte någon där, eller att ingen har tryckt för att gå av, så kör vidare då bara – så gör bussarna.

Detta vill jag gärna att du diskuterar med din företrädare Lars Bull och att du får bilda dig en egen uppfattning om hur det ligger till. Skjut upp nedläggningarna tills du har efterträtt Bull, då har du möjligheten att få värmlänningarna att lämna bilen hemma.

Jag är inte så bra på att formulera mig, men nu har jag fått ge uttryck för mina tankar och du en möjlighet att ta rätt beslut för oss resenärer.

Joachim Rundqvist

Boende i Kil

Öppet brev till Jessika Lundgren, tillträdande vd i Värmlandstrafik AB:

Hej och grattis till ditt nya jobb på Värmlandstrafik!

Jag läste en artikel i NWT den 3/10 om ditt nya uppdrag som vd och blev glad över att du skall få värmlänningarna att lämna bilen hemma, enligt artikeln. Men du har nog blivit lite felinformerad, tror jag.

Det är nämligen så att din föregångare har tagit bort möjligheten för många av oss varjedagspendlare att från årsskiftet kunna pendla från hemort till arbetsort. Från och med årsskiftet skall enligt alla rykten och även en högt uppsatt chef på Värmlandstrafik många tågstationer läggas ner, vilket alla som jag pratar och har pratat med håller med om, nämligen att stationerna måste vara kvar, så möjligheten finns för de som vill kunna pendla, eller för den delen handla, resa och så vidare. Tar ni bort den möjligheten, finns inget alternativ. För att kunna nyttja tågtrafiken krävs att tåget stannar vid stationen. Detta tar cirka en minut; jag har själv suttit på tåget och klockat stoppen.

Jag har fått höra från styrelsemedlemmar, och även den högt uppsatta chefen, att ett tågstopp tar cirka fyra minuter. Möjligen det stoppet som är i Bäckebron, om man har tur, men för det mesta så står tåget där längre och väntar på ett mötande tåg.

När jag frågade hur detta med fyra minuter kunde vara möjligt, fick jag som svar att det är den tid det tar för höghastighetstågen att stanna – höghastighetståg, vilka vi inte har några, i alla fall inte på Fryksdalsbanan som jag använder.

Du hänvisar till en enkätundersökning. När gjordes den? Jag har åkt från Kil till Rottneros i två år nu och inte varit med om någon undersökning. Därför frågade jag en medresenär som åkt där sedan 2005, och hen hade heller aldrig sett någon enkätundersökning. Till saken hör att vi åker varje vardag året runt, så när gjordes den där enkäten kan man undra...

Varför inte ha kvar möjligheten att kliva av eller kliva på tåget vid alla stationer som finns utmed banan? Står det inte någon där, eller att ingen har tryckt för att gå av, så kör vidare då bara – så gör bussarna.

Detta vill jag gärna att du diskuterar med din företrädare Lars Bull och att du får bilda dig en egen uppfattning om hur det ligger till. Skjut upp nedläggningarna tills du har efterträtt Bull, då har du möjligheten att få värmlänningarna att lämna bilen hemma.

Jag är inte så bra på att formulera mig, men nu har jag fått ge uttryck för mina tankar och du en möjlighet att ta rätt beslut för oss resenärer.

Joachim Rundqvist

Boende i Kil