2016-10-01 06:00

2016-10-01 06:00

Hur svårt kan det vara...?

TRAFIK: Förslag till lösningar på några problem

Efter att ha kört både privat och yrkesmässigt på våra vägar i över 50 år, följer jag med intresse allt i media som rör trafikkaos på olika ställen – exempelvis vid Välsviken i Karlstad och Karlskoga genomfart.

Köerna och riskerna vid Välsvikens köpcenter når ofta ända upp på E 18 där stora risker på grund av hastigheterna på motorvägen uppstår. Köerna orsakas av ett övergångsställe med ständig gångtrafik – mitt i infarten... Mitt förslag: gör en rondell som man kör in i, både från och till E 18. Ur denna rondell kör man sedan ”tillbaka” parallellt med E18 västerut och in på parkeringen bakom KFC eller XXL. Fotgängare kan sedan ströva fritt mellan Ica, Jula, det blivande systembolaget och övriga ställen utan att stoppa upp trafiken. Kan det göras billigare, bättre och enklare än så? Svar från ansvariga önskas. Idén i NWT 29/9 om en egen avfart från motorvägen är omständlig, dyr, markkrävande och tidsödande.

E 18 genom Karlskoga är en rejäl flaskhals. Det har det alltid varit, från forna tidens ”gröna våg” som bara passade för personbilarna till dagens rondeller, trafikljus och annat som stressar och stoppar upp. Mitt förslag är att göra motorväg av befintlig genomfart i Karlskoga, precis som man redan på 1960-talet gjorde i Karlstad, med en maxhastighet på 80 km/tim. Till motorvägen ansluts av- och påfarter i erforderlig utsträckning på fyra–sex utvalda platser. Tittar man på en karta så ser man att hela stan är full av vägar och leder som går parallellt med genomfarten, så det borde inte vara några större problem.

Hur svårt kan det vara...?

Jag tror att de svåra olyckorna helt och håller beror på att trafikanterna blir stressade av ljussignalerna. Kör man en lastbil vill man inte bli stående vid varenda korsning för att man inte hinner accelerera cirka 70 ton tillräckligt snabbt för att hinna komma in i trafikrytmen.

Ove af Jochnick

Ölme

Efter att ha kört både privat och yrkesmässigt på våra vägar i över 50 år, följer jag med intresse allt i media som rör trafikkaos på olika ställen – exempelvis vid Välsviken i Karlstad och Karlskoga genomfart.

Köerna och riskerna vid Välsvikens köpcenter når ofta ända upp på E 18 där stora risker på grund av hastigheterna på motorvägen uppstår. Köerna orsakas av ett övergångsställe med ständig gångtrafik – mitt i infarten... Mitt förslag: gör en rondell som man kör in i, både från och till E 18. Ur denna rondell kör man sedan ”tillbaka” parallellt med E18 västerut och in på parkeringen bakom KFC eller XXL. Fotgängare kan sedan ströva fritt mellan Ica, Jula, det blivande systembolaget och övriga ställen utan att stoppa upp trafiken. Kan det göras billigare, bättre och enklare än så? Svar från ansvariga önskas. Idén i NWT 29/9 om en egen avfart från motorvägen är omständlig, dyr, markkrävande och tidsödande.

E 18 genom Karlskoga är en rejäl flaskhals. Det har det alltid varit, från forna tidens ”gröna våg” som bara passade för personbilarna till dagens rondeller, trafikljus och annat som stressar och stoppar upp. Mitt förslag är att göra motorväg av befintlig genomfart i Karlskoga, precis som man redan på 1960-talet gjorde i Karlstad, med en maxhastighet på 80 km/tim. Till motorvägen ansluts av- och påfarter i erforderlig utsträckning på fyra–sex utvalda platser. Tittar man på en karta så ser man att hela stan är full av vägar och leder som går parallellt med genomfarten, så det borde inte vara några större problem.

Hur svårt kan det vara...?

Jag tror att de svåra olyckorna helt och håller beror på att trafikanterna blir stressade av ljussignalerna. Kör man en lastbil vill man inte bli stående vid varenda korsning för att man inte hinner accelerera cirka 70 ton tillräckligt snabbt för att hinna komma in i trafikrytmen.

Ove af Jochnick

Ölme