2016-09-12 06:00

2016-09-12 06:00

Olämplig plats för barn

KILS KOMMUN: Minneslok saknar dokumenterad asbestsanering

Kils kommun vill enligt pressmeddelande och insändare skapa ett minne av Sveriges första järnväg genom att ställa upp ett ånglok vid Fryksta. Loket man har valt är ett av SJ:s standardslok. Men det är tillgängligt på nära håll och billigt i inköp. Värmlandståg köpte det för ungefär 20 år sedan för 1 000 kronor. ”Vi har letat länge efter ett lok av rätt typ, nu har vi hittat det”, skriver Kils kommun i sitt pressmeddelande. Man kan ju undra hur svårt det har varit att hitta detta lok som i princip helt saknar historisk koppling till den tänkta uppställningsplatsen.

I radion har en representant för kommunen framhävt att ”man ska kunna klättra upp i loket och titta på det; skolorna skulle kunna använda det under historieundervisningen”. Loket i fråga har ännu inte genomgått någon dokumenterad sanering av asbest, så det är definitivt inte rätt plats för barn. Skrotfirmor har genom åren tagit ut stora summor för att skrota dessa gamla beredskapslok på grund av kostsam asbestrening. Har kommunen budgeterat för detta?

Under 1960- och 70-talen ställdes det upp ånglok lite varstans i landet. Många kommuner har sedan dess kämpat med ofta höga löpande kostnader för skadegörelse, glaskrossning och klotter. Till slut har man tröttnat, så de senaste 15–20 åren har en majoritet av dessa lok tagits bort och i många fall skrotats för höga kommunala kostnader. Har Kils kommun verkligen talat med företrädare för dessa kommuner?

Kils kommun lät dessutom för tiotalet år sedan skrota det lok som då stod uppställt vid Fryksta järnvägsstation med motiveringen att man inte fick ha lok permanent stående vid vattentäkten. Är den regeln ändrar eller bortglömd nu?

Trafikverket ska stänga Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle under ett års tid för ombyggnad. Det vore mer välanvända pengar att då därifrån låna in loket ”Fryckstad” för att visa i Kil, i stället för att ställa upp ett ånglok som saknar historisk koppling till platsen.

Theofron Munktell

Kils kommun vill enligt pressmeddelande och insändare skapa ett minne av Sveriges första järnväg genom att ställa upp ett ånglok vid Fryksta. Loket man har valt är ett av SJ:s standardslok. Men det är tillgängligt på nära håll och billigt i inköp. Värmlandståg köpte det för ungefär 20 år sedan för 1 000 kronor. ”Vi har letat länge efter ett lok av rätt typ, nu har vi hittat det”, skriver Kils kommun i sitt pressmeddelande. Man kan ju undra hur svårt det har varit att hitta detta lok som i princip helt saknar historisk koppling till den tänkta uppställningsplatsen.

I radion har en representant för kommunen framhävt att ”man ska kunna klättra upp i loket och titta på det; skolorna skulle kunna använda det under historieundervisningen”. Loket i fråga har ännu inte genomgått någon dokumenterad sanering av asbest, så det är definitivt inte rätt plats för barn. Skrotfirmor har genom åren tagit ut stora summor för att skrota dessa gamla beredskapslok på grund av kostsam asbestrening. Har kommunen budgeterat för detta?

Under 1960- och 70-talen ställdes det upp ånglok lite varstans i landet. Många kommuner har sedan dess kämpat med ofta höga löpande kostnader för skadegörelse, glaskrossning och klotter. Till slut har man tröttnat, så de senaste 15–20 åren har en majoritet av dessa lok tagits bort och i många fall skrotats för höga kommunala kostnader. Har Kils kommun verkligen talat med företrädare för dessa kommuner?

Kils kommun lät dessutom för tiotalet år sedan skrota det lok som då stod uppställt vid Fryksta järnvägsstation med motiveringen att man inte fick ha lok permanent stående vid vattentäkten. Är den regeln ändrar eller bortglömd nu?

Trafikverket ska stänga Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle under ett års tid för ombyggnad. Det vore mer välanvända pengar att då därifrån låna in loket ”Fryckstad” för att visa i Kil, i stället för att ställa upp ett ånglok som saknar historisk koppling till platsen.

Theofron Munktell