2016-08-05 06:00

2016-08-05 06:00

Tidsargumentet håller inte

VÄRMLAND: Hotande nedläggning av tågstationer

Ett av argumenten för att lägga ner tågstationer i Värmland är att restiden ska kortas. Det ska ta en timme från Torsby till Karlstad. Men hur många som åker från Torsby bryr sig om ifall det tar en eller flera minuter mer än en timme?

Jag har inte åkt från Torsby, men jag har pendlat till Arvika och till Åmål och för min del gjorde det inte ett dugg att tåget stannade någon minut i Fagerås, Brunsberg eller Värmlandsbro för att låta passagerare gå på. Tvärtom, det var bara trevligt att få träffa fler resenärer! Jag tror att många pendlare kan offra lite sömn på morgonen för att låta kompisen från Edane eller Frykåsen få åka med.

Om Värmlandstrafik ska vinna på att lägga ner stationer så måste ju antalet passagerare öka. Antag att ett tiotal färre kan åka med tåget, om några stationer läggs ned. Då måste 12–15 fler åka med för att det ska löna sig. Jag tror inte att de som nu åker bil från Torsby, Sunne eller Arvika börjar ta tåget bara för att det tar tio minuter kortare tid. En som har vant sig vid att köra bil fortsätter med det, även om tåget går några minuter snabbare. Ofta tar man bilen för att tåget inte går på passande tid, och på den punkten kan tåget aldrig konkurrera ut bilen. Att ta bilen några kilometer till nästa hållplats är det nog inte heller många som gör.

Det är när tåget stannar och passagerare går på som Värmlandstrafik tjänar pengar, inte när tåget går förbi stationerna!

Stressen i kollektivtrafiken kan vi låta stockholmarna ha för sig själva. Vi behöver inte leva upp till deras vanor, varken när det gäller höghus eller kollektivtrafik eller folkmängd.

Algot R

Ett av argumenten för att lägga ner tågstationer i Värmland är att restiden ska kortas. Det ska ta en timme från Torsby till Karlstad. Men hur många som åker från Torsby bryr sig om ifall det tar en eller flera minuter mer än en timme?

Jag har inte åkt från Torsby, men jag har pendlat till Arvika och till Åmål och för min del gjorde det inte ett dugg att tåget stannade någon minut i Fagerås, Brunsberg eller Värmlandsbro för att låta passagerare gå på. Tvärtom, det var bara trevligt att få träffa fler resenärer! Jag tror att många pendlare kan offra lite sömn på morgonen för att låta kompisen från Edane eller Frykåsen få åka med.

Om Värmlandstrafik ska vinna på att lägga ner stationer så måste ju antalet passagerare öka. Antag att ett tiotal färre kan åka med tåget, om några stationer läggs ned. Då måste 12–15 fler åka med för att det ska löna sig. Jag tror inte att de som nu åker bil från Torsby, Sunne eller Arvika börjar ta tåget bara för att det tar tio minuter kortare tid. En som har vant sig vid att köra bil fortsätter med det, även om tåget går några minuter snabbare. Ofta tar man bilen för att tåget inte går på passande tid, och på den punkten kan tåget aldrig konkurrera ut bilen. Att ta bilen några kilometer till nästa hållplats är det nog inte heller många som gör.

Det är när tåget stannar och passagerare går på som Värmlandstrafik tjänar pengar, inte när tåget går förbi stationerna!

Stressen i kollektivtrafiken kan vi låta stockholmarna ha för sig själva. Vi behöver inte leva upp till deras vanor, varken när det gäller höghus eller kollektivtrafik eller folkmängd.

Algot R

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.