2016-08-03 06:00

2016-08-03 06:00

Orimligt lång väntetid

FÄRDTJÄNST: 93 år och med högt blodtryck

Vår mor, som bor i Skattkärr, hade en läkartid på Kronoparkens vårdcentral (VC) klockan 11.00 måndag 1/8. Färdtjänst var bokad lördagen innan till klockan 10.25, för att hon skulle hinna dit i tid.

Hon gick ut med sin rollator från lägenheten och ställde sig att vänta. Taxin kom inte. Hon gick in igen, ringde och frågade var taxin var, fick svaret: ”Den kommer snart.” Ut igen för att vänta. Taxin kom inte. En kompis, som stod där ute, ringde då Färdtjänst från sin mobil och fick till svar: ”Vi ska försöka få tag på en chaufför...” Hade de missat beställningen?

Taxin anländer först 11.05... Mors läkartid var ju då förbrukad! Hon berättade när hon bokade att hon skulle till läkare. Hon är 93 år och har högt blodtryck. Hur tror de att stressen av att veta att hon missar läkartiden påverkar henne?

Resultatet blev att hon kom till VC 11.20 där jag stod och väntade. Min mor var påtagligt stressad av förseningen och jag försökte lugna ner henne. I väntrummet fick vi hjälp att leta upp nån som kunde hjälpa oss. De var snälla och undersökte min mor mellan två andra patienter, vilket ledde till att hon fick vänta ytterligare. Först i 40 minuter på att taxin ska komma hem till henne och sen ytterligare 50 minuter för att få komma in till läkaren. Hon blev törstig och trött!

Detta är under all kritik och det är inte första gången hon blir drabbad negativt av Färdtjänsts så kallade service. När hon var hos sin frisör för en tid sen, och hade bokat tid för hemfärd, fick hon i vänta två timmar! Nu var frisörskan väldigt snäll och gav mor både vatten och smörgås så att hon skulle orka vänta. Men hur kan Färdtjänst behandla gamla människor på det här viset?

Mors nya läkartid är på måndag 8/8 klockan 11.00. Jag har bokat bil och fick tiden 10.20. Om hon inte hinner dit i tid har jag sagt till henne att vägra betala. Jag kommer att möta henne på VC då också.

Fem förbannade barn

Vår mor, som bor i Skattkärr, hade en läkartid på Kronoparkens vårdcentral (VC) klockan 11.00 måndag 1/8. Färdtjänst var bokad lördagen innan till klockan 10.25, för att hon skulle hinna dit i tid.

Hon gick ut med sin rollator från lägenheten och ställde sig att vänta. Taxin kom inte. Hon gick in igen, ringde och frågade var taxin var, fick svaret: ”Den kommer snart.” Ut igen för att vänta. Taxin kom inte. En kompis, som stod där ute, ringde då Färdtjänst från sin mobil och fick till svar: ”Vi ska försöka få tag på en chaufför...” Hade de missat beställningen?

Taxin anländer först 11.05... Mors läkartid var ju då förbrukad! Hon berättade när hon bokade att hon skulle till läkare. Hon är 93 år och har högt blodtryck. Hur tror de att stressen av att veta att hon missar läkartiden påverkar henne?

Resultatet blev att hon kom till VC 11.20 där jag stod och väntade. Min mor var påtagligt stressad av förseningen och jag försökte lugna ner henne. I väntrummet fick vi hjälp att leta upp nån som kunde hjälpa oss. De var snälla och undersökte min mor mellan två andra patienter, vilket ledde till att hon fick vänta ytterligare. Först i 40 minuter på att taxin ska komma hem till henne och sen ytterligare 50 minuter för att få komma in till läkaren. Hon blev törstig och trött!

Detta är under all kritik och det är inte första gången hon blir drabbad negativt av Färdtjänsts så kallade service. När hon var hos sin frisör för en tid sen, och hade bokat tid för hemfärd, fick hon i vänta två timmar! Nu var frisörskan väldigt snäll och gav mor både vatten och smörgås så att hon skulle orka vänta. Men hur kan Färdtjänst behandla gamla människor på det här viset?

Mors nya läkartid är på måndag 8/8 klockan 11.00. Jag har bokat bil och fick tiden 10.20. Om hon inte hinner dit i tid har jag sagt till henne att vägra betala. Jag kommer att möta henne på VC då också.

Fem förbannade barn

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.